Wethouder van Financiën Lodewijk Asscher vraagt de Amsterdamse gemeenteraad zes ton euro extra om het project Amsterdams Financieel Systeem (AFS) tussentijds te kunnen afronden. Het voorstel, dat woensdag 30 maart werd besproken in de raadscommissie Economische Zaken, Bedrijven, Personeel en Organisatie (EZP), leidde tot verontwaardigde reacties bij verschillende raadsleden.
Tot nu toe is 1,85 miljoen van de begrote 11,3 miljoen euro uitgegeven aan het project AFS. De 0.6 miljoen die Asscher nu vraagt, komt daar bovenop.
Het extra bedrag moet ertoe leiden dat in juni 2011 'een afgerond tussenproduct' kan worden opgeleverd. 'Geef mij ruim zes ton, zodat we tot een echt technisch ontwerp kunnen komen. Zodat vast is gelegd wat we tot nu toe gedaan hebben', zei Asscher in de vergadering.
'Er wordt nu geen euro extra gevraagd', bezwoer ICT-wethouder Eric Wiebes de gemeenteraadsleden. De wethouder vertelde dat er op 'sommige posten van het budget voor achterstallig onderhoud is inverdiend.' In het openbaar deed Wiebes geen uitspraken over deze mysterieuse meevaller. De reden van de meevaller zou volgens Wiebes 'alleen in een vertrouwelijke sessie kunnen worden uitgelegd.'
Mogelijk stopgezet
In juni wordt vervolgens besloten of AFS al dan niet wordt voortgezet. Deze handelwijze geldt overigens voor alle lopende ict-projecten, zo vertelde VVD-wethouder Eric Wiebes tijdens de commissievergadering van 30 maart 2011: 'Er lopen honderden ict-projecten in Amsterdam. Van alle projecten die groter dan twee ton zijn, of die een ingrijpende invloed hebben op de ict-infrastructuur, wordt de komende maanden in kaart gebracht, of het verstandig is er mee door te gaan.'
De vraag van Asscher leidde tot verontwaardigde reacties bij verschillende raadsleden, omdat de wethouder in december 2010 beloofd had in het eerste kwartaal van 2010 met een basisrapportage te komen over AFS. 'Ik geef liever geen zes ton voor dat financiële systeem. We hebben geen basisrapportage. Dat was het minste wat ik had verwacht, honderd dagen verder. Dat weerhoudt mij ervan om opnieuw zes ton erin te stoppen', zei gemeenteraadslid Ruigrok van de VVD. Raadslid Van Roemburg van Groenlinks zei: 'Ik voel me voor het blok gezet: als we nu geen zes ton beschikbaar stellen, is het voorgaande weggegooid geld?'
Uiteindelijk beloofde Asscher de gemeenteraadsleden per brief alsnog een basisrapportage te bezorgen. Op 6 april 2011 stemt de gemeenteraad over het voorstel.
Amsterdams Financieel Systeem (AFS)
In december 2010 bleek uit het Uitvoeringsplan ICT dat uiterlijk 1 januari 2015 elk van de 32 organisatieonderdelen van de gemeente Amsterdam aangesloten moet zijn op Oracle JD Edwards EnterpriseOne. Begin februari 2011 werd het Uitvoeringsplan ICT stilgelegd, amper twee maanden nadat het gepresenteerd was. De reden was dat de implementatie van het plan alleen maar tot meer storingen leidde.
Capgemini levert Oracle JD Edwards EnterpriseOne. 'JD Edwards is de kern van de oplossing, met additionele functionaliteit vanuit Capgemini', vertelde een woordvoerder van Capgemini eerder aan Computable. Amsterdam zal zelf de implementatie en regie voeren over het project, zo vertelde dezelfde woordvoerder: 'Hiervoor worden geen diensten van Capgemini afgenomen.'
In eerste instantie zal op vier plekken een pilot worden gedraaid. De opdracht werd al in december 2009 aan Capgemini gegund. In augustus is het ontwerp en de bouw van het basismodel gestart.
De totale kosten voor het project bedragen 11 miljoen, verspreid over de periode 2010 tot en met 2014. Binnen deze kosten valt de aanschaf van licenties, implementatie inclusief 'functioneel maatwerk', onderhoud en gebruikersondersteuning.
Uitvoeringsplan ICT
Volgens het Uitvoeringsplan ICT op Open Amsterdams Peil, dat in het voorjaar van 2010 gepresenteerd werd, wordt de komende vier jaar in totaal 94 miljoen euro geïnvesteerd bovenop het reguliere jaarbudget van 130 miljoen. De hoop is dat daardoor vanaf 2014 jaarlijks 21 miljoen euro per jaar kan worden bespaard op ict. De Rekenkamer van Amsterdam maakte dit voorjaar bekend de onderbouwing voor die besparing onvoldoende te vinden.
In het plan worden vijf 'sporen' gevolgd. Het volgens het rapport 'belangrijkste spoor' is om één uniform basispakket aan voorzieningen te creëren en in te voeren. Hiervoor is 33 miljoen euro gereserveerd. 'Dit spoor start begin 2011 en zal aan het einde van deze collegeperiode hebben geleid tot één uniforme basisstructuur voor de gemeente Amsterdam', aldus het rapport. Er gaat 22,3 miljoen naar de vervanging van verouderde apparatuur 'om de bedrijfscontinuïteit te borgen.' Voor het implementeren van een gemeentebreed financieel systeem is 11 miljoen euro gereserveerd. Daarnaast is er 15,2 miljoen euro ingeboekt om de 'ict-organisatie te professionaliseren: 'Bij een nieuwe manier van werken hoort ook een andere, meer centrale organisatiestructuur die dit mogelijk maakt.'
Tot slot is er 12,9 miljoen euro voor het 'rationaliseren van de ict-keten': 'Dit optimaliseren omvat het maken en afstemmen van een helder en uniform ontwerp van de processen (bijvoorbeeld vergunningverlening, subsidieverlening, werk en inkomen), zodat een eenduidige keuze voor ondersteunende ict-systemen kan worden gemaakt.' In het rapport wordt een stapsgewijze overgang beschreven. 'De ervaring leert dat grote ict-projecten bij de overheid het risico lopen om onbeheersbaar te worden. Daarom kiest het college voor een stapsgewijze, risicobewuste aanpak zonder big bang.'
Ik mag hopen dat de beoordelingscriteria voor het al dan niet laten doorgaan van de lopende projecten niet louter financieel zijn. Daarnaast is het van de gekke dat elke gemeente op ICT-gebied het wiel opnieuw moet uitvinden, of moet laten uitvinden. Het hele systeem voor vergunningen en papieren moet landelijk. De gemeentelijke dienstverlening moet kleiner.
waarom niet stoppen met dit dossier en terug naar de bestaande situatie? er zijn genoeg standaard applicaties in de markt die ook prima in Amsterdam in te zetten zijn, in plaats van voor veel geld maatwerk te laten bouwen. Voor dit bedrag koop je bij wijze van spreken tien andere applicaties.
Het lijkt wel een kapotte grammofoonplaat (als er nog iemand is die weet wat dat betekent).
Men heeft straks zo’n 2.5 miljoen uitgegeven aan een ‘afgerond tussenproduct’. Wat heeft men dan? Is de business dan al productiever geworden? Hebben ze voor dat bedrag enige echte waarde voor de business opgeleverd? Zo ja, kan dat ook worden toegelicht. Zo nee, waar wordt dan de verwachting op gebaseerd dat er voor het eindbedrag wel echte waarde voor de business zal worden opgeleverd? Wat is de business case? Is die positief? Is daar door de gemeenteraad om gevraagd? En, is die business case nog steeds geldig en positief?
Ik denk dat ik de antwoorden al weet. Het scenario dat zich hier ontrolt is zo bekend en de afloop dus ook.
Jammer dat men met de kop in het zand steeds weer hetzelfde scenario afloopt, waarbij ons aller geld over de balk wordt gegooid. Wanneer wordt hier nu eens iets aan gedaan? Waarom laten we de verantwoordelijken hier niet voor betalen, in plaats van de argeloze belastingbetaler?
Ik begrijp nu ook beter de eerdere aankondiging van Amsterdam:
“De gemeente Amsterdam zoekt zeven nieuwe ict-managers. Daarnaast wordt er een manager ict-sourcing gezocht..”
Er valt zo te lezen wel het één en ander te managen!
Read more: https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/3751786/1458016/amsterdam-zoekt-zeven-ictmanagers.html#ixzz1IGgfTlep
Ik heb het 2 keer moeten lezen en als ik het goed heb begrepen dan wil deze wethouder 600.000 Euro uitgeven om te komen tot een resultaat op basis waarvan alsnog kan worden besloten met de implementatie te stoppen. Maar er wordt geen Euro extra uitgegeven. Welke bedrijfseconomische regels gelden hier dan? De kop van Computable dat het om extra geld gaat lijkt mij toch zeker wel een terechte!