De overname van het failliete Itricity door Inter Access en CTB was een noodgreep. Dat vertelt Hans den Hartog, bestuursvoorzitter van Inter Access. Beide bedrijven hebben de systemen van hun klanten bij de datacenterdienstverlener draaien. 'Voor de korte termijn wilden we de continuïteit van onze dienstverlening borgen. Op lange termijn moeten we een definitieve oplossing vinden.'
De automatiseerders Inter Access (Hilversum) en CTB (Ede) zijn de twee belangrijkste klanten van het rekencentrum van Itricity op Schiphol-Rijk. Samen zijn ze goed voor ruim tweederde van het klantenbestand.
'De financiële stabiliteit van Itricity was bij ons al langer een punt van aandacht', zegt Hans den Hartog. 'Nadat voor het bedrijf surseance was aangevraagd, hoopten we dat het zou worden overgenomen. We hebben de rekencentrumdiensten niet voor niets uitbesteed. Nadat Itricity failliet werd verklaard, was onze eerste zorg het borgen van de dienstverlening aan onze klanten. We kunnen het ons niet permitteren dat er systemen zouden stilvallen.'
Veilige haven
Zowel Inter Access als CTB vonden het bedrijfsrisico te groot om af te wachten of de curator alsnog een koper voor de boedel zou vinden. Den Hartog: 'Dat werd een te onzekere situatie. Wat nu als een toeleverancier het genoeg zou vinden en ergens een stekker eruit zou trekken? In overleg met CTB hebben we vervolgens besloten om zelf een doorstart te realiseren.'
De twee partijen werken samen met een derde partner, een hostingbedrijf dat de operationele taken gaat uitvoeren. De naam ervan wordt binnenkort bekendgemaakt. Waarschijnlijk kunnen zo'n vijftien van de dertig medewerkers van Itricity mee naar het nieuwe bedrijf. De naam Itricity verdwijnt; een nieuwe naam voor de nieuwe BV is nog niet gevonden.
Den Hartog stelt dat de dienstverlening aan de overige klanten van Itricity ook wordt voortgezet. Zodra de doorstart in goede banen is geleid en er sprake is van een stabiele situatie, gaan Inter Access en CTB nadenken over de lange termijn. 'Voor ons is dit geen strategische overname. We zijn er uit noodzaak ingesprongen. Het moge duidelijk zijn dat de hosting business geen blijvende activiteit voor ons is. Maar hoe we deze tak definitief in een veilige haven gaan brengen, is nu nog niet aan de orde.'
Bankroet
Volgens curator Bert van Apeldoorn van SWDV Advocaten waren er wel andere kandidaten voor een overname, maar was de keuze voor Inter Access en CTB de beste oplossing. 'Ik heb een afweging gemaakt tussen het belang van de schuldeisers en dat van de klanten. Aangezien Inter Access en CTB verreweg de belangrijkste klanten waren en goed voor zo'n 70 procent van de activiteiten, hadden zij een grote stem in het kapittel.'
'Er speelt bij zo'n bankroet ook een maatschappelijk belang: je kunt niet zomaar de stekker eruit trekken. Anders breng je de activiteiten van andere bedrijven in gevaar', vertelt de jurist. Hij wijst erop dat een aantal klanten van Itricity, waaronder Inter Access en CTB, na het bankroet garant hebben gestaan voor het voorlopig openhouden van het rekencentrum.
Te koop
Van Apeldoorn stelt dat Itricity is omgevallen door een liquiditeitstekort. De problemen ontstonden vorig jaar nadat investeringsmaatschappij Van den Ende & Deitmers (‘Endeit') zich vier dagen voor het zetten van de handtekening terugtrok als investeerder. Dat Itricity rond die tijd ook de Utrechtse infrastructuurspecialist Dataman had overgenomen, vergrootte de financiële problemen.
Volgens de curator is niet het totale verkoopbedrag betaald (naar verluidt zes ton), maar wel een aanzienlijke aanbetalingsom. De schuldenlast groeide. 'Uiteindelijk is aan alle crediteuren aangeboden om 15 procent van hun schulden terug te betalen. Een aantal ervan accepteerde deze schuldsaneringsregeling niet. Nadat de huisbank geen aanvullende financiering meer wilde verstrekken, is het faillissement op 28 maart aangevraagd.'
Hij vertelt dat Inter Access en CTB alle bedrijfsactiviteiten voor klanten van Itricity (inclusief het beheer van vier Dataman-klanten) hebben overgenomen, met uitzondering van de handelsnaam en het klantenbestand van Dataman. Dat staat nog te koop.
Rekencentra
Inter Access wilde oorspronkelijk zijn rekencentrumdiensten in 2008 aan IBM uitbesteden. Na de migratie liep de samenwerking echter spaak. De structuur van de rekencentra van IBM was gericht op het bedienen van grote klanten.
Het stopzetten van deze samenwerking kostte het bedrijf 2,7 miljoen euro. In 2009 vond Inter Access in Glidepath (in 2010 herdoopt in Itricity) een nieuwe dienstverlener. In 2011 moet het bedrijf zich weer noodgedwongen ontfermen over de rekencentrumdiensten.
En dat is bedrijf nummer 3…
Lekker zuur, je leverancier opkopen…
Het was te verwachten, het ging alleen sneller dan ik dacht. Misschien Rosier eens vervangen?