De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) kampt sinds enkele dagen met technische mankementen aan zijn ict-systemen. Een woordvoerder meldt dat de storing te maken heeft met de gevirtualiseerde werkplekomgeving. 'Het probleem ligt in het rekencentrum van Ivent.' De storing heeft gevolgen voor de dienstverlening per telefoon en aan het loket. Ook is het mogelijk dat vertraging ontstaat in de verwerking van verblijfsaanvragen. Dat meldt de dienst op zijn website.
'Het is nogal frustrerend voor de medewerkers', vertelt de voorlichter. Hij zegt dat de storing alle beeldschermwerkers treft. Het gaat bijvoorbeeld om mensen die telefonische inlichtingen verstrekken en om personeel dat beslist over verblijfsaanvragen. Vanaf woensdag 30 maart 2011 moet een tijdelijke oplossing de ergste nood lenigen, terwijl wordt gewerkt aan een structurele oplossing.
De IND biedt op zijn website zijn klanten excuses aan en vraagt begrip voor de situatie. De dienst hoopt 'op korte termijn de gerezen problemen op te lossen.' .
Ivent
Vanaf 2008 zijn de werkplekken bij IND gefaseerd gemigreerd naar een gevirtualiseerde desktopomgeving. Dat project is uitgevoerd door ict-organisatie Ivent van het ministerie van Defensie.
Bij de gekozen virtualisatie-oplossing draait het bureaublad van de gebruikers op centrale servers en wordt benaderd via thin clients. Dat zijn kleine netwerkkastjes die de lompe computerkast (fat clients) op elk bureau hebben vervangen. Vanaf het najaar van 2009 is de virtuele omgeving in fases ingevoerd op zo'n 4700 werkplekken.
Uitbesteding
Het is de bedoeling dat alle applicaties die de IND gebruikt, beschikbaar worden via de gevirtualiseerde desktop. Dat is het moment dat Ivent verantwoordelijk wordt voor alle beheer- en onderhoudswerkzaamheden.
Momenteel worden enkele toepassingen, zoals informatiesysteem Indis, nog onderhouden en beheerd door ict-dienstenbedrijven Capgemini en Logica. De Immigratie- en Naturalisatiedienst besloot tot de uitbesteding van de ict om de continuïteit van de bestaande informatiesystemen beter te waarborgen. Het contract loopt tot eind 2012.
Indigo
Bij de IND wordt momenteel het planningssysteem Indigo geïmplementeerd. Het ERP-systeem zou eerst eind 2009 en later op 1 januari 2011 worden opgeleverd, maar heeft aanzienlijke vertraging opgelopen. Minister Leers van Immigratie en Asiel gelastte eind 2010 een onderzoek naar de vertraging. In zijn rapport geeft zijn beheerorganisatie Ivent een veeg uit de pan.
Update 15.30u: de woordvoerder bevestigt dat het probleem zich voordoet in de virtuele werkplekomgeving van IND. Die is ontwikkeld en wordt beheerd door Ivent, de ict-divisie van het ministerie van Defensie. Eerder vermoedde hij dat het een storing in informatiesysteem Indis was. Dit is niet juist.
@Reza:
Er staat toch duidelijk:
“De woordvoerder bevestigt dat het probleem zich voordoet in de virtuele werkplekomgeving van IND. Die is ontwikkeld en wordt beheerd door Ivent, de ict-divisie van het ministerie van Defensie”
Wat kunnen Capgemini en Logica daar aan doen? Zij lijken eerder slachtoffer omdat ze hun diensten niet meer kunnen aanbieden op het virtuele platform.
@Robert:
Je hebt gelijk! Ik was ook misschien niet duidelijk. Mijn reactie had te maken met de opmerking van Hans Moetanders. Er vanuit gaan dat hij gelijk had, toch zie ik dat deze ellende niks te maken heeft met de rol van een manager.
Heerlijk betrouwbaar, die remote desktop oplossingen 🙂 Ze waren nog wel zo goedkoop in het aanbestings-traject.
Weer een mooie schoolvoorbeeld dat dit je niet was oevrkomen met een in-house ict-afdeling 🙂
@RV
Een werkende Citrix omgeving is net zoiets als een snelle Java Runtime Environment.
Voor de duidelijkheid, ik heb niks met IND te maken, ik ken daar niemand en er zijn geen collega`s of vrienden van me daar werkzaam. Naar deze reactie gekeken vraag ik me af of het niet de tijd is om het “poldermodel” in business te veranderen in “hiërarchie”!! Wat er gebeurd is is zeer vervelend, het is de verantwoordelijkheid van het bestuur dit verder op te lossen. Blijkbaar weet iedereen het beter dan het bestuur zelf!! Het is zoals Nederlandse elftal en 16 miljoen bondscoach.
Natuurlijk is/lijkt een desktop vol met allerlei applicaties beter/betrouwbaarder dan een VDI.
Tot het je moet beheren.
Natuurlijk is het wel zo dat er bij een VDI op meer vlakken iets mis kan gaan dan een klassieke desktop oplossing.
Tja, wat is wijsheid? Reza geeft terecht aan dat wanneer het misgaat bijna iedereen dat wel aan zag komen.