Twee ondernemers bieden ict-managers hulp bij het plannen en organiseren van trainingen voor hun medewerkers. Jarno Bakker en Rogier Burwinkel nemen het uitzoek- en regelwerk uit handen dat doorgaans bij het regelen van opleidingen komt kijken. Deze dienstverlening is gratis. Ict-managers hebben wel wat anders aan het hoofd dan opleidingen regelen voor hun medewerkers, weten de twee. 'Het is een hoop uitzoekwerk en het kost veel tijd.'
Bovendien is het lastig je weg te vinden in de wirwar van opleidingen en certificaten die worden aangeboden. Bakker en Burwinkel inventariseren de opleidingsbehoefte en zoeken er het juiste trainingsaanbod bij. Is dat naar wens, dan regelen zij verder alles: van inschrijving tot herinneringse-mail dat de medewerker de volgende ochtend op cursus moet.
Zij kunnen hun diensten gratis aanbieden, doordat zij worden betaald door de opleider die de cursus verzorgt. 'Het is dezelfde constructie als bij een hypotheekadviseur', vergelijken de trainingsadviseurs. Zij bieden hun klanten altijd meerdere opties, waardoor het advies onafhankelijk blijft. 'De opdrachtgever kiest zelf wie de opleiding verzorgt, op basis van de aspecten die hij het belangrijkst vindt.' Bakker en Burwinkel werken soms samen, maar vaak ook apart vanuit hun respectievelijke bedrijven De Trainingsvijver en Trainingsvisie.
Een belangrijk voordeel van opleidingen inkopen via de adviseurs is dat zij zicht hebben op welke opleidingen werkelijk doorgaan. Trainingen worden vaak op het laatste moment door de ict-opleider afgeblazen, omdat er te weinig deelnemers in een klas zitten. 'Ben je de eerste inschrijver voor een cursus die over drie weken start, dan weet je vrijwel zeker dat de cursus niet doorgaat', legt Bakker uit. 'Als klant heb je geen zicht op hoe vol een klas zit. Als adviseur hebben wij die informatie wel.'
New Horizons
Bakker en Burwinkel kennen elkaar uit de tijd dat zij beiden werkten voor ict-opleider New Horizons Corporate Training in Rotterdam, het opleidingsbedrijf van ondernemer Camiel de Clercq. Bakker werkte er vijf jaar als commercieel manager, Burwinkel was sales manager. Zij vertrokken beiden eind 2009 om voor zichzelf te beginnen. In de loop van 2010 raakte New Horizons in grote problemen en ging uiteindelijk failliet.
De beide ondernemers hebben een moeilijke start gehad, door het uitbreken van de financiële crisis. 'Dat bedrijven minder opleidingen inkochten was een extra uitdaging voor ons. Maar als zelfstandig ondernemer heb je het succes zelf in de hand, als je er maar vol tegenaan gaat', zegt Bakker. 'We hebben er inmiddels allebei een goede boterham aan.'