Door een computerstoring bij de Belastingdienst was het maandagavond 28 maart 2011 enkele uren niet mogelijk om belastingaangifte te doen. De storing begon rond tien uur 's avonds en was om half een 's nachts verholpen. Dat meldt een woordvoerder van de Belastingdienst naar aanleiding van klachten op Computable.nl. De storing komt extra ongelegen, omdat in de laatste week van maart altijd de meeste aangiften worden ingestuurd.
De ambtenaren voeren nog een analyse uit om te achterhalen wat het probleem veroorzaakte en hoe herhaling kan worden voorkomen. In eerste instantie vermoedden ze dat de oorzaak van het euvel bij DigiD lag, maar dat blijkt niet het geval.
DigiD is de applicatie waarmee particulieren hun aangifte voorzien van een digitale handtekening. De toepassing is gebouwd en wordt beheerd door Logius, onderdeel van het ministerie van Binnenlandse Zaken.
De afgelopen maanden ondervonden veel mensen moeite met het insturen van hun digitale belastingaangifte. Op Computable.nl klaagden velen over het trage systeem en over foutmeldingen bij het inloggen met DigiD of bij het daadwerkelijk versturen naar de servers van de Belastingdienst. Overigens was dit in 2010 ook het geval.
‘Request timed out’
Een van de meldingen was 'Communicatie met server mislukt: er is geprobeerd toegang te verkrijgen tot een socket op een volgens de toegangsmachtigingen niet toegestane manier: connect failed in tcp_connect'. Een andere melding betrof 'End of file or no input'. Lezer 'Rob' voerde een traceroute uit, met als resultaat de melding 'Request timed out'.
De voorlichter van de Belastingdienst is niet bekend met andere storingen op de servers van zijn organisatie. Daarmee legt hij indirect de oorzaak van de eerdere storingen neer bij DigiD en Logius. Een woordvoerster van die beheerorganisatie bekent dat zich de laatste tijd enkele storingen in het DigiD-systeem hebben voorgedaan.
Tot dinsdagmiddag 29 maart 2011 had de Belastingdienst ruim zes miljoen aangiften over het afgelopen jaar ontvangen. Volgens de woordvoerder is dat een record. Op 1 april dienen alle belastingaangiften bij de fiscus binnen te zijn.
Vanavond heb ik wederom geprobeerd om mijn aangifte te versturen, maar helaas. Weer communicatie met de server mislukt.
“De voorlichter van de Belastingdienst is niet bekend met andere storingen op de servers van zijn organisatie.”
Natuurlijk niet! Helpdesk bevolkt door kinderen. ICT uitbesteed aan goedkoopste aanbieders met magere SLA.
Vanavond ook weer geprobeerd en nog steeds is de communicatie met de server mislukt. oftewel connect failed in tcp_connect. proberen morgen wel weer hebben nog enkele dagen.
En wat hebben we hier van geleerd ?
Juist.
Altijd standaard uitstel aanvragen. Binnen anderhalve minuut geregeld via de belastingtelefoon. BSN invoeren en klaar.
In het verleden bij de Belastingdienst gewerkt.
Twee maanden!
Interne organisatie binnen de Belasting is flauwekul.
Processes die niet kloppen. Massa organisatie van pas afgestuurden waardoor projecten op basale manier geleid worden. Steeds langer duren en geen inzicht hebben.
Wat denken ze dan, outsourcen die hap, en bezuinigen.
Paar weken geleden al ingestuurd. Hoppeta, zo gebeurd.
Als je tot het laatste wacht kun je erop wachten dat de server(s) overbelast raken. Zou niet mogelijk moeten/mogen zijn, maar ja: ook de belastingdienst-ICT is en blijft mensenwerk, hoe goed men daar ook zijn of haar best doet. Uit eigen ervaring weet ik dat er echt wel hard gewerkt wordt ondanks wat ‘old medewerker belastingdienst’ hierboven wat ongenuanceerd en op korte ervaring gebaseerd schreef.
Een traceroute zegt niets volgens mij. Op iedere node die niet pingt, komt een ‘Request timed out’.
Helaas lijkt het probleem nog niet verholpen.
Op 30-03-2011 21:40 nog steeds de melding Communicatie met server mislukt. Erg vreemd dat je daar op de belastingsite niks over terug vindt.
Leuk was het al niet, makkelijker wordt het er zo ook niet op.
Vanochtend 31 maart weer geprobeerd. Helaas nog steeds een foutmelding bij het ondertekenen. Gelukkig belastingtelefoon snel bereikt, uitstel en een papieren formulier aangevraagd. nog steeds de beste techniek, een ballpoint.
@cmblom, twee maanden achter de feiten aangelopen. Swot-analyze uitgevoerd, waar de directie en mt geen flauw benul van visie kunnen aantonen.
En maar steeds op een functie zitten en ongepaste beslissingen nemen. Anderszijds was het risico van nu afgedekt door goede en keiharde afspraken.