Het volgen van ict-opleidingen via de computer heeft een beperkt rendement. Dat is de ervaring van de opleidingsadviseurs Jarno Bakker en Rogier Burwinkel. Zij adviseuren ict-eindgebruikers bij het inkopen van trainingen. 'Op papier heeft e-learning overtuigende voordelen, maar in de praktijk valt het resultaat tegen', constateren de adviseurs.
Het volgen van een ict-opleiding op afstand via de eigen computer heeft op het eerste gezicht grote voordelen. Zo hoeft een cursist niet naar een opleidingscentrum, maar kan in z'n eigen tijd en vanaf zijn eigen werkplek de modules van een training doorlopen. 'Het nadeel is dat dit soort trainingen ook erg vrijblijvend is, het rendement op de lange termijn is lager', zegt opleidingsadviseur Jarno Bakker.
Klaslokaal
Naast voordelen voor de cursist, heeft e-learning ook grote voordelen voor de ict-opleider. 'Die hoeft het cursusmateriaal alleen maar online beschikbaar te stellen gedurende de afgesproken periode, bijvoorbeeld een jaar. Zonder verdere kosten of bemoeienis staat zo'n training geld te verdienen.' Toch wordt het gros van de cursussen nog steeds op de traditionele manier in een klaslokaal gegeven., weten de opleidingsadviseurs.
Bakker en Burwinkel inventariseren de opleidingsbehoefte bij ict-dienstverleners en ict-eindegebruikers en zoeken er het juiste trainingsaanbod bij. Is dat naar wens, dan regelen zij verder alles: van inschrijving tot herinneringse-mail dat de medewerker de volgende ochtend op cursus moet. Deze dienstverlening is helemaal gratis.
Hypotheekadviseur
Zij kunnen hun diensten om niet aanbieden, doordat zij worden betaald door de opleider die de cursus verzorgt. 'Het is dezelfde constructie als bij een hypotheekadviseur', vergelijken de trainingsadviseurs. Bakker en Burwinkel werken soms samen, maar vaak ook apart vanuit hun respectievelijke bedrijven De Trainingsvijver en Trainingsvisie.
In het artikel klinkt nadrukkelijk de toon door dat e-learning een vervanger is van de conventionele vorm van opleiden. Dat kan nooit het geval zijn! Zeker ook omdat bepaalde inhoudsgebieden zich zeer slecht/niet voor e-learning lenen.
e-Learning is één van de ons ter beschikking staande opleidingsinterventies. Over de inzet daarvan moet zorgvuldig worden nagedacht: welke opleidingsinterventie levert het beste/sterkste leerrendement, afgezet tegen de leerdoelen die deze moeten afdekken? Dat noemen wij onderwijskundigen het nadenken over een opleidingsstrategie (binnen een bedrijfscontext). e-Learning kan daarvan dus een onderdeel vormen.
e-Learning is daarom geen doel op zich. Veel beslissers laten zich echter nogal leiden door bedrijfsmatige argumentatie zoals kostenbesparingen op reis- en verblijfkosten, logistiek, werkderving door opleidingen enzovoort.
Het inkopen of (laten) ontwikkelen van e-learning zonder een gedegen onderzoek naar de leerbehoeften bij de doelgroep, werkt het gesignaleerde suboptimale rendement inderdaad in de hand. Evenals vrijblijvend gebruik van e-Learning.
De kop en de inhoud van het artikel is naar mijn smaak daarom kort door de bocht, oppervlakkig en populistisch gesteld. Heel jammer.
Juist door een gedegen en onafhankelijke opleidingsvisie en opleidingsstrategie te hanteren, kan de werkgever bepalen of en in hoeverre daarin plaats is voor e-learning. Sterk daarin is om HRM te betrekken (Individuele OpleidingsPlannen (IOP’s) van de werknemer), functioneringsgesprekken, voortgangsgesprekken, doelstellingengesprekken. Zo is het heel goed mogelijk om gericht aan opleidingen te werken en sturing te geven aan de leeractiviteiten van het personeel, of op z’n minst het stimuleren ervan. e-Learning kan zo dus onderdeel uitmaken van een cyclisch proces, waarin ruimte moet bestaan om regelmatig de kwaliteit van opleidingsinhoud, -aanbod en de aanbiedingsvormen te evalueren en eventueel bij te stellen.
De invulling van een opleidingsstrategie en de invulling vraagt om zorgvuldigheid en onafhankelijkheid. Bij uitstek een taak voor onderwijskundigen.
Maar op het moment dat een onderwijskundige een stapel commerciële opleidingsaanbieders in zijn map onder de arm bij zich heeft, gaan bij mij alle alarmbellen af. Daarom laat ik over pakweg 15 jaar ook niet één hypotheekadviseur, maar meedere langskomen. Op voorhand weet ik namelijk dat ze alle grofweg eenzelfde aanpak hebben. En dus moet ik mijn eigen hypotheekvisie klaarhebben voordat ik ze één stap over de mijn drempel laat zetten…
Aanvullend op de vorige reactie: de organisatie moet duidelijk leerdoelen stellen, voor de organisatie en voor de medewerker. De vraag “What’s in it for me” moet door alle betrokkenen goed beantwoord kunnen worden.
Vanuit de optiek van de organisatie verdient het aanbeveling om niet te hoog in te zetten, maar stapsgewijs te experimenteren. Bijvoorbeeld: Koppel korte e-learning cursussen aan onderdelen van de kennisbank (of digitaal procedurehandboek) en stel het doel om kennisoverdracht van huidige naar nieuwe medewerkers te faciliteren via e-learning. Wij hebben de ervaring dat deze pragmatische aanpak direct meetbaar resultaat levert en ook nog eens vele positieve neveneffecten heeft (zoals kennisbehoud en verbetering van bestaande procedures). Op Portalcms.info staan gratis e-learning en kennisbeheer demo’s. De moeite waard.
Moeilijk discussieren omdat er zoveel verschillende soorten e-learning zijn. Hele goede en hele slechte. Dus we kunnen hier allemaal wel een mening hebben maar iedereen heeft op zijn manier gelijk.