Sogeti gaat in 2011 zijn personeelsbestand met tweehonderd man uitbreiden naar een totaal van 3400 medewerkers. Hiertoe werft de ict-dienstverlener in totaal vijfhonderd nieuwe mensen. Het bedrijf houdt namelijk rekening met een verloop van driehonderd medewerkers. Sogeti zoekt over de hele breedte nieuwe mensen: van starters tot zeer ervaren seniors.
Momenteel heeft Sogeti 3200 medewerkers in dienst, maar het dienstenbedrijf wil in 2011 groeien. Doordat er rekening wordt gehouden met een verloop van driehonderd medewerkers, zoekt Sogeti dus vijfhonderd nieuwe mensen. Directeur Jeroen Versteeg gaat deze mensen niet op een traditionele manier werven. ‘We gaan dit doen via social media en op andere internet-gerelateerde manieren. Ook werven we via via, bijvoorbeeld via ons eigen personeel.'
Reputatie
Versteeg kiest er bewust voor om nieuwe mensen niet via traditionele kanalen zoals advertenties te werven. ‘Mensen kijken tegenwoordig steeds vaker naar de reputatie van bedrijven. Transparantie is dan noodzakelijk en via internet kun je transparant zijn.'
Sogeti heeft de afgelopen maanden drie prijzen in de wacht gesleept voor het personeelsbeleid in crisistijd. De dienstverlener koos er ondanks economische tegenslag voor om geen mensen te ontslaan. ‘Ook dat betaalt zich nu uit', meent Versteeg. Het maakt je interessant voor werkzoekenden. Laatst stonden geïnteresseerden zelfs voor ons in de rij op een beurs.'
Computable Awards
Dat Sogeti geen mensen heeft ontslagen in crisistijd is in de Nederlandse ict-markt niet onopgemerkt gebleven. Sogeti als bedrijf en Jeroen Versteeg als ceo zijn voor de Computable Awards 2011 voorgedragen voor een nominatie. Vanaf 20 april 2011 buigt een vijfkoppige jury zich over alle voordrachten en worden de genomineerden bepaald. Tot die datum kan iedereen bedrijven, personen en projecten bij de redactie van Computable aandragen.
Opmerking over grotere overhead juist bij kleinere bedrijven herken ik niet. Neem alleen al de enorme gebouwen die grote detacheerders voor stafpersoneel moeten huren. Niet voor niets gaat ook Sogeti op zoek naar efficientere huisvestiging en speelt daar op in met middelen als thuiswerken of bij de klant (hoewel ook de klant het nieuwe werken wil inzetten…). Kleinere bedrijven hebben niet zoveel staf nodig en nemen huishoudelijke en administratieve taken zelf waar, waar grotere bedrijven speciaal mensen in huren. Omdat de tarieven aan klanten niet anders zijn bij kleinere bedrijven is het verschil tussen kosten en opbrengsten bij kleinere bedrijven gunstiger. De winst daaruit kan eerder doorvloeien naar de werknemer, dan naar al het indirect (of zelfs niet) productieve stafpersoneel. Tel uit je winst! Overigens hebben alle bedrijven aandeelhouders, al zal de druk met beurgenoteerde bedrijven anders zijn.
@Matthijs en @Freek
Naar mijn beleving is het werkelijke verloop bij de grote detacheerders vele malen hoger dan zij zelf aangeven. Ook de berekeningsmethodiek wil erg verschillen.
Ik denk dat het werkelijke verloop zo rond de 15-20% ligt. In 2011 zou dit zomaar naar de 25% kunnen doorschieten.
Daarnaast is ook nog het aantal zzp’ers van invloed. Het is al niet meer vreemd dat bijna de helft van de in te zetten medewerkers door de grote detacheerders zzp’er is. Op eigen kracht groeien is er dan niet meer bij. En voor de langere termijn een ongezonde situatie.
@gast0348347: Je moet niet alles geloven wat je hoort.
Hier ook een oud medewerker van Sogeti, en IQUIP en IP/ en dus al een echte oud medewerker. Sogeti is gek op nieuwe medewerkers en starters. Als je nieuw binnenkomt of als starter kan je alles bereiken. De mensen die er al een tijdje zitten en waarvan vele zelfs een hart voor de zaak hebben/hadden worden behoorlijk uitgeknepen.
Reistijden van rond de 2 uur enkele reis elke dag is heel normaal en mag je eigenlijk niet over klagen. Loonsverhogingen zijn nicht im frage en als je op de bank zit is het jouw schuld dat er geen opdracht is en zoek je maar een nieuwe. Dat daar volgens mij en vele andere een commercieel team voor is, wordt genegeerd.
Nu ik bij een nieuwe werkgever zit, EUR 1000,– bruto meer per maand verdien en veel fijnere en betere managers heb (om nog niet eens te spreken over die half uur enkele reis reistijd) verklaar ik mij zelf voor gek dat ik een hart voor de zaak had en nog zo lang bleef. Gelukkig zijn 300 ex-collega’s zo verstandig om niet de fout te maken die ik maakte.
@henk
“Ze gaven aan dat als je op de bank zat er druk op je werd gelegd om zelf je eigen opdracht te regelen.”
Nou doehoei Sogeti!!! Bye bye! Fijne Kerstdagen en Prettig Nieuwjaar, en eerst nog een Vrolijk Pasen.
Als ik zelf mijn opdracht zou moeten zoeken, waarom zou ik dan geen ZZP-er worden? Om jullie het verschil in beloning in jullie zak te laten houden? Wat is voor mij dan de reden om überhaupt nog een werkgever te hebben, als ik zelf alles mag regelen? Ah, en gaan jullie dit ook nog vrijheid noemen of zo? Nee ik heb inderdaad negatieve werkervaring, niet met Sogeti, maar met een werkgever die met dezelfde poep aankwam.
2 uur enkele reistijd zoals bepaalde mensen hier noemen wordt echt niet van je verwacht, als dat wel zo is regelt men een hotel of appartement.
Je kunt ergens anders misschien meer verdienen maar voor starters is Sogeti toch wel de perfecte werkgever. Je krijgt een gedegen opleiding (deels aan de OHIO University in Athens, Ohio) en daarnaast is het startsalaris prima. Verder kun je kostenloos allerlei opleidingen volgens en examens doen zoals Prince2, RUP, ITIL, et cetera.
Gaat weer lekker hier op het forum. Kunnen we ook nog wat anders dan mekkeren op een (ex) werkgever? Wees blij dat er werk is! De markt is grillig, vooral de laatste jaren, dus zekerheid heb je (bijna) nergens meer. En zeker ICT bedrijven bewegen met de markt mee. Voor iedereen geldt: als je denkt dat het gras ergens anders groener is, zorg dan dat je daar mag grazen als je de kans krijgt. Wie verandering of verbetering verwacht van anderen in plaats van zelf te veranderen, zal merken dat het gras zo’n beetje overal even groen is.
Met een aantrekkende markt zou je ook verwachten dat een bedrijf betere beloningen in het vooruitzicht stelt. Bij Sogeti kun je voor een verhoging het beste eerst even buiten de deur geweest zijn. Misschien verklaart dat het verdwijnen van 300 man? Ben met hk en Sogetist eens dat er inhoudelijk bijna geen betere detacheerder te vinden is, maar financieel zeker wel.
Het gras moet niet alleen groen zijn, maar ook lekker smaken.
Beste Sogetist,
In je reactie bevestig je juist heb beeld dat hier geschetst wordt o.a. door WOF. Als starter is alles geweldig OHIO, een prima startsalaris en gratis opleidingen (weliswaar in je eigen tijd en gegeven door collega’s). Maar voor ervaren medewerkers is het toch anders. Hoge druk op beschikbaarheid, lange reistijden en een iets minder dan marktconform salaris. Leuk, een hotel of apartement, maar ik ben liever bij mijn gezin en betaal niet voor niets mijn hypotheek.
Als starter kun je bij een detacheerder best veel leren. Daarna is het verstandig om verder te kijken. Vaak kun je een substantieel hoger salaris krijgen. Je levert je auto in, maar het koopkracht plaatje kan gelijk blijven en je bespaart elke dag een flinke reistijd.