Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM laat zijn IBM-mainframe waarschijnlijk vervangen door dienstverlener SLTN. Deze opdracht lag oorspronkelijk bij de i3 Groep. Twee ex-medewerkers van de failliete dochteronderneming ITAA, werken nu echter bij infrastructuurspecialist SLTN uit Almere. Zij verzorgen het migratietraject bij KLM. i3 Groep nam ITAA over in mei 2010.
Dat KLM heeft gekozen voor een andere dienstverlener dan de i3 Groep, kwam aan de orde tijdens een kort geding dat afgelopen 25 maart 2011 plaatsvond in de rechtbank van Utrecht. Drie ex-werknemers van het failliete ITAA hadden een kort geding aangespannen tegen het management van de i3 Groep uit Vianen.
Tijdens dit kort geding kwam naar voren dat twee andere ex-medewerkers een baan hadden gevonden bij dienstverlener SLTN uit Almere. Het gaat om consultants Peter Koekkoek en Eric Schiphorst. Deze twee ex-ITAA-medewerkers zijn IBM-mainframespecialisten en deden al werkzaamheden bij KLM. Zij vertrokken na het faillissement van ITAA naar SLTN.
IBM z196
De failliete boedel en klanten van ITAA werden overgenomen door i3 Groep. i3 Groep betaalde daarvoor bijna een half miljoen euro. ITAA verzorgde toen al een migratietraject van een mainframe bij de Nederlandse tak van Air France-KLM. Het gaat om de migratie van een oud IBM System z10 naar een nieuw IBM zEnterprise 196-mainframe. KLM is nu in onderhandeling om dit voortaan door SLTN te laten doen, omdat daar nu de twee mainframespecialisten van ITAA in dienst zijn. Het mainframe staat op luchthaven Schiphol.
Computable volgde in 2009 de migratie naar het nieuwe besturingssysteem z/TPF op het IBM-mainframe van KLM.
De in dit artikel aangehaalde ITAA medewerkers zijn kanjers op het mainframe vakgebied. Wat de heer v/d Bruggen bezield heeft om ITAA BV failliet te laten verklaren en daarbij alle ITAA medewerkers te ontslaan zal altijd wel een raadsel blijven. Door het faillissement is i3 groep de grote mainframe order bij KLM kwijtgeraakt. Als bij een faillissement het verlies van deze mogelijke order niet was ingecalculeerd, dan kunnen we vaststellen dat i3 groep gedacht moet hebben met de KLM verder te kunnen gaan. Helaas is dit niet het geval geweest. Daarnaast heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen dat een ITAA mainframe medewerker zo wie zo geen aanbieding bij de doorstart zou krijgen en dat daarmee al bewust een risico genomen zou zijn de order te laten schieten. Al met al weer niet zo slim van de heer v/d Bruggen