De Nederlandse politie moet zijn ict-systemen en de organisatie daaromheen volledig vervangen en onderbrengen in een nieuwe eenheid: Datacenter Politie Nederland. Er mag niet meer worden geïnvesteerd in vernieuwing van de huidige ict-voorzieningen. Te dure, onbeheersbare, overbodige of verouderde toepassingen worden beëindigd. Dat adviseren de 25 korpsbeheerders aan minister Opstelten van Veiligheid en Justitie. Ze stellen dat de ict-organisatie van de politie niet op orde is.
Het Datacenter Politie Nederland moet in drie jaar worden opgebouwd. Al in het eerste jaar moeten belangrijke toepassingen centraal draaien. Het Korpsbeheerdersberaad heeft op 25 maart 2011 zijn nieuwe ict-strategie voorgesteld. De vervanging zou ten laste van het ict-budget bij de politie moeten komen.
De politiekorpsen zullen de voorgestelde aanpak voelen, schrijven de korpsbeheerders. 'De komende jaren is er geen geld om te investeren in nieuwe mooie en gewenste projecten. Het is echter naar de mening van het korpsbeheerdersberaad de enige begaanbare weg. Het huis moet eerst op orde worden gebracht, voordat vernieuwingen mogelijk zijn.'
Bedrijfscultuur
De korpsbeheerders verwijzen naar de diverse interne en externe onderzoeken die zijn uitgevoerd naar aanleiding van een maandenlange computerstoring bij acht korpsen in Noordoost-Nederland. Uiteindelijk bleek de oorzaak te liggen in een herstelprogramma (hotfix) die na herinstallatie van Citrix-servers over het hoofd was gezien. Er werd bovendien om uiteenlopende redenen pas laat ingegrepen.
In een ander rapport bleek dat de bedrijfscultuur binnen de centrale ict-afdeling problemen in de hand werkt en dat de beheerorganisatie gebrekkig is. Het dagelijks bestuur van het overlegorgaan van politiekorpsbeheerders verbaasde zich destijds over de geconstateerde problemen.
Na aanleiding van de onderzoeken werd besloten een interventieteam aan te stellen om de problemen aan te pakken. Ook stelde de politie een chief information officer (cio) aan, Ad Meijboom. De centrale ict-tak van de politie, vtsPN, komt vanaf mei 2011 onder de verantwoordelijkheid van de minister van Veiligheid en Justitie. Uiteindelijk komen ook de 25 politiekorpsen als één nationaal korps onder zijn verantwoordelijkheid.
Eindelijk een leuke hobby ICT !!
Outsourcen naar India is natuurlijk ook mogelijk :
Hugo kom er maar in ..
Heb recentelijk te maken gehad met de gevolgen van eiland-automatisering bij de politie. Kort gezegd komt het er op neer dat politie in het ene deel van het land, geen inzage /toegang heeft in meldingen/dossiers die in het andere deel van het land zijn opgemaakt… En dan heb ik het nog niet gehad over “kastje-muur” cultuur. Seems a long way…
Heb het “onderzoek-naar-de-uitval-van-de-politiesystemen-in-noordoost-nederland” toch maar eens doorgelezen. Net zoals in alle andere rapportage wordt de geit en kool weer gespaard. Ze houden steeds precies op waar het interessant begint te worden. Ik kan zelfs niet vinden om welke hotfix het ging. Dat is lastig, want een ontbrekende hotfix veroorzaakt geen probleem, een aanwezige hotfix lost hooguit een probleem op. We weten dus niet om welk probleem het ging en dus ook niet waarom 120 idioten er 2 maanden op hebben lopen rechercheren. De aanbevelingen slaan ook helemaal nergens op zolang er geen invullingswijze van wordt aangegeven.
Het kan toch niet waar zijn dat ze nu echt alles in de hens gaan steken? Deze mensen kletsen zich suf, maar er komt kennelijk uitsluitend concensus als de kapitaalvernietiging maximaal is en het grote brassen weer kan beginnen. Hier wordt wellicht op een gore manier misbruik gemaakt van de totale incompetentie van de beslissers. Het lijkt me toch echt handig dat ze nu eindelijk het tafelzilver eens gaan inventeraiseren.
Waar het om draait dat er geen eenheid is bij de korpsen binnen de politie, Zij zijn hoofdelijke aansprakelijk en verantwoordelijk om goed pakket aan eisen / wensen dusdanig te specificeren zodanig dat daarin de organisatorische en de continue veranderingen daarin zijn verwekt, of nog sterker zoals binnen het ERP – model alles al in het pakket zit, dat slechts met parameters etc.. etc.. het nieuwe model kan worden geimplementeerd. Ik ben stellig overtuigd dat zo’n leverancier die internationaal opereert voor handen is. Net zoals in 1992 Scala Business Solution in de Benelux ERP software lannceerde en introduceerde waarna de Nederlandse softwareleverancier het einde zagen van een uurtje factuurtje mentaliteit, waar vele ondernemingen over gingen op software. En allen zoals SAP, en AFAS etc etc dit kopieerde.
Tenslotte is de tijd van maatwerkautomatisering al lang ee gepasseerd station, en nog erger het zijn onze belastingcenten die aan verspilde producten worden besteed. Tijd bij de politie om te kijken of Internationaal zo’n softwareleveranciers is zoals destijds het ERP.
Ik kan het weten, want ik heb ERP in 1992 in de Benelux gelanceerd en geintroduceerd.
Hm, de slechte informatie integratie is al decennia problematisch, zelfs fnuikend.
Vraag mij af als een politie-top, BiZa en JUS decennia dermate slecht management uitvoert, of ze nog wel de kennis, mandaat en legitimatie [en belangrijker: kennis] hebben om dit te opperen. Gezien het dreigingsbeeld van Oost-Europese criminaliteit had men dit al veel eerder dienen te doen, maar niet in een recessie cyclus die minstens 10 jaar gaat duren. Samenwerking en investering in W-Europese politie-systemen ligt meer voor de hand! Nederland heeft teveel last van de recessie en is eigenlijk ook te klein!
Als een bedrijf alles van de grond gaat opbouwen, gaat het bedrijf vaak failliet. In dit geval betekent dit weer de nodige 100-en miljoenen die worden doorgedraaid.
Laten we echter niet altijd zo negatief zijn en opbouwend te werk gaan:
Volgens mij moet het best mogelijk zijn om dit in de gewenste tijd binnen een redelijk budget voor elkaar te krijgen. Dan moet de projectaanpak echter anders zijn dan tot nu toe te doen gebruikelijk. Het project moet ook niet als een ICT project worden gezien, maar als een Resultaat-project. Met een juist requirements development beleid, focus op wat echt nodig is en evolutionaire opleveringen. Projectmanagement dient ook duidelijke voorwaarden aan de business te stellen, zoals bijvoorbeeld: als er bottlenecks worden veroorzaakt, dan wordt dit snel geëscaleerd en binnen enkele dagen opgelost. Ik heb een dergelijke aanpak in een ander project prima zien functioneren, met als resultaat een tevreden business in recordtijd. Kortom, ik zie wel mogelijkheden, maar als zaken op de conventionele wijze worden aangepakt vrees ik het ergste. Een proactief en resultaat-gefocust (ik bedoel hier business-resultaat, niet alleen maar leverancier-resultaat!) projectmanagement is een eerste vereiste.
Politie NL is WEL vorige jaar naar India geweest op verzoek van outsource bedrijven. Onacceptabel!
@Niels: tja, maar als ze dan 2 maanden naar iets volkomen triviaals lopen te zoeken, houdt alles natuurlijk op.
Maar ik snap het wel: ze willen zo snel mogelijk van alles af omdat het schaamrood ze zelf inmiddels ook naar de kaken is gestegen. Ik durf te wedden dat ze honderden 4 GByte Citrixservertjes hebben staan waar dan vervolgens maar een man of 20, 40 op wil (dit aantal gebruikers per server staat als enige detail wel in het rapport). Ik durf ook te wedden dat ze op laag 2 niets geregeld hebben (anders konden die 120 idioten geen 2 maanden onderweg zijn).
Eigenlijk zou geen enkel overheids orgaan zich bezig moeten houden met IT. Dit is iets wat faciliterend is en geen core business van de organisatie. Ja men kan zeggen dat dat nu ook gebeurd maar ik zou pleiten voor een echt onafhankelijke organisatie los van aanbestedingen maar een echt overheidsnetwerk wat op alle facetten in elkaar geknoopt is zodat men grensoverschrijdend kan werken zonder dure bureaucratie en falende projecten. Het is een utopie maarja dat is het nu ook…