Dienstverlener Ordina heeft in 2010 veel bespaard door slimme inzet van ict. Mede daardoor verbruikte het bedrijf per werkplek maar liefst 54 procent minder kopieerpapier, ruim 21 procent minder gas en 1 procent minder elektriciteit. De onderneming centraliseerde zijn databeheer in zuinige datacentra en virtualiseerde zijn interne servers. Ook werd geïnvesteerd in schonere lease-auto's. Het bedrijf weet niet hoeveel geld met de maatregelen is bespaard.
Dat blijkt uit Ordina's verslag over het jaar 2010. Volgens een woordvoerder streeft het bedrijf naar verdere verduurzaming van de bedrijfsvoering. Duurzaamheid wordt meegenomen in de selectie van leveranciers, die bovendien periodiek daarop worden getoetst.
De onderneming trof in 2010 een aantal maatregelen die bijdragen aan de vermindering van het gebruik van energie, brandstof en papier. Zo zijn er nieuwe communicatiefaciliteiten in gebruik genomen waarmee werknemers tijd-, plaats- en apparaatonafhankelijk kunnen werken. Dat bespaart reiskilometers en bevordert de efficiëntie.
Ook gebruikt Ordina zuinige print- en scanapparaten. De nieuwe apparaten zouden tot 90 procent minder afval leiden, doordat ze in plaats van een toner inkt op basis van was gebruiken. Door beveiligd printen en een standaard dubbelzijdige instelling worden veel onnodige afdrukken voorkomen.
Leaseregeling
Het dienstenbedrijf stimuleert het leasen van zuinige auto's. In 2010 werd een nieuwe leaseregeling ingevoerd. Zo verhoogde de onderneming het maandelijkse leasebudget voor auto's met een relatief kleine uitstoot van kooldioxide en een laag verbruik. 70 procent van de nieuw bestelde leasewagens valt binnen deze regeling.
Als gevolg van de nieuwe leaseregeling is het jaarverbruik per auto met 6,6 procent gedaald (van 1937 liter in 2009 naar 1810 liter in 2010). De uitstoot van kooldioxide slonk in die periode van 4,7 naar 4,3 ton per voertuig.
Ommekeer
De Nieuwegeinse dienstverlener kan de kostenbesparingen goed gebruiken. Over 2010 werd zeven miljoen euro nettoverlies geboekt bij een omzet van ruim 436 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog een kleine winst van 1,3 miljoen en een omzet die 15 procent hoger lag dan in 2010.
2010 is het jaar van de ommekeer en het ergste van de crisis lijkt achter de rug, meldde topman Ronald Kasteel in een toelichting op de jaarcijfers. Het dienstenbedrijf zag zijn omzet in de laatste zes maanden van het jaar toenemen met 4,3 procent, vooral in de financiële sector.
@ordinees2
klinkt mooi kerel, maar wacht maar tot jij eruit ligt door die vervelende keuzes, piep je wel anders.
@kent Als je al langer meeloopt in de grote mensen wereld dan weet je dat dit soort dingen gebeuren. Leer je les en wees klaar voor de volgende hobbel. Maar laat een ander in z’n waarde.
@Ex-Ordinees
Kasteel zijn vorige auto was een BMW en al halverwege 2008 toen iedereen nog gewoon auto’s mocht bestellen heeft hij een nieuwe auto genomen en dat is ook een BMW.
Je kan je beter afvragen waarom het bestuur in de vorm van Kasteel en De Jong wel samen 94.000 euro aan bonus ontvangen. Ook heeft het vertrek van Den Hartog 315.000 euro gekost. Het overige indirecte personeel heeft 0 euro gekregen, omdat het resultaat negatief was. Waarom wordt dit ook niet bij het bestuur gedaan.
@jan: Geloof mij maar dat in 2008 geen nieuwe leasecontracten meer besteld mochten worden…. in ieder geval na augustus niet meer, nadat men erachter kwam dat BPO niet zo’n goede investering was geweest….Ik kan je mening indd wel delen dat het compleet waanzin is m.b.t. de bonussen die ze zichzelf uitdelen terwijl anderen grof buiten bij het vuil werden gezet…
@Ex-Ordinees
Ik geloof je niet, want ik weet zelf dat dit toen nog wel mocht, omdat collega’s ook nog gewoon auto’s mochten bestellen. Het niet meer bestellen van auto’s is pas in december 2008 doorgevoerd. Verder heeft hij deze auto al sinds halverwege 2008 en er zit ook nog levertijd op auto’s, dus die heeft hij al veel eerder besteld. Als je de feiten niet weet moet je niet maar iets gaan roepen.
Jan: heel jammer met dat geroep over het niet of wel weten van feiten. Ordina is een redelijk grote organisatie en er waren inderdaad al eerder units waar geen nieuwe leasecontracten meer worden besteld. Wellicht dat daar voor management een uitzondering werd gemaakt.
Jan, 27-03-2011 21:35
@Jan, het gaat er niet om of de feiten wel of niet juist zijn. Het gaat om het goede voorbeeld geven. En dat doe je niet door in een nieuwe te luxe bolide te gaan tuffen als je dit voor de rest onmogelijk maakt. Gewoon dom management. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de bonussen.
Een reactie op de voorgaande 2 reacties. Er is pas een algehele bestelstop december 2008 afgekondigd, dus lang nadat er door Kasteel een nieuwe auto was besteld. Als dit bij sommige business units wel al eerder was dan was dit door die business units zelf gedaan en niet van bovenaf opgelegd, want zo’n actie gebeurt op bedrijfsniveau. Dus als mensen nog een auto mogen bestellen dan mag Kasteel dat ook gewoon en hoeft hij geen voorbeeld te geven. Het was namelijk niet onmogelijk gemaakt voor de rest, dus elke medewerker had dit kunnen doen.