Bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) verdwijnen tussen 2012 en 2015 zo'n vijf- à zesduizend van de ruim twintigduizend arbeidsplaatsen. Cio Frans Haverkamp verwacht echter geen gedwongen ontslagen bij de ict-organisatie. Ict'ers zijn hard nodig om de overgang naar een e-dienstverlening mogelijk te maken, stelt hij. Bij het UWV werken ongeveer 1400 ict-medewerkers, waarvan ruim 30 procent inhuur.
Het UWV wil het aantal regiovestigingen van het UWV Werkbedrijf terugbrengen van honderd naar dertig. Tezamen met de ruim vijfduizend personeelsleden die de uitvoeringsinstantie de komende jaren gaan verlaten, betekent dat op ict-gebied minder werk voor de beheerders. Desalniettemin voorziet chief information officer (cio) Frans Haverkamp geen gedwongen ontslagen. 'Het UWV heeft gekozen voor e-dienstverlening op grote schaal. Daar moeten we nog de nodige zaken voor regelen en oplossingen voor implementeren. We zullen dus genoeg ict-werk voorhanden hebben, mocht het elders wegvallen.'
Zijn voorganger, Thijs Vervaat, zei afgelopen september nog in Computable dat hij van 1500 medewerkers terug wilde naar 1200 tot 1300 medewerkers. Ook hij sloot gedwongen ontslagen uit; Vervaat wilde met name de contracten met inhuurkrachten beëindigen. De ict-organisatie is onder Vervaats bewind wel gekrompen tot 1400 man.
Herschikking
De per 1 januari 2010 officieel als cio aangetreden Haverkamp (ex-Eneco) handhaaft het organisatiemodel van Vervaat. Daarbij is er een gecentraliseerde ict-dienstverlening in de vorm van het UWV ICT Bedrijf (duizend man), hiërarchisch aangestuurd door de cio, en een gedecentraliseerd informatiemanagementdeel (vierhonderd man) die over de divisies en de staven is verdeeld. Die wordt functioneel aangestuurd door de cio.
'Ik kan prima leven met dit basismodel, al mag de informatievoorzieningsketen wel wat gestroomlijnder', merkt hij op. 'De regiefunctie van het UWV kan sterker, het rijke pallet aan toeleveranciers mag minder kleurrijk en we zullen scherpere keuzes moeten maken in wat we zelf willen doen en waarin we sterk zijn en wat we beter uit de markt kunnen halen. Dit kan leiden tot een herschikking van de organisatie en het personeel. Maar ik verwacht niet dat er gedwongen ontslagen zullen vallen.'
Schil van externen
Het UWV werkt al met diverse toeleveranciers. Haverkamp maakt het onderscheid tussen inhuur en uitbesteding. Hij is bekend met de verhalen dat de leveranciers de dienst uitmaakten bij het UWV. 'De verhouding intern/extern begint gezonde trekken te krijgen. We zijn op de goede weg. Het is nu eerder 70/30 dan 50/50, zoals eerst.'
Hij stelt altijd wel een schil van externen te willen aanhouden voor extra capaciteit bij projecten of om flexibel te kunnen zijn in het af- en opschalen. 'Een kalender kan een grillig verloop kennen. Er zal altijd wel een contingent inhuur blijven. Dit hangt ook af van hoeveel expertise je via inhuur van de markt betrekt, mocht je besluiten bepaalde taken uit te besteden.'
Interview
Lees ook het interview met Frans Haverkamp: 'BIj het UWV speel ik in de eredivisie'
hahahah prachtig de ironie .
Bijzonder allemaal weer. Toen ik in ’95 bij het Gak I&A afstudeerde waren de meeste IT-ers gewoon intern. Toen moest alles ineens anders, werkten we ineens bij een zelfstandig onderdeel, ASZ genaamd. De jaren daarop werd deze overgenomen door Pink Roccade, dus waren alle IT-ers dus extern. Verschillende overnames later wil het Gak de komende jaren de IT-ers weer intern gaan maken omdat de verhouding anders niet gezond is.
In twintig jaar is het cirketje dus weer rond. Wat een beleid…
goed gezegd, Willem
…en dan intern zitten te internetten terwijl de helpdesk gek gebled wordt door de werkzoekende. Iedereen wordt verwezen naar een website.
Het is gewoon een cyclus. Mens heeft contact met mens nodig. Dat is goed op sociaal gebied en ook voor ontwikkeling. IT’ers hebben veel geleerd bij dienstverleners, ook dingen die niet goed zaken. Bedrijven moeten een goede mix/match hebben van intern+extern, dat goed voor intern concurrentie en uiteindelijk goed voor de business.
Alles intern of alles extern heeft veel nadelen dan voordelen.
“De per 1 januari 2010 officieel als cio aangetreden Haverkamp (ex-Eneco) handhaaft het organisatiemodel van Vervaat. Daarbij is er een gecentraliseerde ict-dienstverlening in de vorm van het UWV ICT Bedrijf (duizend man), hiërarchisch aangestuurd door de cio, en een gedecentraliseerd informatiemanagementdeel (vierhonderd man) die over de divisies en de staven is verdeeld. Die wordt functioneel aangestuurd door de cio.”
Het is wel schokkerend dat er 1000 ICT’ers , waar 400 van IM’ers zijn! Dus in principe 1 op 8!
@sourcing adviseur: dat had Haverkamp ook al gezien, getuige zijn opmerking dat de IM organisatie wel wat gestroomlijnder kan. Dat was ook niet zo moeilijk, want Gartner had in een onderzoek in 2009 al geconcludeerd dat IM (en BS) zwaar bezet zijn en een relatief groot deel van de kosten (bij applicatie-ontwikkeling) voor haar rekening neemt. Kennelijk is daar niets mee gedaan.
Overigens moet je die verhouding anders zien: een IM-er moet de business uitvragen met betrekking tot de informatiebehoefte en dat vertalen naar de ICT. In dat geval is de verhouding 1:50. Nog steeds veel teveel, maar het klinkt al beter. Afhankelijk van het aantal kernprocessen lijkt mij een verhouding in de buurt van 1:200 veel gezonder.