Twitter bestond op 21 maart vijf jaar. Met 95 miljoen tweets per dag en een organisatie met driehonderd medewerkers is dit knap te noemen, daarnaast heeft Twitter volgens eigen zeggen 175 miljoen geregistreerde gebruikers. Een prestatie van formaat. Niet alleen omdatdat het groeicijfer enorm hoog ligt, maar eerder vanwege het feit dat Twitter begonnen is zonder een business plan. Een idee dat uit nood geboren was.
Pas in april 2010 begon Twitter met advertentieruimte waarmee het (extra) structurele inkomsten verwierf. En er zijn plannen om verdere commercialisatie van de microblogdienst te bewerkstelligen. In januari 2009 werd de waarde van Twitter op 250 miljoen dollar geschat. De huidige waarde van het bedrijf wordt momenteel geschat op 3,5 miljard dollar.
Hoe begon het ook alweer? Weinigen zullen weten dat Twitter oorspronkelijk is bedacht in een bedrijf dat zich serieus moest beraden op hun positie omdat de dienstverlening tot dan weinig opbracht. In een sessie van het management werd door Jack Dorsey en Noah Glass een variant op SMS naar voren gebracht. Kernelement hiervan was dat, los van een text-bericht, het ook mogelijk moest zijn om groepsberichten te kunnen creëren. De eerste versie die ze uitbrachten van de miniblogdienst heette Twttr. Met de telefoon stuurde je een bericht naar TWTTR (89887). Geen installatie van software, uitsluitend je mood, plaats en wat je ook maar wilde delen met anderen over de mobiele telefoon verzenden.
Niet veel later in hetzelfde jaar 2006 werd de organisatie Odeo (en TWTTR) overgenomen door Obvious corp, een nieuwe nog onbekende, door Even Williams opgerichte, organisatie . Een letterlijke quote van zijn eigen blog over deze periode was de volgende: "I don't want to have to worry about getting buy-in from executives or a board, raising money, worrying about investor's perceptions, or cashing out. It may be stupid. It may be naive. It may be selfish and undisciplined. And, frankly, it may not work. All I know is I'm more excited about work than I've been in a long time. And from excitement and bold moves, great things often happen". En dat gebeurde ook inderdaad.
Tussen 2006 en 2009 is er wel degelijk een plan opgesteld over hoe aan Twitter-berichten geld verdiend kon worden. Voor een bepaald bedrag wordt een promoted trend uit de sectie Trending topics de wereld inge'tweet'. Degene die belang heeft bij deze tweet betaald hier ook behoorlijk voor, maar heeft geen stem in de uitkomst. Zo gaat het verhaal dat er een promoted trend van Diddy was waarop uiteindelijk de nieuwe cd van hem volledig wordt afgekraakt. Bovendien wordt er gelachen om het feit dat Diddy 'has been so stupid to pay Twitter to make people talk positively about him'. Van de twintig tweets op de eerste pagina scheen men geen enkele positieve tweet te kunnen vinden, behalve de officiele tweet van Diddy zelf, waarin een link staat naar een pagina op iTunes waar je zijn nieuwe cd kon kopen.
Met een promoted tweet kunnen bedrijven bovenaan de zoekresultaten komen bij specifieke zoekwoorden. De bovenste tweet is in dat geval een commerciele tweet die oproept om een bepaald account te volgen. Starbucks was één van de eerste bedrijven die zo’n promoted tweet kocht. Naar verluidt zijn de bedragen per promoted Tweet 100.000 dollar. Inmiddels beginnen marketeers hiertegen bezwaren aan te tekenen omdat de uitkomst niet per se tot verkopen leiden. Duidelijk is wel dat Twitter dankzij de promoted Tweets een businessplan heeft en ze van plan zijn dit verder uit te breiden met reclame inkomsten. Nogmaals: Gefeliciteerd Twitter, en niet alleen met het vijfjarig bestaan, ook met de succesvolle en winstgevende microblogdienst.
En wat heeft bovenstaande met SaaS te maken? Ik blijf zeggen dat om een succesvolle SaaS dienst neer te zetten, een business plan een vereiste is. Twitter heeft dat inmiddels bewezen.