Het Kadaster gaat zijn kantoorautomatisering, werkplekbeheer en rekencentrumdiensten uitbesteden. Het betreft een maximaal tienjarige raamovereenkomst met een geraamde waarde die tussen de 150 miljoen en 350 miljoen euro ligt. Zo'n negentig automatiseerders moeten beslissen of ze meegaan naar de nog te selecteren winnaar van de aanbesteding.
De landelijke organisatie die vastgoedgegevens registreert en verstrekt wil door de uitbesteding de continuïteit van de ict-diensten beter gewaarborgd hebben, meer gebruik kunnen maken van standaardoplossingen en de innovatieve slagkracht vergroten.
Volgens een woordvoerster van het Kadaster gaat het nog om een intentie tot uitbesteden. Tot 12 mei 2011 kunnen geïnteresseerde leveranciers zich melden. Daarna volgt een selectiefase die, bij voldoende geschikte partijen, moet resulteren in vijf kandidaten. Uiteindelijk wordt in een volgende fase de definitieve aanbieder gekozen.
Niet te oud
De zegsvrouw licht toe dat het Kadaster om technische redenen heeft gekozen voor een uitbestedingstraject en niet om op de kosten te besparen. 'Het Kadaster krijgt er steeds meer taken bij. Door deze groei worden de systemen diverser en complexer. Door uitbesteding naar de markt verwachten we de continuïteit van de dienstverlening beter te kunnen garanderen. Bovendien wordt onze innovatieve slagkracht vergroot door gebruik te maken van de kennis van de markt.'
Dat de gemiddelde leeftijd van Kadaster-medewerkers redelijk hoog is, speelt volgens haar geen enkele rol bij het besluit om de kennis over dit ict-stuk van buiten het bedrijf te halen. 'Het heeft echt alleen te maken met die steeds complexer wordende ict-situatie en onze opgave voor de toekomst.'
Vrijwillig
Bij het Kadaster werken ongeveer 350 ict'ers. Daarvan verricht een negentigtal activiteiten die betrekkingen hebben op het uitbestedingskavel. Volgens de woordvoerster kunnen zij ervoor kiezen om op basis van vrijwilligheid over te stappen naar de contractpartij. Het Kadaster hanteert hierbij het uitgangspunt 'van werk naar werk': medewerkers worden begeleid met een pakket van maatregelen naar de leverancier of ander werk. Al moet het overleg met de vakbonden en de ondernemingsraad hierover nog wel in gang worden gezet.
De zegsvrouw stelt dat de beslissing om een deel van de ict uit te besteden binnen de organisatie met veel belangstelling wordt gevolgd. 'We besteden veel aandacht aan de vragen die er zijn en proberen zorgen weg te nemen.'
150 tot 350 miljoen
Zij wijst er verder op dat de uitbesteding moet leiden tot het gebruik van meer generieke componenten in de infrastructuur. Omdat de markt tegenwoordig veel infrastructuurdiensten als gebruiksgoed (commodity) aanbiedt, wil het Kadaster dit soort componenten laten beheren en exploiteren door een marktspecialist. De huidige infrastructuur zal daar waar nodig is worden gemigreerd naar een standaardinfrastructuur.
Het Kadaster kiest bewust voor een opmerkelijke lange contractperiode die bestaat uit zes jaar vast plus twee keer een optie van twee jaar verlenging. 'Omdat de raamovereenkomst gaat om taken én middelen, zoals hardware en software, willen we de opdrachtnemer meer mogelijkheden bieden om zijn investeringen terug te verdienen.' Dat de geraamde waarde zo'n brede reikwijdte heeft, tussen de 150 miljoen en 350 miljoen euro over tien jaar, heeft te maken met de keuze om gefaseerd uit te besteden.
Zbo
Het Kadaster is een zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Jaarlijks levert het zo'n 19 miljoen informatieproducten aan het notariaat, de makelaardij, de overheid, financiële instellingen, de geo-sector en particulieren. Productlevering en gegevensverwerking vinden grotendeels online plaats. Het Kadaster beheert en levert digitale kadastrale, topografische basiskaarten en het referentiesysteem voor geografische plaatsbepaling.
Er werken ruim tweeduizend medewerkers bij het Kadaster, dat zijn hoofdkantoor in Apeldoorn heeft. Daarvan zijn 260 ict'ers in vaste dienst. Zo'n honderd ict-medewerkers zijn inhuurkracht. Van de 260 ict'ers zitten er circa negentig bij het rekencentrum; 170 medewerkers houden zich bezig met systeemontwikkeling, architectuur, applicatiebeheer en -onderhoud en projectmanagement.
De IND kampt met technische mankementen aan zijn ict-systemen en de projecten worden niet op tijd opgeleverd.
Lees de artikelen op deze website.
Een IT uitbesteding is – zoals ik altijd al zeg – een win-win situatie voor de uitbesteder en de overnemende partij.
Het is jammer dat het Kadaster geen aandelen uitgeeft, want anders had ik veel geld kunnen verdienen aan dit mismanagement. Nu krijgt alleen het management een bonus voor het uitbesteden van een bedrijfskritische activiteit. Misschien kunnen ze die gebruiken om een echte MBA studie te volgen waar ze het belang van bedrijfskritische activiteiten uitgelegd krijgen.
Voor de medewerkers die bij dat zinkend schip werken wil ik maar zeggen dat je betrokkenheid niet gaat verdwijnen, maar dat het verschuift naar het nieuwe bedrijf. Je moet er _zelf_ voor zorgen dat je er beter af wordt door de uitbesteding, dan wordt het voor je ook een win-win situatie.
Henk, Ze zeggen weleens Oost West Thuis best. Misschien bestaat er bij de marktpartij wel mogelijkheden om thuis te werken. Veel ICT bedrijven bieden dergelijke mogelijkheden. Persoonlijk vind ik het minder omdat je dan collegiale contacten mist.
Win win jij schrijft: Nu krijgt alleen het management een bonus voor het uitbesteden van een bedrijfskritische activiteit.
Weet je zeker dat er bonussen worden uitgekeerd aan het management? Dat verbaast mij eerlijk gezegd. Zo’n perverse prikkel (Sorry voor mijn taalgebruik) kan aanleiding geven om de uitbesteding kosten wat het kost toch door te zetten. Want het is heel menselijk om hebzuchtig te zijn. Hierdoor loop je de kans dat het persoonlijk belang om een bonus te incasseren
hoger weegt dan het bedrijfsbelang om bijvoorbeeld bedrijfskritsche onderdelen toch maar niet uit te besteden.
Mark,
Ja, ik durf wel te stellen dat het management dit niet zomaar voor de lol doet en dat daar voor hen goede redenen zijn om uit te besteden.
Ik ben het helemaal niet met je eens dat zo’n bonus een “perverse prikkel” is. Laat me het even simpel uitleggen wat ik denk wat er hier speelt:
Het Kadaster heeft door de tegenvallende economie veel minder inkomsten gekregen. Om deze inkomstenderving te compenseren gaan ze kijken welke kostenpost ze kunnen schrappen. ICT is voor hen een grote “niet-kern” kostenpost, en dus moet het weg. (Dat het bedrijfskritisch is laten ze voor het gemak achterwege.) Ze hebben de derving goed opgevangen en dus krijgen ze een bonus.
Het staat er hopelijk niet zwart-op-wit dat het ICT uitbesteed moet worden, maar zoiets als dat er niet teveel verlies gemaakt mogen worden. En dan _kiest_ het management voor deze “implementatie”.
Het is dus niet de bonusregel dat “pervers” is, want een “bonus” is bedoeld als prikkel omdat je het bedrijf op orde krijgt _en_ ook nog minder verlies maakt.
Het is alleen jammer dat het management _gekozen_ heeft om ICT uit te besteden om dit doel te bereiken. In dat geval maak je wel (tijdelijk) minder verlies en _lijkt_ het bedrijf in orde, maar ondertussen ben je voor de bedrijfskritische processen totaal afhankelijk geworden van een ICT leverancier.
Een klassiek geval van verkeerde keuzes van management. Oftewel mismanagement.
Rachel,
Ik heb zijn lezing toevallig ook bijgewoond. Peter Stolk is niet zomaar iemand, hij wordt ook wel de tovenaar van het Kadaster genoemd. Het is iemand die een gedetailleerde kennis heeft van alle bedrijfsprocessen, deze kennis combineert hij met een duidelijke toekomstvisie ook over het uitbestedingsbeleid. Sommige mensen vinden het minder fijn dat een manager over detailkennis beschikt, omdat een manager zich dan teveel met details bemoeit. Ik vind het een perfecte eigenschap van een manager, dat hij naast manager skills ook inhoudelijke kennis heeft.
Het idee dat je zonder vakinhoudelijke kennis ook een goede manager kunt zijn, is omstreden (Onderwerp besproken Buienhof afgelopen zondag). Zoals Johan Cruijff al zei, als je een voetbalclub wil managen, dan dien je op zijn minst kennis te hebben van voetbal.
Waar de meeste managers op de winkel passen, is hij iemand die de winkel inricht en verder probeert te verbeteren. Waar een aantal managers ja-knikkers zijn, is hij iemand die naar goede argumenten luistert en op grond daarvan een weloverwogen besluit neemt. Mijn stem heb je Peter!!!
Zelfstandige bestuursorganen zoals het UWV, het Kadaster en de Sociale Verzekeringsbank betalen ingehuurde interim managers en consultants veel meer dan de balkenendenorm van ruim 180 duizend euro. Dat blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur.
Waar ambtenaren op de kleintjes dienen te letten, worden consultants met een uurtarief tussen de 100 en 200 euro gretig ingehuurd.
Dat soort exorbitante hoge vergoeding kan alleen bij de overheid. Ik werk zelf bij een grote automatiseerder, mijn baas heeft altijd gezegd: als de consultants geen gouden eieren kunnen leggen dan accepteer ik geen hogere
uurtarief dan 100 euro. Deze mentaliteit heeft het bedrijf wel grootgebracht Bij de overheid is de wil om efficient om te gaan met resources misschien veel minder dan het bedrijfsleven. Misschien dat de uitbesteding daar verandering in gaat brengen.
win-win, Als er duidelijke prestatieafspraken zijn gemaakt, dan is een bonus misschien te rechtvaardigen. De enige bedenking die ik erbij heb is dat het Kadaster een nutsfunctie vervult. Het oneerlijke wat je dan krijgt is dat topprestaties worden uitgelegd als actief beleid die een bonus rechtvaardigen (dit kan terecht zijn). Een eventuele fiasco wordt uitgelegd als onverwachte marktomstandigheden die niemand had kunnen voorzien. Bij een naderende faillissement moet de overheid wel bijspringen omdat het Kadaster een nuts functie vervult.
Waar ik persoonlijk voorstander van ben is dat het bestuur een bonus krijgt als zij een tariefverlaging voor Kadaster produkten realiseren. Immers de maatschappij profiteert ervan, en er zijn duidelijke prestatieafspraken.
Mijn complimenten over de hoogwaardige discussie die op dit forum wordt gevoerd.