Het Kadaster gaat zijn kantoorautomatisering, werkplekbeheer en rekencentrumdiensten uitbesteden. Het betreft een maximaal tienjarige raamovereenkomst met een geraamde waarde die tussen de 150 miljoen en 350 miljoen euro ligt. Zo'n negentig automatiseerders moeten beslissen of ze meegaan naar de nog te selecteren winnaar van de aanbesteding.
De landelijke organisatie die vastgoedgegevens registreert en verstrekt wil door de uitbesteding de continuïteit van de ict-diensten beter gewaarborgd hebben, meer gebruik kunnen maken van standaardoplossingen en de innovatieve slagkracht vergroten.
Volgens een woordvoerster van het Kadaster gaat het nog om een intentie tot uitbesteden. Tot 12 mei 2011 kunnen geïnteresseerde leveranciers zich melden. Daarna volgt een selectiefase die, bij voldoende geschikte partijen, moet resulteren in vijf kandidaten. Uiteindelijk wordt in een volgende fase de definitieve aanbieder gekozen.
Niet te oud
De zegsvrouw licht toe dat het Kadaster om technische redenen heeft gekozen voor een uitbestedingstraject en niet om op de kosten te besparen. 'Het Kadaster krijgt er steeds meer taken bij. Door deze groei worden de systemen diverser en complexer. Door uitbesteding naar de markt verwachten we de continuïteit van de dienstverlening beter te kunnen garanderen. Bovendien wordt onze innovatieve slagkracht vergroot door gebruik te maken van de kennis van de markt.'
Dat de gemiddelde leeftijd van Kadaster-medewerkers redelijk hoog is, speelt volgens haar geen enkele rol bij het besluit om de kennis over dit ict-stuk van buiten het bedrijf te halen. 'Het heeft echt alleen te maken met die steeds complexer wordende ict-situatie en onze opgave voor de toekomst.'
Vrijwillig
Bij het Kadaster werken ongeveer 350 ict'ers. Daarvan verricht een negentigtal activiteiten die betrekkingen hebben op het uitbestedingskavel. Volgens de woordvoerster kunnen zij ervoor kiezen om op basis van vrijwilligheid over te stappen naar de contractpartij. Het Kadaster hanteert hierbij het uitgangspunt 'van werk naar werk': medewerkers worden begeleid met een pakket van maatregelen naar de leverancier of ander werk. Al moet het overleg met de vakbonden en de ondernemingsraad hierover nog wel in gang worden gezet.
De zegsvrouw stelt dat de beslissing om een deel van de ict uit te besteden binnen de organisatie met veel belangstelling wordt gevolgd. 'We besteden veel aandacht aan de vragen die er zijn en proberen zorgen weg te nemen.'
150 tot 350 miljoen
Zij wijst er verder op dat de uitbesteding moet leiden tot het gebruik van meer generieke componenten in de infrastructuur. Omdat de markt tegenwoordig veel infrastructuurdiensten als gebruiksgoed (commodity) aanbiedt, wil het Kadaster dit soort componenten laten beheren en exploiteren door een marktspecialist. De huidige infrastructuur zal daar waar nodig is worden gemigreerd naar een standaardinfrastructuur.
Het Kadaster kiest bewust voor een opmerkelijke lange contractperiode die bestaat uit zes jaar vast plus twee keer een optie van twee jaar verlenging. 'Omdat de raamovereenkomst gaat om taken én middelen, zoals hardware en software, willen we de opdrachtnemer meer mogelijkheden bieden om zijn investeringen terug te verdienen.' Dat de geraamde waarde zo'n brede reikwijdte heeft, tussen de 150 miljoen en 350 miljoen euro over tien jaar, heeft te maken met de keuze om gefaseerd uit te besteden.
Zbo
Het Kadaster is een zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Jaarlijks levert het zo'n 19 miljoen informatieproducten aan het notariaat, de makelaardij, de overheid, financiële instellingen, de geo-sector en particulieren. Productlevering en gegevensverwerking vinden grotendeels online plaats. Het Kadaster beheert en levert digitale kadastrale, topografische basiskaarten en het referentiesysteem voor geografische plaatsbepaling.
Er werken ruim tweeduizend medewerkers bij het Kadaster, dat zijn hoofdkantoor in Apeldoorn heeft. Daarvan zijn 260 ict'ers in vaste dienst. Zo'n honderd ict-medewerkers zijn inhuurkracht. Van de 260 ict'ers zitten er circa negentig bij het rekencentrum; 170 medewerkers houden zich bezig met systeemontwikkeling, architectuur, applicatiebeheer en -onderhoud en projectmanagement.
Generieke componenten zijn relatief eenvoudig toepasbaar binnen de meest organisaties.
Voordeel hiervan is dat de complexiteit ook beter beheersbaar wordt. Ik heb een lezing bijgewoond van Dhr. Stolk over het gebruik van Be Informed(generieke overheidsraamwerk) en was onder de indruk. Het lijkt erop dat het Kadaster de complexiteit van de systemen goed de baas kan met oa Be Informed. Dus waarom het Kadaster zo’n haast maakt met de uitbesteding is mij een raadsel.
Ha dat is lachen.
Ik dacht dat ik de enige Abi, blijkt er een hele afdeling binnen het Kadaster zo genoemd te worden en nu blijken er nog meer Abi’s te zijn.
Leuk…….. ;D
Abi,
ABI binnen het Kadaster is er niet meer 😉 Als het goed is ben jij nu uniek binnen het Kadaster. Ik stem overigens voor diversiteit maar ook grijs geeft “kleur” aan een werkvloer.
Hoe je het ook wendt of keert: Outsourcing hakt er in. Er moeten weerstanden overwonnen worden. Allerlei huisjes, meer en minder heilig, gaan tegen de grond. De eigen organisatie van het Kadaster moet optimaal gestructureerd zijn om maximaal te profiteren van de mogelijke voordelen van outsourcing. Outsourcing houdt in essentie een (verkapte)acquisitie in. Hopelijk worden de juiste mensen optimaal betrokken in het traject.
Hallo,
Ik spreek voor mijzelf, sinds een paar jaar ben ik in dienst van het Kadaster. Wat ik heel duidelijk heb ervaren binnen het Kadaster is dat de werknemers in zijn algemeenheid een lang dienstverband hebben (10, 18, 30 jaar dienstverband). vanwegen de gunstige arbeidsvoorwaarde is het verloop vrij laag. Door deze lange dienstverbanden ontstaat er naar mijn inzicht een soort old men’s network. Het is naar mijn inzicht redelijk moeilijk om als nieuwkomer, allochtoon je staande te houden in deze organisatie. Ik benadruk dat dit mijn persoonlijke kijk is.
Misschien dat de uitbesteding daar verrandering in gaat brengen.
Hallo Abi,
Betekent ABI niet broeder in het turks. Als dat zo is dan zullen er wel meerdere ABI’s (broeders) zijn in Nederland toch.
Ik wens jullie Kadaster medewerker veel sterkte toe met alle veranderingen die op jullie afkomen.
Make-or-Buy beslissingen. In zijn algemeenheid kun je stellen dat indien de interne coördinatiekosten hoger zijn dan de externe transactiekosten, een bedrijf besluit tot uitbesteding. Uit het bovenstaande artikel maak ik op dat dit niet het geval is.
Blijft er één reden over, namelijk dat de ICT activiteiten niet tot de kern activiteiten behoren. Als leek zou ik zeggen dat de ICT activiteiten essentieel zijn voor de publieke informatie voorziening (Kadaster online, etc). Het Kadaster kan het zich niet permitteren om er geen grip op te hebben. Ook kan een marktpartij zich in financieel opzicht misdragen, immers je kunt niet makkelijk naar een ander partij overstappen vanwege de opgebouwde kennis. En dan nog maar te zwijgen over bedrijven die mogelijk failliet zouden kunnen gaan (bv Ordina volgens ING). De bandbreedte van de uit te bestede activiteiten (150-350), duidt erop dat er geen goed inzicht is in de uitbesteding, het Kadaster had beter geen prijs kunnen noemen.
En wat betreft de complexiteit, die kan onder controle gebracht worden door standaard oplossingen uit de markt te gebruiken (ipv zelf software oplossingen te gaan maken die in de markt al beschikbaar zijn) en te standaardiseren.
Wat ook nog een organisatorische ramp zou kunnen zijn is als de ICT activiteiten (de kavels)aan verschillende marktpartijen worden toegekend. Als je dan niet heel goed gedefinieerd hebt wie waar verantwoordelijk voor is (dmv SLA’s), dan worden veel verantwoordelijkheden tussen de marktpartijen afgeschoven. Uit Twitter berichten heb ik opgemaakt dat de SLA’s van het Kadaster voor verbetering vatbaar zijn. Beste Kadaster jullie ontvangen binnenkort mijn sollicitatie.
Het is inderdaad apart dat de bandbreedte van de raming zo groot is. Tussen de 150 en 350 miljoen. Dit duidt erop dat de onzekerheid mbt de uitbesteding heel groot is, of dat het doorrekenen van de kosten niet nauwkeurig kan. Als het Kadaster maar niet weer een tariefsverhoging gaat doorvoeren als dit avontuur een financiële fiasco wordt.
Beste anoniem, Ik hoop dat het Kadaster de uitbesteding in goede banen kan leiden door de juiste mensen bij elkaar te zetten. Hierbij is het van groot belang dat de geraamde kosten nauwkeurig worden berekend ipv een ruwe schatting tussen de 150 en 350 miljoen.
Het Kadaster dient zich ook te besefen dat de uitbesteding grote invloed heeft op 90 mensen van vlees en bloed. Naar alle waarschijnlijkheid worden al deze mensen begeleid naar andere werk. Bij het IND, die enkele jaren geleden ook de ICT heeft uitbesteed ging niemand over naar de marktpartij.
En om terug te komen op jou suggestie van een mogelijke
tariefsverhoging bij het Kadaster als het fout loopt,
het politieke klimaat is zodanig dat deze zeker niet met een tariefsverhoging zou instemmen.
Het is heel simpel mocht het fout lopen, dan dient de CIO van het Kadaster haar conclusies te trekken. Immers zij krijgt er goed voor betaald om de juiste beslissingen te nemen. En dat zij genoegen neemt met zulke vage schattingen (150, 350) dat verbaast mij.
Laten we hopen eind goed, al goed.
Ik wens de Kadaster medewerkers een goede toekomst toe.
De Kadaster collega’s zijn stuk voor stuk gedreven mensen die er alles aan doen en willen doen om de dienstverlening gaande te houden. Na uitbesteding valt die betrokkenheid weg, “het Kadaster” is gewoon een klant waar je je alleen via change orders mee bemoeit. Dienst uit de lucht? Binnen hoeveel tijd moet ik reageren? Oh, dan draai ik me nog ff om.
En waar ik mij persoonlijk het meeste zorgen om maak is dat mijn nieuwe werkgever me na een tijdje in het westen laat werken, want daar zit zijn hoofdkantoor en de meeste klanten … en ik woon in het oosten. Brrr.