Het Kadaster gaat zijn kantoorautomatisering, werkplekbeheer en rekencentrumdiensten uitbesteden. Het betreft een maximaal tienjarige raamovereenkomst met een geraamde waarde die tussen de 150 miljoen en 350 miljoen euro ligt. Zo'n negentig automatiseerders moeten beslissen of ze meegaan naar de nog te selecteren winnaar van de aanbesteding.
De landelijke organisatie die vastgoedgegevens registreert en verstrekt wil door de uitbesteding de continuïteit van de ict-diensten beter gewaarborgd hebben, meer gebruik kunnen maken van standaardoplossingen en de innovatieve slagkracht vergroten.
Volgens een woordvoerster van het Kadaster gaat het nog om een intentie tot uitbesteden. Tot 12 mei 2011 kunnen geïnteresseerde leveranciers zich melden. Daarna volgt een selectiefase die, bij voldoende geschikte partijen, moet resulteren in vijf kandidaten. Uiteindelijk wordt in een volgende fase de definitieve aanbieder gekozen.
Niet te oud
De zegsvrouw licht toe dat het Kadaster om technische redenen heeft gekozen voor een uitbestedingstraject en niet om op de kosten te besparen. 'Het Kadaster krijgt er steeds meer taken bij. Door deze groei worden de systemen diverser en complexer. Door uitbesteding naar de markt verwachten we de continuïteit van de dienstverlening beter te kunnen garanderen. Bovendien wordt onze innovatieve slagkracht vergroot door gebruik te maken van de kennis van de markt.'
Dat de gemiddelde leeftijd van Kadaster-medewerkers redelijk hoog is, speelt volgens haar geen enkele rol bij het besluit om de kennis over dit ict-stuk van buiten het bedrijf te halen. 'Het heeft echt alleen te maken met die steeds complexer wordende ict-situatie en onze opgave voor de toekomst.'
Vrijwillig
Bij het Kadaster werken ongeveer 350 ict'ers. Daarvan verricht een negentigtal activiteiten die betrekkingen hebben op het uitbestedingskavel. Volgens de woordvoerster kunnen zij ervoor kiezen om op basis van vrijwilligheid over te stappen naar de contractpartij. Het Kadaster hanteert hierbij het uitgangspunt 'van werk naar werk': medewerkers worden begeleid met een pakket van maatregelen naar de leverancier of ander werk. Al moet het overleg met de vakbonden en de ondernemingsraad hierover nog wel in gang worden gezet.
De zegsvrouw stelt dat de beslissing om een deel van de ict uit te besteden binnen de organisatie met veel belangstelling wordt gevolgd. 'We besteden veel aandacht aan de vragen die er zijn en proberen zorgen weg te nemen.'
150 tot 350 miljoen
Zij wijst er verder op dat de uitbesteding moet leiden tot het gebruik van meer generieke componenten in de infrastructuur. Omdat de markt tegenwoordig veel infrastructuurdiensten als gebruiksgoed (commodity) aanbiedt, wil het Kadaster dit soort componenten laten beheren en exploiteren door een marktspecialist. De huidige infrastructuur zal daar waar nodig is worden gemigreerd naar een standaardinfrastructuur.
Het Kadaster kiest bewust voor een opmerkelijke lange contractperiode die bestaat uit zes jaar vast plus twee keer een optie van twee jaar verlenging. 'Omdat de raamovereenkomst gaat om taken én middelen, zoals hardware en software, willen we de opdrachtnemer meer mogelijkheden bieden om zijn investeringen terug te verdienen.' Dat de geraamde waarde zo'n brede reikwijdte heeft, tussen de 150 miljoen en 350 miljoen euro over tien jaar, heeft te maken met de keuze om gefaseerd uit te besteden.
Zbo
Het Kadaster is een zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Jaarlijks levert het zo'n 19 miljoen informatieproducten aan het notariaat, de makelaardij, de overheid, financiële instellingen, de geo-sector en particulieren. Productlevering en gegevensverwerking vinden grotendeels online plaats. Het Kadaster beheert en levert digitale kadastrale, topografische basiskaarten en het referentiesysteem voor geografische plaatsbepaling.
Er werken ruim tweeduizend medewerkers bij het Kadaster, dat zijn hoofdkantoor in Apeldoorn heeft. Daarvan zijn 260 ict'ers in vaste dienst. Zo'n honderd ict-medewerkers zijn inhuurkracht. Van de 260 ict'ers zitten er circa negentig bij het rekencentrum; 170 medewerkers houden zich bezig met systeemontwikkeling, architectuur, applicatiebeheer en -onderhoud en projectmanagement.
De zegsvrouw wijst er op dat de uitbesteding moet leiden tot het gebruik van meer generieke componenten in de infrastructuur. Waarom had men dit bij het Kadaster niet zelf geregeld?
Uit de opmerking ‘willen we de opdrachtnemer meer mogelijkheden bieden om zijn investeringen terug te verdienen.’ valt te herleiden dat de leverancier de overgang naar een goed ingerichte ICT moet voorfinancieren. Ergo, de aansturing van de ICT is bij het Kadaster niet goed geregeld en het is nu inefficiënt rommelje.
Wat zegt dit van de competent van de directie? Is ze wel in staat om een goede businesscase te maken en die regelmatig bij te stellen en de leverancier goed aan te sturen? Wel nu het Kadaster geeft aan dat ‘de geraamde waarde zo’n brede reikwijdte heeft, tussen de 150 miljoen en 350 miljoen euro over tien jaar’. De directie van het Kadaster weet het dus niet.
De ervaring binnen de ICT laat zien dat bedrijven die hun eigen ICT niet goed kunnen aansturen, net zo min in staat zijn om de outsourcing goed te regelen. Maar goed de CIO van het Kadaster had ook al een prijs gewonnen, dus het zal wel meer tegenvallen.
Er moest natuurlijk weer bezuinigd worden en op papier ziet het er allemaal mooi uit en is alles netjes geregeld. Maar halverwege die 10 jaar blijkt natuurlijk weer dat deze hele opzet niet goed is uitgedacht en afgedekt en mag er weer een onafhankelijk instituut een rapport schrijven waarom er zoveel mis gaat. En uit dat rapport blijkt dan om die ontstane puinzooi op te ruimen er weer een bak met geld nodig is om die kar weer op het spoor te krijgen.
Bij deze wens ik de ICTers bij het Kadaster veel sterkte in de komende 10 jaar. Ze zullen het nodig hebben.
De handelswijze van het Kadaster om de ICT diensten uit te besteden is een verkapte bezuinigingsmaatregel. Riante arbeidsvoorwaarden van het Kadaster zullen volledig worden uitgekleed door marktpartijen. Immers een detacheer buro, die zal er altijd naar streven om de kosten te minimaliseren. Dit doe je door de werknemers zo min mogelijk te betalen en een zo hoog mogelijke productiviteit te eisen. Als 55 jarige ICTer dien je dan te concurreren met ijverige en niets ontziende pas afgestudeerde. Met andere woorden vanuit het paradijs kom je in de hel.
Recent onderzoek van Ernst & Young zegt het volgende over ICT outsourcing :
1) Kostenvoordeel is zeer matig.
2) Je hebt geen grip op de uitbestede onderdelen
3) Vanwegen punt 2 worden veel uitbestedingen weer ongedaan gemaakt.
Het is veel beter om de productiviteit te verbeteren. En de complexiteit proberen te beheersen door een slimme en effectieve aanpak. De afgelopen 20 jaar is het Kadaster toch ook redelijk in staat geweest om de ICT systemen te beheren en te ontwikkelen.
Ik hoop dat de vakbond doortastend en krachtdadig optreedt tegen deze mensenhandel.
Ik heb begrepen van een vroegere Kadaster buurman dat het Kadaster zeer riante regelingen heeft oa 20 minder werken voor 10% minder loon. Deze buurman was meer met zijn hobby’s bezig dan met werken. Ik benieuwd welk bedrijf deze riante regelingen overneemt.
Misschien moet er een hele grote zak met geld bij voor elke werknemer die over gaat naar een marktpartij.
Ik wens de Kadaster medewerkers veel wijsheid toe.
Een voordeel van de uitbesteding is dat het Kadaster misschien een kleurtje krijgt ipv een blank 50+ samenstelling.
Als ik een detacheerder zou zijn dan zou ik heel blij zijn met de ICT opdracht van het Kadaster.
Alleen het personeel met riante arbeidsvoorwaarden daar zou ik zo snel mogelijk vanaf willen komen. Dus mijn advies aan de Kadaster medewerkers lees de kleine letters goed. De duivel zit in de details.
Ik hou mijn hart vast. Vooral omdat hoofd personeelszaken betrokken is bij de uitbesteding van ICT. Deze man staat niet echt bekend om zijn empatie naar personeel toe. Persoonlijk vind ik het een hele nare man. Hij kapt mensen af als je belangrijke zaken een paar keer herhaalt. Dan geeft hij onmiddellijk aan dat je geestelijk niet in orde bent omdat je in herhaling valt. Als je emotioneel geraakt wordt door een bepaalde gebeurtenissen, dan zegt hij, volgens mij zit je niet lekker in je vel. Een hele nare man, dat is mijn persoonlijke mening, en omdat we in een vrij land leven mag ik dat net zo vaak herhalen als ik wil. Nare nare nare man.
Andrea,
Jullie hebben toch een vakbond bij het Kadaster die kan de overdracht van alle rechten naar de marktpartij in goede banen leiden toch? Of hebben jullie zo’n passieve vakbond die alleen maar contributie int en niet op de barricade springt als het nodig is.
Jeroen dat klopt inderdaad we hebben een vakbond waar de meeste collega’s bij zijn aangesloten. Persoonlijk ben ik iemand die er altijd bovenop zit. Ik ben iemand die graag de details van het contract wil analyseren om zo de “dirty tricks” te achterhalen.
Een van de meest toegepaste “dirty tricks” bij een overname is dat het overgenomen personeel
minder loonstijging doormaakt dan het “eigen personeel”. De reden hiervoor is meestal
dat het overgenomen personeel meer verdient (vooral oudere ambtenaren) dan het eigen personeel.
Om de kloof te dichten krijgt het overgenomen personeel minder loonsverhoging, inflatie correctie.
Ik adviseer iedereen om het boek “dirty tricks” te lezen en ervoor te zorgen dat je voor je eigen belangen opkomt.
Gezien het gerelateerde artikel van 25 maart 2010! “Kadaster vraagt markt om gratis ICT-advies”, loopt dit traject al veel langer dan een jaar (het voorbereiden van zo’n adviesaanvraag aan de markt, daar gaat natuurlijk ook de nodige tijd inzitten.) En na meer dan een jaar komt men niet verder dan “tussen de 150 en 350 miljoen”? Dat kun je eigenlijk alleen maar een gok noemen.
Het is maar goed dat, zoals de zegsvrouw toelicht, de reden niet is om kosten te besparen. Als je zo onzeker bent van wat het nou eigenlijk is wat (en hoe) je gaat uitbesteden, ben ik bang dat het in de komende jaren heel erg veel duurder wordt voor het Kadaster. Een goudmijn voor de leveranciers.
Daarnaast, men wil de innovatieve slagkracht vergroten. En dat willen ze bereiken door standaardinfrastuctuur (commodity) af te nemen? Naar mijn idee is tegen de tijd dat iets standaard is, het innovatieve er wel af.