Ict-dienstverlener Itricity uit Schiphol-Rijk heeft op 22 maart bij de rechtbank van Haarlem uitstel van betaling aangevraagd. Daarnaast is er ook surseance aangevraagd voor Glidepath, de oude naam van Itricity. Naar verluidt heeft Itricity grote schulden uitstaan, onder andere bij KPN en een aantal andere ict-leveranciers.
Itricity is al een paar maanden op zoek naar een nieuwe investeerder. Het bedrijf kwam in zwaar weer terecht nadat investeringsmaatschappij Van den Ende & Deitmers, bekend als ‘Endeit', zich had teruggetrokken als investeerder van Itricity. Hierdoor kwam de overname van dataopslagspecialist Dataman door Itricity op losse schroeven te staan. Ict-dienstverlener Kender Thijssen had daarna interesse om branchegenoot Itricity over te nemen, maar zag er uiteindelijk vanaf. Wel werken de twee bedrijven samen om klanten te bedienen.
KPN
Naar verluidt heeft Itricity een schulden uitstaan bij onder andere Getronics KPN, Databasement, Belastingdienst, IBM, Inter Access en enkele kleinere partijen. Deze crediteuren hadden van iTricity het voorstel gekregen om akkoord te gaan met een betaling van een deel van de openstaande schulden. Het verzoek was dan om het resterende af te schrijven. Daarna hebben sommige crediteuren hun openstaande vordering omgezet in een direct opeisbare incasso. Nu het bedrijf surseance heeft aangevraagd gaat de bewindvoerder overleggen met de schuldeisers.
Bewindvoerder
Als bewindvoerder is Bert van Apeldoorn van Smithuijsen Winters en De Vries Advocaten aangesteld. Hij was nog niet bereikbaar voor commentaar, omdat hij volgens het Haarlemse advocatenkantoor de surseance van Itricity aan het bespreken is. Robbert Rosier, directeur van Itricity, was telefonisch niet bereikbaar.
Wel is er een verklaring opgesteld. Er staat onder andere dat 'continuiteit en stabiliteit' is geboden voor de klanten van Itricity. 'Daarom heeft Itricity deze stap gezet om in rust verder te kunnen onderhandelen met diverse partijen. Inmiddels zijn er diverse gegadigden die al vandaag om tafel komen om de verdere stappen te komen bespreken', aldus de verklaring.
Jammer. ITricity, ooit begonnen als GlidePath, had een goeie visie op beheer en utility computing. Helaas is er jaren terug al niet de stap gemaakt om overnamekandidaten te zoeken waardoor er nooit een impuls is gekomen om de groei die in het verschiet lag, daadwerkelijk waar te maken. Jammer voor de mensen die al jaren hun klantsystemen operationeel draaiend houden; zij zijn de ware assets van het bedrijf. Sterkte allemaal!
Ik kan niet anders dan mij bij de woorden van Jack aan te sluiten.
Ik wens mijn oud-collega’s dan ook veel sterkte.
Het spijt me dit te horen. Jammer dat de potentie van GlidePath / ITricity niet heeft kunnen materialiseren.
Sterkte voor iedereen.
Jammer voor alle oud collegae, veel sterkte de komende tijd!
En sluit mij aan bij de reactie’s van Jack, Remy en Douwe.
Wellicht komt het door mismanagement!! Volgens mij hing dit al een tijd in de lucht. De overname van Dataman is volkomen mislukt en gebasseerd op te veel onzekerheden.
Sluit me volledig aan bij de reacties boven mij, veel succes oud collega’s.
Ik ken Itricity enkel als een stel prutsers dat eerst doet en dan pas nadenkt. Het is volkomen te begrijpen dat niemand zijn vingers aan dat bedrijf durft te branden.
Oud-collega’s van GlidePath: Succes en sterkte.
Robbert: Vervelend voor je. Jammer van al je ideeen en passie die je in het bedrijf hebt gestoken
Heb een fijne tijd bij GP gehad en veel geleerd daar.
@piet
Misschien is het een idee om je eerst ergens in te verdiepen voordat je je mening over iets geeft.
GlidePath en iTricity zijn groot geworden door de mensen en juist door de proces gestuurde dienstverlening o.b.v. ITIL.
Gezien je reactie ben jij eerder iemand die eerst doet en dan denkt. Mogelijk wacht jou dan hetzelfde lot als dat je iTricity toewenst.
Op management niveau is het niet altijd op alle lagen even goed geweest, maar als je gaat roepen dat mijn oud-collega’s prutsers zijn ben je bij mij aan het verdeerde adres. Het zijn allemaal hard werkende professionals die zich 24/7 inzetten voor de klanten.
Sterkte aan iedereen die daar nog werkzaam is!
Ik hoop dat jullie allemaal goed terecht zullen komen.
En gelukkig zijn er altijd weer de azijnpissers die in zo’n situatie reageren zoals een piet en sjaak. Altijd lekker makkelijk ongenuanceerd lopen trollen op internet
Alle andere namen ken ik, het bedrijf ken ik ook. Niet altijd even positief maar ze gaan er altijd wel voor. En natuurlijk zijn er fouten gemaakt. Niets gebeurd zomaar. Maar jammer dat het zo afloopt. Voor iedereen die daar nu werkt…. sterkte!