In het regeerakkoord is onder de aanduiding ‘kleinere overheid’ een ombuiging opgenomen van 6,14 miljard euro in 2015 en 6,56 miljard euro structureel. Het realiseren van deze ambitie vraagt om een compacte overheid welke is beschreven in de Nota Compacte Rijksdienst. Onderdeel van deze nota is de ICT en Informatie (I-Strategie) van de Rijksoverheid. De I-Strategie wordt vormgegeven door zes kernelementen met ict als ‘enabler’.
Dit zijn de Digitale Werkomgeving Rijksdienst (DWR); de informatiehuishouding van de kerndepartementen; informatiebeveiliging; hergebruik; sourcing en de Rijksoverheid-Cloud.
Voor wat betreft deze Rijksoverheid-Cloud zijn met het netwerk en de DWR de voorzieningen er om deze in te richten. Graag maak ik van de gelegenheid gebruik om, vanuit mijn nieuwe werkomgeving, hier een bescheiden voorzet voor te doen middels het zogenoemde HTTS-concept.
Dit concept richt zich volledig op ‘functionaliteit uit de muur’ c.q. de Cloud en een afrekenmodel gebaseerd op de kengetallen van onze relaties. Om dit nader te duiden kan worden gedacht aan overheidsinstanties die veel van doen hebben met transacties, lees incasso’s, facturen, berichtenverkeer zoals procedures, bezwaarschriften, betalingsherinneringen en andere. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de uitvoeringsorganisaties van het ministerie van Veiligheid en Justitie, het Centraal Justitieel Incassobureau, en het ministerie van Financiën, de Belastingdienst. Een willekeurige transactie kost nu zo maar een paar euro, terwijl dit gedigitaliseerd eerder om eurocenten gaat. Met andere woorden hier valt veel te besparen.
In het HTTS-concept, voluit hoogwaardige technologische transactieservices, worden oplossingen geboden op het gebied van transactieverwerking in een partnerschap relatie met de opdrachtgever, lees de overheid. Hierbij investeert de opdrachtgever beperkt, maar betaalt zij naar gebruik, ofwel per uitgevoerde transactie. Samen met de opdrachtgever bepalen we de goede balans tussen project- en exploitatiekosten. In dit geval zou het kunnen gaan om de betalingen van klanten (lees burgers en bedrijven) aan diezelfde overheid. Hier staat tegenover dat de gehele omgeving van de transactieverwerking, dat wil zeggen de systemen en het beheer daarvan, voor rekening van ons zijn. Voor het beheer dient naast beschikbaarheid, nieuwe functionaliteit en beveiliging, daarbij ook te worden gedacht aan bijvoorbeeld de zorg, inrichting en beheer van het SEPA (Single Euro Payments Area) dat voorziet in één Europese betaalmarkt per 1 januari 2013.
De infrastructuur voor het HTTS-concept wordt gevormd door onze cloud waarbij de transactietoepassingen schaalbaar en repeterend inzetbaar zijn en daarmee geschikt voor een snelle groei van het gebruik. Daarenboven verzorgt de redundantie van onze verspreid opgestelde systemen en drievoudig opgezette verbindingen voor de juiste beschik- en bereikbaarheid en daarmee borging van de continuïteit van de operationele bedrijfsvoering. Hierbij wordt expliciet onze kennis, ervaring en expertise van zeer kritische projecten zoals de Olympische spelen en het beheer van het online betaalplatform iDEAL ingezet.
Een voorbeeld van deze manier van it-dienstverlening, waarbij naar gebruik wordt betaald, wordt momenteel in de regio Bourgogne (Frankrijk) geïmplementeerd. Daar zijn gemeenten en bedrijfsleven verenigd in een zogenoemde Grouping of Public interest (GIP) waar wij een e-government platform ontwikkelen en implementeren en daarmee die investering voor onze rekening nemen. De deelnemers betalen daarbij, achteraf, naar gebruik per burger/per organisatie.
De klant van de opdrachtgever, in dit geval zowel de deelnemende overheden als de burgers en het bedrijfsleven (c.q. de eindgebruikers) staan in deze centraal omdat ze altijd verzekerd zijn van toegang, de vereiste mate van beveiliging, en je alleen betaalt voor wat je gebruikt. De ‘WIN’ voor de eindgebruiker zit, naast het kostenaspect – kosten zijn met het HTTS-concept immers significant lager -, vooral ook in de kwaliteit van de dienstverlening. De ‘WIN’ voor de overheid is kostenbesparing en efficiency door de inzet van een flexibel en voorspelbaar businessmodel. De ‘WIN’ voor ons zijn de meerjarige dienstencontracten waarmee wij de overheid optimaal ten dienste kunnen zijn. We spreken hier over een WIN-WIN-WIN situatie, want als de eindgebruikers tevreden zijn, is de opdrachtgever dat ook en zijn wij dat op onze beurt ook.
Willem Beelen
Market sales director Public & Health
Atos Origin
Willem gefeliciteerd met je nieuwe baan!
Dit keer geen column maar een advertorial, maar wel een hele mooie. Dit is de kant die de overheid op moet met de cloud: uitbesteden van bedrijfsprocessen ipv IT ontwikkeling. Wat dat betreft vind ik de cloud visie waar je naar verwijst een beetje een gemiste kans.