Zonder dat organisaties zich er veelal bewust van zijn, hebben zij al jaren ervaring met het uitbesteden van werkzaamheden aan derden. In de it-branche wordt dit aangeduid als 'outsourcing'. Er is geen bedrijf meer van enige omvang dat zijn beveiliging, catering, schoonmaak, et cetera niet heeft uitbesteed aan een commerciële organisatie. Maar ook het wagenparkbeheer door lease maatschappijen is een vorm van outsourcing.
In de it-industrie is het uitbesteden van werkplekbeheer en het uitbesteden van infrastructuurmanagement al jaren geleden gemeengoed geworden en is natuurlijk de core business van een it-bedrijf. Voor de uitbestedende partij is het juist helemaal geen core business, maar meer een commodity. Overigens een commodity die bij het niet functioneren tot heel veel paniek en emoties leidt. We vinden het kunnen opstarten van onze computer en het versturen van een mailtje net zo vanzelfsprekend als het aandoen van het licht
Het uitbesteden van het beheer van applicaties is minder populair dan de infrakant, maar vindt wel in toenemende mate plaats. De uitbestedende partij kiest voor applicaties voor de ondersteunende processen (bijvoorbeeld hr-systemen, de financiële systemen, et cetera), maar ook voor systemen die ondersteunend zijn voor het primaire proces. Alleen 'mission critical'-systemen blijven vaak buiten beschouwing. Voor het it-bedrijf is het beheren van deze systemen ook een core activiteit. Ze hebben deze systemen vaak gebouwd en weten hoe deze functioneren. Als de business dan met wijzigingsvoorstellen komt, dan is het voor het it-bedrijf redelijk eenvoudig om de impact vast te stellen en de wijziging in het systeem aan te brengen.
Wat we ook zien is dat Independent Software Vendors (delen van) het bouwen van hun producten uitbesteden aan it-bedrijven. Vaak gebeurt dit om redenen van flexibiliteit, prijs (als het plaats vindt in lage loonlanden) en kwaliteit! Mensen in Oost Europa en Azië staan bekend om hun hoge kwaliteit als software ontwikkelaar. Het bouwen van software voor een ISV is natuurlijk gewoon core business voor it-bedrijven.
Een andere fenomeen dat een aantal jaar geleden opgeld heeft gedaan is het uitbesteden van 'business processen' aan it-bedrijven. En dan bedoel ik niet business processen als catering en schoonmaak, maar business processen met een sterke administratieve component. Het it-bedrijf gaat bijvoorbeeld de schade afhandeling doen voor een verzekeraar of houdt de verzuimadministratie bij. Veel it-bedrijven zijn op deze trend ingesprongen om dat deze diversificatie extra mogelijkheden geeft tot omzetgroei!
Maar helaas is de winstgevendheid is niet altijd gegarandeerd. Of het it-bedrijf moet investeren in verder gaande automatisering, of moet investeren in een transitie naar een lage loonlanden als India of Oost Europa of moet processen van meerdere klanten gaan harmoniseren om voordelen van schaalgrootte te creëren. En meestal is het een combinatie van deze drie.
Nu is een transformatie van businessprocessen niet echt de core business van een itbedrijf en zitten klanten daar niet altijd op te wachten. Is de transitie naar een off shore locatie niet altijd mogelijk vanwege taaltechnische barrières of omdat het it-bedrijf geen off shore-faciliteiten heeft. En dan rest maar een oplossing en dat is verregaand automatiseren. Als er hier dan geen financiële mogelijkheden voorhanden zijn, dan is de uitkomst eenvoudig te voorspellen; het it-bedrijf heeft wel zijn omzet vergroot, maar zit met een verlieslatende actie. Dan wordt er bezuinigd, hetgeen onvermijdelijk tot kwaliteitsverlies leidt, een ontevreden klant en in het ergste geval schadeclaims.
Na veel conflicten over en weer gaat de activiteit vervolgens over naar een andere partij die het wel winstgevend denkt te kunnen maken of wordt het – iedereen een illusie armer – weer geinsourced.
Wat is de motto van dit verhaal? Als de schoenmaker bij zijn leest blijft, groeit zijn omzet niet spectaculair, maar maakt hij gelukkig wel winst! En van winst kun je op vakantie!