Ict-dienstverlener Qurius begint in het voorjaar van 2011 een wervingscampagne voor ict'ers. Het bedrijf hoopt op dertig tot vijftig instromers met kennis van crm-software, business intelligence of erp-pakket Microsoft Dynamics AX. 'Daarmee is veel groei te behalen en kunnen we veel waarde toevoegen', vertelt woordvoerster Suzanne Schaapman. In 2010 verloor het bedrijf in Nederland vijftig medewerkers. Zij hadden vooral staffuncties of vloeiden af door natuurlijk verloop.
'De komende maand bereiden we de functieprofielen en alle papieren voor en dan starten we zo snel mogelijk', legt de voorlichtster uit. Afhankelijk van het niveau van de nieuwe medewerkers kunnen ze direct op projecten worden ingezet. 'Er is nu al veel werk voor ze.'
Qurius zoekt de ict'ers zowel onder seniors als onder starters. Voor de laatstgenoemde groep werkt de dienstverlener samen met enkele hogescholen, die stagiairs kunnen leveren. 'Wij zijn een goede kweekvijver. We bieden training en certificeringen en hebben aansprekende klanten', vertelt Schaapman. Het zal volgens haar niet makkelijk zijn om goede kandidaten te vinden. 'Talent is nu eenmaal schaars.'
Strategie
Schaapman zegt dat ook de nieuwe strategie van de dienstverlener veel mensen zal aanspreken. In 2010 veranderde het bedrijf zijn koers om zich door de economische crisis te slepen. Het productportfolio werd vereenvoudigd door te kiezen voor Microsoft-technologie en minder eenzijdige aandacht voor erp-diensten (enterprise resource planning).
De dienstverlener uit Zaltbommel boekt over 2010 een nettoverlies van 7,9 miljoen euro bij een omzet van bijna 98,5 miljoen. Het verlies is 11 procent kleiner dan een jaar eerder, terwijl het bedrijf 16 procent minder omzette. Er werden minder softwarelicenties, onderhoudscontracten en diensten verkocht. De rode cijfers worden deels veroorzaakt door herstructureringskosten. Dat blijkt uit de definitieve jaarcijfers die de dienstverlener heeft gepubliceerd.
Weer zo een saai onderdeel (CRM) van de ICT markt waar niet veel mensen interesse in hebben.
Wonderlijk om te zien dat ze geen nieuwe mensen zoeken voor het enige onderdeel waar ze geld mee verdienen (en waar de nodige waardevolle mensen al zijn opgestapt). Ze gaan dus alleen mensen recruteren voor afdelingen waar nu al verlies wordt gemaakt. Interessante strategie.