‘Go-live' is het moment waarop een belangrijke applicatie ‘in de lucht gaat'. Letterlijk van de ene op de andere dag schakelt de hele organisatie om naar de nieuwe applicatie. Vooral bij transactiesystemen is het vrijwel onmogelijk om een graduele overstap te maken. Een klein voorbeeld daarvan is het veranderen van email-adres. Op een bepaald moment kies je er voor om vanaf het nieuwe adres te mailen. Daarna is het erg lastig om weer terug te gaan.
Omdat teruggaan zo lastig is, en de gevolgen van een mislukte go-live zo dramatisch, is de spanning al maanden van te voren voelbaar in de organisatie. Als het mis gaat komt namelijk het voorbestaan van de organisatie in gevaar. Dat gevaar is niet denkbeeldig, daar zijn voorbeelden van. Iedereen in de organisatie heeft zijn eigen manieren om met die spanning om te gaan. Verloven worden ingetrokken, oefeningen worden gehouden.
Het lijkt wel een beetje op D-day. In de vroege ochtend van 6 juni 1944 ging de grootste invasiemacht ooit aan land in Normandië om een definitief einde aan de Tweede Wereldoorlog te maken. Maar D-day was geen picknickpartijtje. Het was chaos, een puinhoop en een bloedbad. In enkele dagen tijd verloren de geallieerden meer manschappen en materieel dan in de twee Golfoorlogen bij elkaar.
Het werkelijke verloop had maar weinig met de oorspronkelijke plannen te maken. Op de ene plaats was er onverwacht sterke tegenstand, op andere plaatsen ging de invasie zo snel dat er logistieke problemen in de aanvoer van brandstof ontstonden. Maar in geen geval was teruggaan een optie.
Van bepaalde dotcombedrijven weet ik dat ze vaak releases doen, soms zelfs meerdere per dag. Die worden dan gradueel in gebruik genomen, en als er functionele of performanceproblemen zijn kan er weer teruggeschaald worden. Bij een 'major release' echter is er geen plan B. Als dat niet helemaal goed gaat is er maar één remedie: doorgaan tot het weer werkt. Het is dan echt 'de Dood of de Gladiolen'.
Huh? Nog steeds geen enkele reactie op dit topic uit de praktijk? Nou, eentje dan maar van mij.
“Het grootste lijden is het lijden dat men vreest”. Daar laten ook IT-managers zich teveel door leiden 😉
Soms gaat het ook fout, en is het lastig. Maar workarounds blijven verzinnen en neerzetten, om maar niet een ‘big bang’ te moeten uitvoeren… Vreemd, aangezien uitwijk/D&R testen vaak overal gemeengoed zijn, en dit eigenlijk de ultieme test is voor techniek, processen en de hele infra.
Maar ja, vaak hoor je het succesverhaal zachtjes fluisteren, en gaat een probleempje bij zo’n grote invoering maanden rond in vele reply to all’s… 😉
Dit klinkt heel erg bekend waar onze organisatie nu in zit ;). Ik denk dat ik weet waar jij je inspiratie voor dit artikel vandaan hebt ;).