Ict-dienstverlener Ctac boekte in 2010 een omzet van 154.000 euro per medewerker, maar vindt dat resultaat te laag. Dat zei ceo Henny Hilgerdenaar tijdens een toelichting op de jaarcijfers van 2010. In 2009 bleef de omzet per medewerker steken op 149.000 euro. De dienstverlener heeft last van druk op de tarieven en de bezettingsgraad is nog niet op het gewenste niveau, vertelt de algemeen directeur. Hij ziet een omzet van 174.000 euro per medewerker als richtlijn.
Dat niveau werd behaald in 2008, het jaar waarin de dienstverlener recordcijfers boekte. Hilgerdenaar: 'We hebben nog niet de vraag die we zouden willen hebben, maar we gaan de goede kant op.' Hij stelt dat er op de ongeveer vijfhonderd man personeel nog gemiddeld twintig bankzitters zijn. Hilgerdenaar: 'Het gaat dan om mensen die bijvoorbeeld een dag in de week niet bij een klant werken of personeel dat tussen twee projecten door even geen opdrachten heeft. Ctac zet de bankzitters in voor opleidingstrajecten of doorontwikkeling van templates.'
Hilgerdenaar kon nog niet zeggen op welke termijn hij verwacht dat de tarieven weer zullen stijgen. Het bedrijf boog in 2010 een verlies van 2,1 miljoen euro om naar een bescheiden winst van 200.000 euro.
Het personeelsbestand van de dienstverlener steeg in 2010 van 465 naar 501 man door de overnames van Yellow2B, Yellow & Red en Meridian IT. De dienstverlener koos er bewust voor om ook in tijden van economische tegenwind (2009) zoveel mogelijk personeel aan boord te houden. Hilgerdenaar: 'Gekwalificeerde medewerkers zijn onze belangrijkste bedrijfsmiddelen.'
Werven
Het bedrijf gaat op termijn werven. Er is een campagne in voorbereiding om nieuwe medewerkers aan te trekken. Hilgerdenaar: 'Met het oog op de steeds krapper wordende arbeidsmarkt willen we ons profileren als aantrekkelijke werkgever.'
Het bedrijf bekijkt verschillende mogelijkheden voor prestatiegerichte beloningen. Daarnaast zette de dienstverlener eind 2010 samen met de Hilversumse recruiter Persity Search een detacheringstak en een werving- en selectiedivisie voor SAP-specialisten op. Het bedrijf hoopt zo meer zzp'ers aan zich te binden. De dienstverlener hoopt dat de verhuizing naar een nieuw kantoorpand in 2012 ook zijn uitwerking heeft op het aantrekken van nieuw personeel.
Ctac breidt de dienstverlening rond SAP-software steeds verder uit naar aanvullende diensten rond business intelligence (bi), customer relationship management (crm) en Microsoft-producten.
Ik wens Ctac het allerbeste toe met het verhogen van de tarieven. Echter, de tijden van de exorbitante tarieven (100+) zijn voorgoed voorbij, en dat is ook prima.