Nederlandse bedrijven verliezen jaarlijks naar schatting zo'n 23 miljard euro doordat werknemers de basale computervaardigheden niet onder de knie hebben. Uit internationaal onderzoek blijkt dat computerwerkers circa 38 minuten per dag besteden aan tal van improductieve bezigheden zoals ‘uitzoeken hoe het moet', ‘elkaar helpen' en ‘wachten op hulp van systeembeheer'. Onder andere Universiteit Twente gaat nu de prestaties van Nederlandse werknemers meten om het exacte verlies vast te stellen.
Het computergebruik stijgt nog steeds. Naar verwachting is in 2020 liefst 90 procent van de werknemers in Europa afhankelijk van de computer. Het belang om goed met computers uit de voeten te kunnen en onnodig verlies van productiviteit te voorkomen, wordt daardoor alleen maar groter.
38 minuten per dag
In steeds meer beroepen is de computer onmisbaar. Dat geldt uiteraard voor gespecialiseerde ict-taken, maar nog veel vaker voor ‘gewone' administratieve en secretariële taken, voor begroting en planning, voor het verzamelen en bewerken van gegevens en voor de presentatie daarvan. In diverse Europese landen is al onderzoek uitgevoerd om na te gaan hoeveel tijd mensen verliezen bij het gebruik van computers en internet doordat ze onvoldoende vaardig zijn.
De onderzoeken vertonen sterk overeenkomstige resultaten: ongeveer 8 procent van de tijd van een werknemer gaat op aan hulpvragen en ‘uitzoeken hoe het zit', wat neerkomt op een vermijdbaar productiviteitsverlies van 38 minuten per dag.
Wanneer de in andere delen van Europa (Scandinavië, Verenigd Koninkrijk, Italië) gevonden getallen ook voor Nederland gelden, bedraagt de zogeheten ‘cost of ignorance' voor Nederland 23 miljard euro per jaar. Universiteit Twente en European Computer Driving Licence (ECDL) Nederland willen dit jaar een onderzoek afronden om het precieze verlies in kaart te brengen.
1. Als je als bedrijf ervoor wil zorgen dat jouw mensen verstand krijgen van “waar ze mee bezig zijn op de computer”, geld er maar een devies.. Stop met klagen en steek je energie in je eigen ict-bedrijfs-school
2. ICT opleidingen zijn al jaar en dag “bagger”, zodat potentiele werknemers ook niet echt MEER verstand van ict KUNNEN krijgen (via staats-onderwijs en betaalde opleidingen) dan het nivo van [button_pushers].
3. Als je – als computer_werknemer / ict-ert – echt inhoudelijk verstand van ict wilt krijgen, zul je JEZELF moeten opleiden via zelfstudie, en je niet afhankelijk opstellen van bronen buiten jezelf.
Hoe meer ervaring (en hoe minder certificaten) je hebt, des te beter het is
4. Ik zie hier niets anders dan een goed gestructureerde en goed georganiseerde coup ten bate van “cloud services dealers”.
Doel: verregaande consolidatie van computer (beheer) KENNIS en vooral macht over ict-middelen van meer bedrijven, door een steeds kleiner wordend clubje ict-spelers in de markt.
Kan het anders? Doe het dan zelf!
Wanneer we hiet NU, met zijn allen (icters, bedrijven) geen actie hierop ondernemen, weten de volgende generaties alleen nog hoe je een device aan of uit moet zetten, en blijf je compleet afhankelijk van anderen op dit vlak die de weinige kennis wel in huis hebben.
De oplossing voor dit probleem is niet de gebruikers meer training laten volgen, tenminste niet in de traditionele (leer) vormen zoals klassikaal of e-learning. We hebben allemaal ooit een (basis) computer of software (knoppen) cursus gehad. Het nadeel van deze vormen van leren is dat je veel informatie in korte tijd aangereikt krijgt en hiervan binnen afzienbare tijd grofweg 80% weer kwijt bent. De resterende 20% kan je onbewust bekwaam noemen. De eerder genoemde 80% moet je mijns inziens borgen middels een Electronic Performance Support (EPSS) omgeving (zoals LearningGuide)waarbij de medewerker zelfredzaam wordt in de praktijk. Mensen leren het beste door te doen tijdens hun werk. Het is van groot belang dat je de benodigde (software) kennis snel vindbaar houdt en relateerd/koppelt aan iemands rol, taak of proces waarin hij/zij werkt!
Probleem is dat de wereld van de softwareontwikkelaars totaal anders is dan die van de gebruiker.
Wat voor de één logisch is, is voor de ander niet te begrijpen.
Waarom moet elke versie van MS Word weer meer kunnen. Ik hoef geen programma waarmee ik een krant kan opmaken om een memo te schrijven. Talloze functies die ik niet gebruik en absoluut niet nodig heb maken de programma’s onbegrijpelijk.
Ook aan taalgebruik in menu’s mag wel wat veranderen. Waarom moet ik iets ‘opslaan en publiceren’ om een .pdf bestand te maken, waarbij de procedure in MS Word weer anders is dan in MS Excel (beide in hetzelfde office 2007).
Laat bij de ontwikkeling van programma’s mensen meekijken die ermee moeten werken (en dan niet de nerds).
@RV spijker en kop verhaal.
Nu nog de bedrijven zo ver krijgen dit in te zien.
Dat duurt nog eens 15 jaar en dan is het te laat
“computerwerkers circa 38 minuten per dag besteden aan tal van improductieve bezigheden zoals ‘uitzoeken hoe het moet’, ‘elkaar helpen’ en ‘wachten op hulp van systeembeheer’ ”
Wat is daar erg aan? Ik neem toch aan dat ze dan na enkele keren weten hoe het moet, en dat het minder wordt. Bovendien geldt dit ook voor niet computer dingen. Ook die moet je soms aan je collegae vragen. Wat dacht je dan, dat iedereen op ze werk zonder instructie direct weet wat ie moet doen of zo??
@PaVaKe klopt wat jij zegt. Het lijkt wel alsof MicroSoft expres alle knoppen bij iedere nieuwe versie ergens anders zet. Doen ze dat om cursussen te verkopen? Is dat bij andere leveranciers ook zo? Ja dat wordt er zo niet makkelijker op nee!!