De Europese markt voor ict-uitbesteding bedraagt aan het eind van 2011 ongeveer 55 miljard euro. Dat is een stijging van 8 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Deze toename is groter dan in de Verenigde Staten. Dat verwachten analisten van bureau Forrester na onderzoek onder ruim duizend ict-managers. Slechts een derde van de Europese organisaties kiest voor volledige uitbesteding van hun ict-infrastructuur. De meeste besteden liever slechts een deel uit.
Met 55 miljard euro is de markt voor ict-uitbesteding in Europa in 2011 weer terug op het niveau van 2007. Vooral in 2009 en 2010 liepen de uitgaven aan dergelijke activiteiten terug. Dat kwam vooral door de slechte economische situatie.
Een derde van de Europese ondervraagden zegt zijn ict-infrastructuur volledig te hebben uitbesteed of dit binnen een jaar te doen. Volgens de onderzoekers kiezen Europese organisaties vaker voor selectieve uitbesteding van bepaalde ict-taken. Dat doen ze vooral om kosten te besparen, maar ook om risico's te spreiden, om flexibel te zijn en om hun complexe ict-landschap beter te beheren.
Multisourcing
Daarbij kiezen ze steeds meer voor multisourcing, het uitbesteden van ict-taken naar meerdere dienstverleners. Meer dan de helft van de Europese deelnemers aan het onderzoek heeft uitbesteed of beoogt de infrastructuur uit te besteden aan meer dan één leverancier.
Europese organisaties kiezen er vooral voor om het beheer van hun telecom- en netwerkinfrastructuur uit te besteden. Daaronder vallen onder meer het lokale bedrijfsnetwerk (lan), het netwerk tussen verschillende vestigingen (wan) en (internet)telefonie. Volgens de analisten besteden de Europeanen dergelijke activiteiten vaker uit dan in de Verenigde Staten. Dat komt doordat ze vaker en intensiever te maken hebben met telecomaanbieders in andere landen.
Ook de activiteiten van de helpdesk, datacenterbeheer, virtual hosting en beheerdiensten voor mobiele apparaten worden in Europa relatief vaak uitbesteed.
Cloud computing
Cloud computing is ook in dit onderzoek een belangrijk onderwerp. Uit de analyse blijkt dat de respondenten veel twijfels hebben over bescherming van gegevens in de cloud. Aanbieders bieden hun diensten daardoor steeds vaker in deels of geheel afgesloten cloudomgevingen ('private clouds'). Daardoor biedt cloud computing volgens de onderzoekers weliswaar betere gegevensbescherming, maar minder besparing en flexibiliteit.
De ondervraagden gebruiken clouddiensten vooral voor dataopslag, voor dataherstel en voor databeveiliging. De marktvorsers verwachten dat de terughoudendheid van ict'ers tegenover cloud computing langzaam vermindert.
Voor het onderzoek ondervroeg Forrester ruim duizend ict-managers. Bovendien spraken de onderzoekers met twintig ict-dienstverleners, zoals Accenture, Capgemini, Getronics, HP, IBM, Logica, Siemens en T-Systems.
In het artikel staat dat Europese uitbesteding van ICT met 8% stijgt in 2011. Dat is meer dan in de Verenigde Staten. En dat terwijl we ook allemaal de verhalen kennen dat uitbesteden vaak niet voldoet aan de verwachtingen. Het succes van uitbesteden is afhankelijk drie essentiële voorwaarden:
1. Maak een zuivere zakelijke afweging: uitbesteden mag nooit een doel op zich zijn. Uitbesteding kan dus ook onverstandig zijn. Het is daarom van belang om niet alleen financiële afwegingen mee te nemen, maar er moet ook gekeken worden naar:
? Strategie & Besturing: is de dienst strategisch of bepalend voor de besturing van de organisatie?
? Kwaliteit & Kosten: is de prijs/prestatie beter of gelijk bij externe leveranciers?
? Impact van de verandering: wat zijn de personele consequenties en wat is de vervlechting met andere diensten?.
? Marktpartijen: zijn er marktpartijen die een vergelijkbare dienst kunnen aanbieden die nu geleverd wordt?
2. Organiseer krachtige regie: naast een gedegen strategische afweging beseffen steeds meer overheidsinstellingen en bedrijven dat regie de belangrijkste kritische succesfactor is om de voordelen van samenwerking en uitbesteding daadwerkelijk te realiseren. Het stelt organisaties in staat om de luiken van de organisatie open te gooien zonder de controle te verliezen.
3. Creëer een win-win situatie: voor de start gaat het bij veel uitbestedingstrajecten al fout. Als één partij als winnaar uit de onderhandeling is gekomen dan betekent dat er ook een verliezer is. Het gevolg is een moeizame relatie en een valse start van de samenwerking. De focus bij de onderhandeling moet gericht zijn op een duurzame en langdurige relatie waarbij beide partijen tevreden zijn over het resultaat.
Het succes van uitbesteden valt en staat met bovenstaande voorwaarden. Pas als aan deze drie belangrijke voorwaarden is voldaan heeft een uitbesteding een eerlijke kans om te slagen.