De gemeente Utrecht kan 4,1 miljoen euro per jaar besparen door een kwart van de dienstverlening van de afdeling Burgerzaken te digitaliseren. Dat stelt onderzoeksbureau Deloitte na een doorlichting van de gemeente. Om de besparing te bereiken is eerst een ict-investering nodig van 12 tot 15 miljoen euro. Het rapport is onderdeel van bezuinigingsplannen waarmee de gemeente 55 miljoen euro hoopt te besparen.
In het Implementatieplan Dienstverlening Gemeente Utrecht 2011-2013 zijn voorbeelden en verwachtingen uitgewerkt. Zo stelt Deloitte dat het verschuiven van een kwart van alle klantcontacten van de balie naar het internet een structurele besparing kan opleveren van ruim 2 miljoen euro per jaar.
Het omzetten van een kwart van de huidige inkomende post naar e-mail betekent een mogelijke besparing van ruim 1,7 miljoen euro per jaar. Het met een vijfde deel terugbrengen van telefoongesprekken en verbeteringen in het telefoonverkeer kunnen gemeentebreed een besparing van bijna 0,4 miljoen euro per jaar opleveren.
De onderzoekers stellen dat het verbeteren van de informatievoorziening in het eerstelijns klantcontact leidt tot 'zuiverdere' aanvragen en minder bezwaren en benadrukt dat bezwaarafhandeling meestal het duurste product is dat een gemeente aanbiedt.
Minder personeel
De schattingen zijn gebaseerd op ervaringen bij andere gemeenten als Almere en Eindhoven. Het bureau stelt in het rapport: 'Door de dienstverleningsprocessen te stroomlijnen en te standaardiseren en tegelijkertijd zoveel mogelijk in te zetten op een gedigitaliseerde dienstverlening is het mogelijk met lagere kosten een betere dienstverlening te realiseren bij een gelijkblijvend aantal aanvragen.' Het bureau meldt dat door die aanpak bij de gemeente Almere 32 voltijdbanen structureel overbodig zijn geworden.
Het rapport geeft ook een overzicht van de status van de automatisering van verschillende onderdelen van de gemeente Utrecht.
De businesscase is blijkbaar: veel investeren, weinig implementeren. Voordeel: kan er ook weinig fout gaan.
Ik denk dat men 10 Miljoen kan besparen door het niet te doen!!
Het zou misschien handig zijn als alle gemeenten gebruik zouden maken dezelfde systemen. Dit kan enkel worden ingevoerd als er een landelijke organisatie eisen stelt aan de processen die door de gemeentes uitgevoerd moeten worden.
Tevens moet men zich realiseren dat IT een gereedschap is en geen doel.
Mijn motto:
Gebruik je gezond verstand en houdt de onderzoeks bureau’s zoveel mogelijk buiten de deur!!!
De duur betaalde management organisaties moeten zelf maar eens beslissingen/verantwoordelijkheid nemen.
Laten we onnodige bezwaren eens achterwege, een besparing van 20 euro op je WOZ belasting kost de gemeenscap gauw 100 euro of meer, een niet toegekend bezwaar kost hetzelfde! Nederlanders zijn kampioen bezwaarmakers en dat kost bakken met geld (zie stemmen met een rood potlood….)
Ik zie overigens niet in waarom er voor ambtenearen alleen de WW als alternatief is, die kunnen toch ook gewoon elders aan het werk?