Waar het bij cloud computing om draait is dat het lokale it-beheer steeds minder belangrijk wordt, het verzorgen van een goedwerkende browser en een lan-verbinding kan al voldoende zijn. Dit betekent wel dat de gebruikerservaring grotendeels afhankelijk is van de netwerk verbindingen en de diensten geleverd door de cloud service provider.
Het meten, maar vooral het diagnostiseren van deze gebruikerservaring is niet simpel aangezien er vele apparaten, netwerken en wellicht meerdere derde partijen in het communicatie pad tussen gebruiker en centrale cpu zitten.
Indien een service contract met sla-waardes is afgespoken moet er dus een mogelijkheid zijn om elk detail end-to-end goed te kunnen meten en in een leesbare rapportage te consolideren. Naast de technische doelstellingen is het ook van groot belang om de prestaties van de cloud provider op het gebied van operationele processen zoals wijzigingsbeheer en incident afhandeling in het service contract op te nemen. Ook hier geldt dat een end-to-end gebruikerservaring belangrijk is en dat prestaties op dit gebied zeer lastig zijn te consolideren indien de cloud-dienst is geleverd door meerdere partijen.
Je zal dan ook zien dat met name de netwerkproviders die met of zonder partners end-to-end cloud-diensten kunnen aanbieden een strategische plek innemen bij het leveren van dit soort diensten. Dit omdat de 'cloud experience' grotendeels afhankelijk is van netwerkkwaliteit en -capaciteit van de processing en opslaginfrastructuur in hun datacentra, maar ook van een allesomvattende beheerstructuur.
Het netwerk, met alle beheerstools die daar normaal gesproken al aanwezig zijn, zit precies tussen de eindgebruiker en de applicatieprovider in. Dit geeft de netwerkprovider directe technische- maar ook operationele-interfaces met eindgebruiker en applicatieleverancier met de mogelijkheid om end-to-end prestatiecontracten op te stellen om zodoende de totale 'cloud experience' te beheersen.