Wlan-specialist Wentzo Wireless introduceert WaaS: Wifi as a Service. Dankzij dit dienstenmodel zijn gebruikers verzekerd van WiFi-dekking zonder dat daar een investering in hardware tegenover staat.
Automatiseringsoplossingen, waarbij bijvoorbeeld software als een dienst wordt afgenomen (SaaS), zijn de laatste jaren volop in opmars. De populariteit hiervan ligt vooral in het uitblijven van kapitaalinvesteringen en de mogelijkheid om eenvoudig uit te breiden in gebruik; de oplossing wordt immers via een abonnement afgenomen. In navolging van dit concept introduceert Wentzo Wireless Wifi as a Service (WaaS). Organisaties die gebruikmaken van WaaS zijn voor een vaste vergoeding per maand verzekerd van een beveiligde draadloze omgeving en het beheer daarvan.
Bij het aangaan van een WaaS-abonnement kiest een afnemer aan welke eisen het netwerk en het service level agreement (sla) moeten voldoen. Op basis hiervan stelt de wlan-specialist een abonnement samen gebaseerd op één van de merken uit haar portfolio: Aerohive, Cisco, HP of Juniper. Volgens Wentzo Wireless spreekt vooral het uitblijven van een investering in hardware veel organisaties aan en heeft een organisatie niet langer te maken met bijkomende kosten voor beheer en onderhoud.
Kenmerkend voor WaaS is de online aansturing van de access points. Het beheer en de monitoring van deze apparaten wordt namelijk volledig ‘in the cloud’ uitgevoerd. Hierdoor volstaat een draadloos netwerk zonder een lokale access controller, een complex en kostbaar beheerapparaat. Bovendien ontvangen de access points dankzij de online aansturing automatisch hun software updates; iets dat in een traditionele WiFi-omgeving dikwijls niet of te laat gebeurt.