Adviesbedrijf Accenture Nederland breidt het wagenpark uit met vijftien elektrische auto's. De organisatie onderzoekt de inzetbaarheid van de elektrische wagens voor consultants. Het bedrijf bestudeert gegevens over de prestaties van de auto, rijgedrag en het opladen. De vijftien Nissans Leaf worden eind maart 2011 geleverd. Accenture zegt één van de eerste adviesbedrijven te zijn die consultants op pad stuurt met volledig elektrische auto's.
De groep gebruikt de auto's voor woon-werkverkeer en voor klantbezoeken. Accenture Nederland (2500 medewerkers) heeft een wagenpark van 2100 auto's. Het gaat voornamelijk om merken als Volkswagen, Audi, BMW en Volvo. Het bedrijf onderzoekt de inzet van elektronische auto's om de duurzaamheid van de bedrijfsvoering te vergroten.
De bestuurders van de elektrische auto's krijgen de beschikking over een eigen parkeerplaats met oplaadpunt. Accenture Mobility-manager Pieter Kroon: 'Gebruik van elektrische auto's vereist een heel andere planning. De wagens kunnen ongeveer 160 kilometer afleggen en dan zijn de accu's leeg. Er moet dus goed worden gepland of er een oplaadpunt in de buurt is.'
Nissan en de gemeente Amsterdam leveren honderd elektrische auto's aan bedrijven in en rond Amsterdam. Van die pool neemt Accenture vijftien wagens af. Daarvan worden er dertien ingezet voor consultants van het bedrijf. Twee auto's worden gebruikt voor een project voor gezamenlijk gebruik op de Amsterdamse Zuidas. Die auto's zijn beschikbaar voor personeel van ABN Amro bank en vastgoedverhuurder Vesteda.
Animo
Volgens Kroon is de animo voor elektrisch rijden groot. Ongeveer 150 consultants hadden zich ingeschreven voor de proef met de elektrische auto's. Accenture kan nog niet zeggen wanneer de uitkomsten van het elektrisch rijden worden geëvalueerd.
Het adviesbedrijf maakt ook deel uit van DC-TEC, een Nederlands consortium voor de gezamenlijke inkoop van elektrische auto's.
Mooi streven, kan niet anders zeggen. Wel ben ik benieuwd of er al eens gedegen onderzoek is gedaan wat een electrische auto aan vervuiling kost (incluis productie, laadpunten, accu’s maken/vernietigen) tov reguliere auto’s. Kortom, de discussie van de stenen mok of het plastic bekertje.
@Digibeet: in elk geval zal geen auto met verbrandingsmotor meer rijden in de (nabije?) toekomst als de fossiele brandstoffen in huidig tempo verbruikt wordt (wereldwijd). Elektriciteit kun je in elk geval nog op duurzame wijze (wind/water/zon) opwekken. Verstoken van biomassa zie ik echter totaal niet als duurzame opwek.
Beste Digibeet / Niels,
Die studies zijn er inderdaad wel degelijk. Google eens op ‘From well to wheels’. Houd in dat de vervuiling die vrijkomt met het opwekken van energie ook wordt meegenomen in het berekenen van de totale co2 uitstoot van een auto. In het geval van niet-duurzame energie is een elektrische auto nog steeds twee keer schoner dan een verbrandingsmotor. Meer duurzaam dus, dan wordt het nog beter! De materialen van bijvoorbeeld de accu zijn weer een verhaal apart. Deze zijn lastig te recyclen en er zal dus goed gekeken moeten worden naar eventuele nuttige toepassingen na hun gebruik in de auto.
@Niels: Biomassa als in biodiesel uit plantaardige bron, is toch in feite co2 neutraal. Dit omdat de gewassen waaruit deze brandstoffen gewonnen worden gedurende hun leven eenzelfde hoeveelheid co2 opslurpen en omzetten in zuurstof. Natuurlijk blijft het wel een vervuilende bedoening ivm fijnstof en dat soort ongein 😛
Goed dat er ook naar de supply chain van een duurzame oplossing wordt gekeken. Kortom in welke fase is er sprake geweest van meer vervuiling (energieverbruik, CO2 uistoot etcetera), in de supply chain fase (materialen winning, productie, logistiek etc.) of de gebruiksfase. Dit geldt dan zowel voor de productie van de auto als het bouwen van de desbetreffende energiecentrale/energiebron.
Inderdaad! Dat is het idee. Met elektrisch rijden pakken we het einde van de supply chain aan. Dan is het nog de zaak om de infrastructuur die auto’s van energie voorzien een duurzame bron te geven. Alleen dan heeft het echt toegevoegde waarde. Bij Accenture is dit nu een pilot, het is allemaal erg pril. Maar ik vind het super om te zien dat er bij projecten ook al voorzieningen komen voor elektrisch rijden. Ik hoop dat het groot wordt!