Alleen een mobiele telefoon volstaat voor circa 60 procent van de mensen, echter voor 40 procent is een vaste telefoon ook noodzakelijk. Deze cijfers volgen uit een klein onderzoek dat ik heb gehouden op LinkedIn.
Veel organisaties vragen zich af hoe zij moeten omgaan met het toenemende aantal mobiele telefoons dat door de medewerkers wordt gebruikt. Zeker als de vertrouwde telefooncentrale moet worden vervangen is het wenselijk goed na te denken over de rol van mobiele telefonie. Voor sommige medewerkers zal alleen een mobiele telefoon voldoende zijn, vaak is er echter ook behoefte aan aanvullende functies die niet met een mobiele telefoon kunnen worden ingevuld.
Voor sommige organiaties kan 'private gsm' een oplossing zijn om extra functionaliteiten op mobiele telefoons beschikbaar te maken. Ook dual-mode gsm-toestellen (die ook op het eigen telefoniesysteem kunnen worden aangemeld) of inzet van aanvullende functies uit het openbare net bieden eventueel een oplossing. Iedere variant heeft zijn eigen kenmerken, ook voor wat betreft de kosten, en het is zaak goed vooraf na te denken over de te maken keuzes.
Dat 40 procent aangeeft toch ook een vaste telefoon te willen hebben heeft naar mijn ervaring ook vaak te maken met de betere geluidskwaliteit, een hoger gebruiksgemak en minder kans op gezondheidsissue’s. Ook de kosten spelen een rol, maar deze zijn erg afhankelijk van het belpatroon, de apparatuur en verbindingen, en de contracten.
In mijn (kleinschalige) onderzoek op LinkedIn mag mobiele telefonie dan wel de meerderheid van de stemmen hebben, de vaste telefoon is dus nog niet afgeschreven!