2010 was voor Inter Access een turbulent jaar waarbij het bedrijf het hoofd net boven water kon houden. In september kwam Hans den Hartog, voormalig financieel directeur van Ordina, aan boord als nieuwe bestuursvoorzitter van de automatiseerder uit Hilversum. Hij wil in 2011 het fundament leggen voor hernieuwde groei. 'We moeten niet 360 graden in de rondte willen boksen, maar ons focussen op de dingen waar Inter Access goed in is.'
U bent dertien jaar in dienst geweest van Ordina, waarvan zo'n tien jaar als financieel directeur. Heeft u wel de juiste achtergrond voor een post als algemeen directeur?
Hans den Hartog: Medewerkers bij Inter Access stelden mij die vraag ook tijdens een aftrapsessie. Ik heb ze ervan proberen te overtuigen dat ik door mijn jarenlange verbondenheid bij Ordina de ict-markt en met name de dienstverlenende kant door en door ken. Ik ben ook geen financiële techneut, maar stond bij Ordina midden in het speelveld. Ik was bovendien van de zomer 2008 tot begin 2009 ad interim directeur van Ordina Nederland. Een plezierige maar hectische tijd. Met name in een dalende markt moet je kort op de bal zitten om snelle beslissingen te kunnen nemen.
Met Rabobank Participaties als nieuwe meerderheidsaandeelhouder en financier wist Inter Access zich in 2010 staande te houden. Is die steun structureel?
Het gaat om een langetermijninvestering. Daardoor is de rust geleidelijk teruggekeerd in het bedrijf. Rapar heeft vertrouwen in de potentie van Inter Access en zal zijn handen er niet snel van aftrekken. Kijk, Rapar zal niet tot in de eeuwigheid grootaandeelhouder blijven, maar er ligt geen uitgestippeld pad wanneer het zijn belang wil verkopen.
Wat is de opdracht die u van Rapar heeft meegekregen?
Het opbouwen van een serieuze positie in een aantal kernmarkten en het produceren van zwarte cijfers. Om deze doelen te bereiken is een aantal niet-kernactiviteiten afgestoten. Eind 2010 zijn we bovendien gestart met het vereenvoudigen van de organisatiestructuur met een tweekoppige directie, die met de komst van Bert van Haarlem als commercieel directeur nu op sterkte is, korte managementlijnen en het bundelen van de activiteiten in twee business divisies: infrastructuur en applicaties. Vanuit dit startpunt willen we in 2011 het fundament leggen voor de volgende fase van hernieuwde groei. Daarbij richten we ons op een aantal specifieke markten en klantgroepen.
Geen hogere wiskunde
Wat bedoelt u daarmee?
Het profiel van Inter Access moet scherper. Het bedrijf had de neiging om 360 graden in de rondte te boksen, zowel tegen de grote als de kleine concurrenten. Dat is te vermoeiend. De kracht van Inter Access is het bedienen van lokaal grote klanten uit de overheid, zorg, handel, industrie en financiële wereld met applicatie- en infrastructuurdiensten, gebaseerd op IBM-, Oracle- en Microsoft-technologie. Dat zijn klanten die zich bij de grote dienstverleners een nummer maar bij ons 'een top 5-klant' voelen. Het doel is het opbouwen van een klantenkring die bij ons past en waarmee we een langdurige relatie onderhouden. Dat biedt meer omzetgaranties en een lagere conjunctuurgevoeligheid. Momenteel komt zo'n 45 procent van de omzet bij dit soort klanten vandaan. Dat percentage moet en kan omhoog.
Hoe kan Inter Access zich hier dan onderscheiden van andere leveranciers?
Inter Access is een huis van vakmannen. Er werken veel betrokken mensen met een hart voor de zaak. Alleen, die meerwaarde is de afgelopen jaren te weinig aan de buitenwereld getoond. Wat ik wil is dat we met onze inhoudelijke kennis, door een gerichte focus op sectoren, met intelligente oplossingen een brug slaan naar de markt. Oplossingen die het liefst repeteerbaar zijn, zodat ze ook bij andere klanten zijn in te zetten. Het is de kunst ict simpel en praktisch te houden; het is geen hogere wiskunde. Een goed voorbeeld is onze software-as-a-service-oplossing voor de jeugdzorg. Het is een index die registratiegegevens van risicokinderen via internet beschikbaar stelt aan lokale en regionale hulpverleningsorganisaties. Inmiddels werken ruim honderd gemeenten met dit systeem.
Gemoederen
De personeelsbezetting bij Inter Access is door alle strubbelingen sterk ingekrompen. Er werken nu zo'n vijfhonderd man, waar een paar jaar terug bijna achthonderd man bij het bedrijf in dienst waren. Nog steeds speelt op de achtergrond het gevecht tussen Inter Access en oprichter/ex-grootaandeelhouder Gerard Willemse die de zeggenschap over zijn bedrijf tracht terug te krijgen. Ook liggen er over en weer claims op elkaar. In hoeverre werkt dit door op het gemoed van het personeel en het personeelsverloop?
Er is heel veel gebeurd en dat heeft zeker onrust veroorzaakt, ook onder het personeel. Ik merk dat medewerkers nu behoefte hebben aan rust en stabiliteit. Dat wil niet zeggen dat er niet meer wordt gepraat over de ontwikkelingen rond Gerard Willemse, maar het houdt de gemoederen niet dagelijks bezig. Dat Willemse onlangs het hoger beroep bij de Hoge Raad heeft verloren, zal bijdragen aan de rust op dit gebied. Het is verder mijn taak om het heilig vuur in het bedrijf weer op te poken en de voordelen van het werken bij Inter Access te benadrukken. Als medewerker ben je minder anoniem en heb je meer vrijheid dan wanneer je bij een grote automatiseerder werkt. De sfeer is er intiemer.
Bent u positief over het herstel van de markt?
Ik ben voorzichtig optimistisch. Er zijn signalen dat de markt zich herstelt, na een aantal jaren van relatieve rust. We zien dat ook in de resultaten terug. Het laatste kwartaal van 2010 was operationeel winstgevend en duidelijk beter dan de eerste drie kwartalen van 2010. We zijn ook weer met werving begonnen. Inmiddels staan er enkele tientallen vacatures open. De noodzaak tot investeren in nieuwe ict dringt zich op een gegeven moment op. Ik heb ook de vorige ict-crisis van begin 2000 meegemaakt, maar de recente crisis was heftiger. De omzetdalingen zijn scherper en duren ook langer. 2009 en 2010 verliepen niet goed. Aan de andere kant merk ik dat de sector volwassener is geworden. Er zijn minder bedrijven omgevallen. Het uithoudingsvermogen is verbeterd.
Resultaten
Inter Access behaalde in 2009 een omzet van 121,5 miljoen euro en leed een verlies van 1,3 miljoen euro. De resultaten van 2010 zijn nog niet bekend gemaakt. Het bedrijf telt zo'n vijfhonderd werknemers en werkt met een pool van circa tweehonderd in te huren ict'ers.
Recente orders zijn onder andere:
– Een mantelovereenkomst (met Alten PTS als onderaannemer) met de ministeries van Financiën en Infrastructuur en Milieu voor de detachering van ICT-personeel.
– De levering van het WebNext zaaksysteem aan de gemeente Oosterhout en een driejarige contractverlenging met de gemeente Gouda voor WebNext.
– De ontwikkeling van een Kosten-BatenAnalyse-tool (KBA-tool) voor ict-projecten in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
– Een raamovereenkomst met de gemeente Den Haag voor de levering van applicatiebeheerdiensten voor een aantal .Net-applicaties.
– Het verlengen va beheercontracten met Grontmij, ISS en Lekkerland.
Bio
Hans den Hartog (1967) studeerde fiscaal recht aan de Rijksuniversiteit van Leiden en startte zijn loopbaan in 1990 bij Coopers & Lybrand (PwC) als belastingadviseur. In 1996 maakte hij de overstap naar Ordina, waar hij in 1999 toetrad tot de raad van bestuur als 'chief finance officer' en in die rol actief was tot april 2010. Sinds 15 september 2010 is Den Hartog algemeen directeur bij Inter Access.