Minister Donner overlegt met collega-bewindsman Kamp van SZW over de weigering van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) om adresverschillen tussen haar polisadministratie en de Gemeentelijke Basisadministratie nader te analyseren. Aanleiding is het conflict met de gemeente Amsterdam waarbij het UWV weigert informatie te verschaffen over zo'n dertigduizend verschillen. Burgemeester Eberhard van der Laan schreef in een eerdere brandbrief aan Donner dat de uitvoeringsinstantie op deze manier een goede werking van het stelsel van basisregistraties ondermijnt.
Minister Piet Hein Donner van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) zegde in het recente algemeen overleg van de kamercommissie Binnenlandse Zaken (onderwerp: overheid en ict) toe het probleem in overleg met Henk Kamp van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan te pakken. Een zegsman van BZK kon nog niet aangeven wanneer het gesprek tussen Donner en Kamp op de agenda staat. Inmiddels hebben de Tweede Kamerleden Pierre Heijnen en Roos Vermeij (PvdA) en Ger Koopmans (CDA) schriftelijke vragen gesteld aan de minister.
Brandbrief
Het UWV stelt dat de Wet SUWI (Structuur Uitvoering Werk en Inkomen) het vanuit privacyoverwegingen niet mogelijk maakt om dataverschillen verder te analyseren. Volgens de gemeente Amsterdam staat dit standpunt haaks op het principe van de basisregistraties, namelijk het enkelvoudig vastleggen en het meervoudig gebruiken van gegevens. Bovendien, zo stelt burgemeester Van der Laan in zijn brandbrief aan minister Donner, gaat het UWV volledig voorbij aan de terugmeldplicht zoals opgenomen in de Wet op de basisregistraties. Daarbij moeten uitvoeringsinstanties gemeenten melden wanneer zij over andere adresinformatie beschikken. Andere instanties zoals het DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs) houden zich wel aan deze wet.
Weigering
Aanleiding voor het conflict tussen de gemeente Amsterdam en het UWV is een proefproject om mogelijke adresverschillen van burgers te achterhalen en te analyseren in de door het UWW beheerde polisadministratie en de GBA. Dit leidde in eerste instantie in Amsterdam tot zo'n negentigduizend adresverschillen. Uiteindelijk bleven ruim dertigduizend verschillen over, na de verwerking van verhuismutaties en verschrijvingverschillen. Het UWV weigert echter met een beroep op de SUWI de overgebleven verschillen nader te onderzoeken. De gemeente wil de situatie opgehelderd hebben. omdat, aldus een zegsman, dit kan betekenen dat burgers er last van hebben, er technisch iets niet klopt en er misbruik plaatsvindt van overheidsvoorzieningen, zoals de bijstand.
GBA-vervuiling
De gemeente Amsterdam is al sinds medio 2009 bezig met het opschonen en op elkaar afstemmen van de gegevens uit de verschillende basisregistraties. Daarbij gaat het om data zoals naam, geboorte en woonadres: gegevens die volgens de woordvoerder gevoelig zijn voor vervuiling, zeker als het uitvragen van informatie op verschillende manier en plekken plaatsvindt. Amsterdam heeft ervoor gekozen dat het bijhouden van de gegevens op één centrale plek in de GBA plaatsvindt en dat andere basisregistraties alleen van deze data mogen uitgaan.
Maar, legt de woordvoerder uit, niet alleen de gemeente is de enige grote dienst die zaken doet met de inwoners van Amsterdam. Ook uitvoeringsinstanties als de Belastingdienst, UWV en DUO en de Sociale Verzekeringsbank doen dat. Burgemeester Van der Laan waarschuwt in zijn brief dat het bijhouden van eigen adressenbestanden naast de GBA, zoals diverse uitvoeringsinstanties doen (UWV, Belastingdienst), belemmerend kan werken voor de kwaliteit van de basisregistraties en de dienstverlening van andere uitvoeringsinstanties. Hij geeft als voorbeeld het CJIB dat een burger niet kan vinden om een boete te innen, terwijl die gegevens bij de Belastingdienst of UWV wel bekend zijn. Het gebruik van diverse bestanden werkt ook misbruik door burgers in de hand, stelt de Amsterdamse burgervader.
Als burgers er mogelijk last van hebben dan stuur je even 30.000 brieven aan de betrokkenen. Die kunnen het dan zelf regelen. Dan blijft de privacy ook gewoon gewaarborgd en heeft de UWV aan de SUWI voldaan.
Wat dan overblijft mag dan via een rechter beslist worden of de SUWI nog van toepassing is op de overblijvende gevallen of niet.
Tsja.. KISS
Keep IT Simpel Stupid
Soms zijn oplossingen echt eenvoudig.
Laat de burger zijn UWV GBA verschil verklaren (via een brief.
Oh ja, in 8 talen.
Of komt er dan teveel fraude ineens aan het licht?
heel simpel, maar…. naar welk adres sturen we de brief?
Sacha: De brief sturen we naar het adres zoals bekend bij het UWV. Schijnbaar is dat een sterk adres, want daar wordt het geld gebeurd.
Of naar alle adressen die bekend zijn bij die persoon 🙂 , iets waar ook DUO nog iets van zou kunnen leren!
Iedere burger is verplicht zijn/haar adreswijziging door te geven aan de gemeente en ook aan de overige instanties. Dat ze gezamelijk gebruikmaken van de GBA zal hem een zorg zijn en weet hij ook nog steeds niet waar hij nu moet zijn en of het al is doorgegeven. Als meerdere instanties de basis gegevens kunnen aanpassen blijft de kans aanwezig dat het gewijzigde adres weer met het oude adres wordt overschreven.
Gaan ze nou verhuisgegevens bij TNT Post of Cendris opvragen omdat die wellicht actueler zijn.. of plegen ze zelf ook weer een privacy misdaad. Je kunt er trouwens op wachten voor de volgende 30.000 verschillen weer zullen worden vastgesteld…
Tja, van het voor de burger makkelijker en overzichtelijker maken om een adreswijziging door te geven is hier helaas nog steeds geen sprake. Daar is echter wel waar het probleem is en zal blijven ontstaan.
Uitkering stoppen dan komt de persoon toch vanzelf wel?
En dan hoor je het wel welk adres het juiste is.