Dat de softwarefout in de Ketelbrug pas is verholpen nadat er een ongeluk was gebeurd, komt door gebrekkige testprocedures bij Rijkswaterstaat. De organisatie vraagt leveranciers weliswaar om onderdelen in de fabriek, na transport en na integratie aan tests te onderwerpen, maar stelt geen eisen aan de inhoud van die tests. Dit meldt een betrokkene aan ict-vaktitel Computable.
De betrokkene, die anoniem wil blijven, stelt dat de foutieve software van de Ketelbrug bij minstens één andere Nederlandse brug in gebruik is. Rijkswaterstaat had oorspronkelijk het plan om alle bruggen in Nederland op systematische wijze te controleren op het voorkomen van dezelfde fout als bij de Ketelbrug. Dat plan zou inmiddels in een la zijn verdwenen. Het is daardoor zeker denkbaar dat de fout in andere bruggen nog aanwezig is.
Dat de softwarefout pas verholpen werd nadat er een ongeluk was gebeurd, komt volgens de betrokkene door gebrekkige testprocedures. Op de stelling dat de testprocedures van de organisatie stelselmatig rammelen, geeft Rijkswaterstaat geen commentaar.
Eerder incident
Een eerder incident op de Ketelbrug in 2007, waarbij een vrouw verongelukte, heeft volgens de betrokkene geen relatie met de softwarefout. De vrouw raakte opgesloten tussen het gesloten brugdeel aan de overkant en de geopende brug en reed, waarschijnlijk in paniek, achteruit het gat van de geopende brug in. Een gerechtelijk onderzoek wees uit dat de brugwachter geen blaam trof.
Rijkswaterstaat maakte in februari 2011 bekend opnieuw werkzaamheden te verrichten aan de Ketelbrug. Volgens de betrokkene heeft dit niets te maken met de softwarefout of de beveiligingsschil. Het betreft de matrixborden boven de weg. Die hebben tot doel het verkeer te waarschuwen wanneer de brug omhoog gaat. Deze borden en het gehele systeem erachter zijn 'verouderd en dringend aan vervanging toe'.
Daarnaast meldt Rijkswaterstaat aan Computable dat in de 'komende jaren een ingrijpende opknapbeurt van de stalen brugklep van de Ketelbrug op de agenda staat, waarbij ook het bedieningssysteem geheel wordt vernieuwd en de tijdelijke maatregel wordt vervangen door een permanente.'
nou nou, hoe vaak kan je in 1 week hetzelfde nieuws als nieuws brengen??
Journalistiek kan heel ondankbaar werk zijn, als je domme lezers hebt, zoals Mega Blunderaar hierboven. Heel Nederland zit vol bruggen, waar we vrijwel allemaal dagelijks overheen rijden. Als die bruggen onveilig zijn, vanwege gebrekkige testprocedures, dan is dat groot nieuws. Bedankt redactie Computable!
Heb zelf wel te maken gehad met RWS. Alle expertise is er al lang geleden uitgewerkt. Die huurt men nu weer terug in. Deze inhuurders huren weer anderen in om het feitelijke werk te doen. Elke keer wordt het wiel opnieuw uitgevonden door de goedkoopste aanbieder. Denk maar eens aan de tunnels in de A73 en de A2. Heel goedkoop allemaal, maar wordt jaren te laat opgeleverd.