Ik heb even een weekje uitgewaaid in de sneeuw. Even geen ict. Ik had mijn iPad thuisgelaten en de laptop alleen meegenomen om eventueel 's avonds wat dvd'tjes te bekijken. Het appartementencomplex had wel een gratis WiFi-verbinding, maar die deed het alleen als je op het toilet bij de receptie zat en je met je laptop drie keer hard tegen de wc-bril had geslagen.
Toen ik afgelopen week van mijn internetloze vakantie terug kwam, was het eerste reclamespotje dat ik op de Nederlandse radio hoorde een spotje van een telecomaanbieder. Ik voelde mij direct weer thuis, want wat is er Hollandser dan een wirwar aan tarieven? Waarom betaal je voor de minuten die je niet belt? Waarom betaal je twee keer zoveel als je één keer teveel belt? Waarom zijn jouw sms'jes in het buitenland zo duur? Omdat jij mij dat abonnement vorig jaar hebt aangesmeerd!
Tarieven
Vroeger, toen KPN nog gewoon de PTT heette, hadden de tarieven van onze nationale telefoonmaatschappij veel weg van de reclame van Mastercard. Eén minuut bellen: een kwartje, twee minuten bellen: twee kwartjes, naar het buitenland bellen: onbetaalbaar. Het was wel duidelijk. Nu heten ze ‘High', net als hun tarieven. Maar goed, de telefoon verdwijnt gelukkig. Houden we nog internet over. Daar doen de tarieven er iets minder toe. Tenminste, ik zit bij UPC en dan maak ik me meer druk over mijn verbinding dan over het tarief.
De tarieven en licentiestructuren in de ict zijn ook vaak zo helder als een toespraak van Job Cohen. Ieder bedrijf dat weleens de keus voor een nieuw systeem heeft moeten maken, weet dat de vraag ‘hoeveel kost het systeem?' net zo lastig is als de vraag ‘wanneer wordt het systeem eigenlijk opgeleverd?'.
Corona-biertjes
Ik ben een keer in Mexico op vakantie geweest en daar had je een strandtent die een speciale aanbieding voor Corona-biertjes had: two for one. Als je een biertje bestelde kreeg je het tweede gratis. Het eerste biertje was alleen wel twee keer zo duur als normaal. Waarom leveranciers graag verwarring scheppen over de prijs? Misschien zijn ze wel bang dat als de prijs helder is je jezelf af gaat vragen of je het wel echt nodig hebt.
Jacob, vreemd is vooral dat SMSjes bij veel bundels in het buitenland goedkoper zijn dan in eigen land, zodra je de grens al overgaat.
IT moet de business helder krijgen, stroomlijnen en transparant maken. Alleen is het opgeleukt door mensen die komen met baseline activiteiten, basiscomponenten en ‘specials’ erbovenop met andere tariefstructuren. De een heeft het over een applicatie, de ander over een keten, een systeem of omgeving.
De ander kijkt naar wat een project kost, de ander naar wat het oplevert. Wat de gebruikers willen en de bouwers maken wil ook nog wel een wereld van verschil opleveren.
Daar zit de grote makke van tegenwoordig; we pimpen het op tot meer dan de dienst, en zorgen door al dat mensenwerk dat het technische gesleutel en geklik naar de achtergrond verdwijnt…
@Spoelstra: Internet: daar doen tarieven er minder toe… Nou, niet als je het over MOBIEL internet hebt. Wij (een modaal accountantskantoor) hebben een drietal mobiel-internet abonnementen bij die ‘flexibele bundel club’ KPN. Nou, die zijn zo flexibel als een loden deur: de rekening kan men achteraf wel op één A4-tje zetten, maar van bundelen van de tegoeden of zelfs maar een live overzicht hebben ze nog nooit gehoord. Dik reclame maken voor de ‘bedrijfs-buffel’, maar als je er dan om komt moet je zo ongeveer half telefonerend Nederland aanmelden om er voor in aanmerking te kunnen komen.
Zo kan het dus gebeuren dat we de ene maand honderden euro’s overschrijding hebben op de ene abonnement, terwijl het tegoed op de andere nog amper aangesproken is… Wat een starre, klantonvriendelijke bende is dat zeg, die KPN zeg! Hopeloos! Goeeeeeeeiie dag, zeg!
Verneukeratieve reclame levert gewoon meer op. Het gros van de mensen let hier niet goed op en trapt er elke keer weer in.
De kern van het probleem is de confusopoly: bedrijven kunnen alleen zaken blijven verkopen als ze zo ingewikkeld zijn dat niemand ze begrijpt.