Bij meer dan 70 procent van de Nederlandse bedrijven en overheidsorganisaties wordt social media ingezet voor het uitwisselen van interne informatie. Vaak blijven die berichten onzichtbaar voor het management. 'Microbloggen is in 2011 dé communicatiefunctie op het intranet. Eén op de drie organisaties maakt hiervoor gebruik van online diensten zoals Yammer.' Dat concludeert Entopic na onderzoek naar interne bedrijfscommunicatie onder vierhonderd bedrijven.
Eind maart 2011 wordt het hele rapport gepresenteerd. 'Microbloggen is een populairdere communicatietool dan het forum of het weblog. Het conventionele 'chatten' dat in 2009 nog op de eerste plaats van meest gebruikte interne persoonlijke communicatiemiddelen stond, wordt nog slechts in 10 procent van de gevallen genoemd', stelt Entopic.
Zonder cijfers te noemen concludeert de onderzoeker dat bij de meeste organisaties het intranet het belangrijkste middel voor interne communicatie is. De groep werknemers die vanuit huis toegang heeft tot het bedrijfsintranet groeit volgens de organisatie van 56 procent in 2009 naar 70 procent in 2011.
Wat een kromme zin:
“Microbloggen is in 2011 dé communicatiefunctie op het intranet. Eén op de drie organisaties maakt hiervoor gebruik van online diensten zoals Yammer. ”
Betekent dit nu dat 2 van de drie organisaties op een andere manier microbloggen? Of wordt bedoeld dat éen op de drie organisaties aan microbloggen doet? (dat laatste, vermoedelijk).
En dan nog: 70 procent van de bedrijven is iets heel anders dan 70% van het personeel. Enig idee hoeveel procent van de overheid *niet* achter een beeldscherm zit? De buschauffeurs, vuilnismannen, etc?