Het plan van Atos Origin om binnen drie jaar tijd binnen de eigen organisatie te stoppen met e-mailen is haalbaar. 'Het kan zelfs als op een kortere termijn', zegt consultant William Rice die verantwoordelijk is voor Atos Origin social business solutions. Volgens Rice wordt er binnen het dienstenbedrijf positief gereageerd op het plan om de e-mailcommunicatie tussen de vijftigduizend medewerkers te vervangen door social media en samenwerkingssoftware.
Dat vertelt hij aan Computable. Begin februari 2011 maakte de algemeen directeur van het dienstenbedrijf, Thierry Breton, plannen bekend om het gebruik van e-mail binnen de organisatie af te schaffen. Rice: 'Het is belangrijks dat mensen zich meer bewust zijn van het gebruik van e-mail. Eigenlijk is die bewustwording door de bekendmaking van het plan al bereikt.'
Rice denkt dat middelen als sociale netwerken en samenwerkingssoftware in vergelijking met e-mail leiden tot meer actie en reactie. Ook zou de productiviteit van medewerkers toenemen. Hij merkt dat direct na de aankondiging van de e-mailstop het gebruik van samenwerkingstool Office Communications Suite (OCS) onder medewerkers van het dienstenbedrijf is gestegen. Rice: 'Mensen nemen nu al stappen om het aantal e-mailberichten te verminderen.'
Werkdag zonder e-mail
In het artikel 'Atos Origin: zo wordt werkdag zonder e-mail', geeft William Rice een praktische kijk op een werkdag zonder het lezen en verzenden van e-mails.
Een interessante ontwikkeling! check ook eens dit ‘stappenplan’ om over te gaan naar Social Business.
http://bsdly.blogspot.com/2011/02/problem-isnt-email-its-microsoft.html
Lijkt me dat dit forum niet is bedoeld voor commerciele zaken @Kim
Het verhoogd gebruik van OCS is ongerelateerd aan de aankondiging voor het verminderen van mail. Zo ongeveer op het moment dat de aankondiging over email kwam ging OCS global. Het is dan vrij logisch dat OCS opeens meer wordt gebruikt, als je op hetzelfde moment meer afdelingen gaat uitrollen. Als er nu tegelijkertijd 10% minder mail zou zijn verstuurd, dan zou het inderdaad een relatie kunnen hebben.
De opmerking van Kim lijkt me eerder cynisch bedoeld dan commercieel, of heeft de redactie de tekst van KIM veranderd?
Bij ons wordt al enkele jaren heel veel getwitterd (Hyves is alweer uit). Het aantal SMSjes is hierdoor afgenomen, maar het totale aantal berichten is wel flink gestegen en het aantal minuten telefoongesprekken is ook nog iets toegenomen. Sommige tweets worden gekopieerd naar e-mail en intranet. Het nadeel van het laatste is dat de gekopieerde tekst vaak niet zonder meer begrijpelijk is.
Het enige wat bij ons echt productieverhogend is, dat is ons ERP-systeem met een Projectmanagement module en bijbehorende interne website.
Is er een juridsch relevant onderscheid tussen e-mail en een ‘social media’ applicatie? Ik bedoel: geldt de bewaarplicht wel voor e-mail, maar niet voor chats?
Compliancy lijkt me nog wel een probleem.
Je kunt achteraf niets (of als je alle chats bewaard moeilijk) meer aantonen hoe iets gelopen is. Dus email echt afschaffen kan volgens mij niet; het is een beetje een uitspraak zoals het invoeren van het paperless office…
@Pieter
Daarom ben ik blij dat er een koppeling gemaakt kan worden tussen communicator en outlook, zodat ook alle chats opgeslagen worden in een mail-folder