Het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam zoekt nieuwe ict'ers ter vervanging van de ingehuurde krachten. 'Bijna de helft van onze ict-afdeling van driehonderd man bestond uit externen. Daarmee hebben we korte metten gemaakt', vertelt interim wervingsmanager Sidney Hiele. Hij is binnen het AMC verantwoordelijk voor het veranderproject. Het betreft uiteenlopende functies, zoals tester, Java-ontwikkelaar, projectleider en programmamanager.
De maatregel is volgens Hiele niet alleen ingegeven door bezuinigingen. 'Het terugdringen van de kosten is natuurlijk wel belangrijk, maar we willen ook de kwaliteit van de ict'ers verhogen. Een ziekenhuis is een soort politieke organisatie, met allerlei regels en procedures. Externen zijn vaak wel goede mensen, maar hebben vaak weinig kennis van de interne organisatie. Dat is als ict-club niet zo handig.'
Het academisch ziekenhuis heeft sinds eind 2010 al zo'n vijftig ict'ers geworven. 'We hebben nog twintig vacatures die openstaan', vertelt Hiele. Volgens hem is een klein aantal externe ict'ers inmiddels in dienst van het AMC getreden. Hij wil niet zeggen van welke dienstverleners de ingehuurde medewerkers afkomstig waren.
SAP-implementatie
Het ziekenhuis is volgens Hiele bezig met een aantal grote ict-projecten. Zo loopt er een implementatie van een SAP-pakket voor de financiële administratie, inkoop, logistiek, personeelszaken, huisvesting en facilitaire dienst. Ook de koppeling aan het elektronisch patiëntendossier is een belangrijk project, net als de invoering van draadloos werken en de overstap naar voip-telefonie.
Toch zal het AMC ook in de toekomst externe ict'ers gebruiken, legt Hiele uit. 'We hebben de definitie van 'externen' wel aangescherpt. Het is niet de bedoeling dat er nog externen zijn die vier of vijf jaar blijven zitten. De externen die wij gebruiken, zitten tijdelijk op een project. Het zijn mensen met hele specifieke expertise.'
Bij het bedrijf waar ik werk voltrekt de cyclus van outsourcen – insourcen – weer outsourcen zich in een periode van vier jaar.
Oorzaak is mijns inziens dat in de praktijk IT toch niet als core business wordt gezien. Het bedrijf onderschat de complexiteit, of niet bereid is de noodzakelijke investering te doen, om een professionele IT organisatie in te richten, die zich kan meten met een goede ICT dienstverlener.
De hamvraag “hoe maak ik technisch hoogstaande en goed werkende software” wordt niet als cruciaal gezien voor het voortbestaan van het bedrijf, terwijl dat wel het geval zou moeten zijn als je al je ICT zelf wil doen.
De kwaliteit van de mensen, ongeacht of ze extern of intern zijn, is naar mijn idee de meest bepalende factor voor goed lopende ICT.
Ik denk dat het besluit om wel of niet een externe in te huren van een aantal belangrijke factoren afhangt:
– Is het gevraagde specialisme op de markt voor vast personeel wel te vinden?
– Zijn mijn arbeidsvoorwaarden / is mijn salarishuis wel aantrekkelijk genoeg voor potentiële werknemers (ook als deze bijvoorbeeld wat ouder zijn)?
– Heb ik deze expertise wel full time en voor onbeperkte tijd nodig?
Als je de gevraagde persoon gewoon kunt vinden op de arbeidsmarkt, je kunt fatsoenlijk belonen en je weet dat je jarenlang fulltime gebruik ervan gaat maken dan moet je natuurlijk altijd streven naar vast dienstverband.
Binnen ICT gaat het bovenstaande echter lang niet altijd op. Veel specialismen zijn op de arbeidsmarkt maar heel moeilijk te vinden en zijn lang niet altijd fulltime en voor langere perioden nodig. Bovendien is de organisatie vaak niet ingericht om in dit spel van vraag en aanbod ook dusdanig te belonen dat je een aantrekkelijke werkgever kunt zijn voor de schaars te vinden expertises.
Een externe kent de bedrijfscultuur niet als hij net binnenkomt en dat is inderdaad een nadeel. Hij is echter ook niet vastgeroest in gewoontes en denkpatronen, heeft vaak een brede en frisse blik op de materie en kan daardoor veel toevoegen aan bestaande teams. Bovendien; als de expertise niet meer nodig is kan zijn contract stoppen en houden de kosten direct op.
Ik denk dat het streven naar een bepaalde hoeveelheid intern personeel op zich gezond is maar niet een doel op zich wat je krampachtig moet nastreven. Een goede mix van vast personeel en een flexibele schil werkt voor veel organisaties het beste en blijkt vaak erg kostenefficiënt!
“Externen zijn vaak wel goede mensen, maar hebben vaak weinig kennis van de interne organisatie. Dat is als ict-club niet zo handig”
Ik vind dit eerlijk gezegd een rare beredenering. Indien je externe mensen inhuurt (vaak vanwege ontbrekende expertise binnen de eigen organisatie) en je wilt dat ze de interne organisatie leren kennen zorg je er als ICT afdeling toch voor dat ze hier tijd en aandacht aan kunnen besteden. Het lijkt nu net alsof mensen die gedetachteerd worden dit niet kunnen.
Ikzelf heb jarenlang in de detachering gezeten en zorgde er altijd voor dat ik de organisatie goed leerde kennen. Ging gesprekken aan met mensen die ik in het kader van mijn opdrachten niet nodig had. De koffiemachine op willekeurige plaatsen in een gebouw bezoeken levert in dat opzicht vaak een schat aan informatie op.
Een externe wordt meestal op dezelfde wijze te werk gesteld als een interne medewerker. Vaak zegt men dan hier is je plaats dit is je opdracht en veel plezier met je werk. Oja als je vragen hebt kun je bij je collega’s terecht.
Ze zullen bij de selectie van het interne personeel dan wel andere eisen stellen aan het aspect communicatie en initiatief. Ik wens het AMC in ieder geval veel sterkte met het zoeken naar goed ICT personeel, want met hun CAO zullen de meeste ICT’ers die er willen werken aardig moeten inleveren.
@Jeroen
ik denk dat ik je mag feliciteren; het lijkt erop dat je weinig in een ziekenhuis komt
Maar om je een idee te geven waarom een groot ziekenhuis zoals het AMC 300 man ICT in dienst heeft:
– poliklinische afdeling met voor iedere discipline een eigen balie met 1 of meerdere terminals om afspraken te plannen, verwijzingen te maken etc
– bij iedere discipline op de polikliniek 1 of meerdere artsen die een terminal hebben om patienten gegevens bij te werken of te raadplegen
– op iedere verpleegafdeling een aantal terminals om patientgegevens te kunnen raadplegen, statusupdates te doen etc.
– op de diagnostische afdelingen diverse beeldvormende apparatuur (MRI, CT, Rontgen) die enorme hoeveelheden data kunnen genereren. Deze data moet verwerkt worden (bijv. voor 3d-reconstructies) en opgeslagen kunnen worden.
– koppelingen van patient-monitorsystemen aan de alarmeringssystemen en centrale posten (bijv. hartmonitoren die op de centrale afdelingspost gemonitord worden)
– logistieke systemen voor patienten (wie ligt waar, waar hebben we nog bedden), materiaal en de keuken (er gaat heel wat eten en drinken doorheen per dag) inclusief dieetwensen etc.
– systemen voor onderhoud en planning van alle apparaten in zo’n ziekenhuis (bijv. onderhoud van een rontgenscanner)
300 man lijkt veel, maar er zit heel wat ICT in een ziekenhuis tegenwoordig, en het AMC is een behoorlijk groot ziekenhuis
Ik heb gedurende 2008,2009 en 2010 als controller gewerkt bij het ziekenhuis. Een paar ongelofelijke punten:
In 2009 had het hoofd relatiemanagement voor €220000 gedeclareerd. In haar contract stond vermeld dat ze 3 dagen werkzaam zou zijn.
In het MT zaten externen die er al jaren rondliepen tegen een tarief van 140 ex btw.
Sogeti tikte gedurende 2009 5 MIO aan uren weg in deze “organisatie”.
Uiteindelijk is de directeur, na 5 jaar, ontslagen door de RvB wegens deze belachelijke inhuur tarieven.
Wat een organisatie…