Het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam zoekt nieuwe ict'ers ter vervanging van de ingehuurde krachten. 'Bijna de helft van onze ict-afdeling van driehonderd man bestond uit externen. Daarmee hebben we korte metten gemaakt', vertelt interim wervingsmanager Sidney Hiele. Hij is binnen het AMC verantwoordelijk voor het veranderproject. Het betreft uiteenlopende functies, zoals tester, Java-ontwikkelaar, projectleider en programmamanager.
De maatregel is volgens Hiele niet alleen ingegeven door bezuinigingen. 'Het terugdringen van de kosten is natuurlijk wel belangrijk, maar we willen ook de kwaliteit van de ict'ers verhogen. Een ziekenhuis is een soort politieke organisatie, met allerlei regels en procedures. Externen zijn vaak wel goede mensen, maar hebben vaak weinig kennis van de interne organisatie. Dat is als ict-club niet zo handig.'
Het academisch ziekenhuis heeft sinds eind 2010 al zo'n vijftig ict'ers geworven. 'We hebben nog twintig vacatures die openstaan', vertelt Hiele. Volgens hem is een klein aantal externe ict'ers inmiddels in dienst van het AMC getreden. Hij wil niet zeggen van welke dienstverleners de ingehuurde medewerkers afkomstig waren.
SAP-implementatie
Het ziekenhuis is volgens Hiele bezig met een aantal grote ict-projecten. Zo loopt er een implementatie van een SAP-pakket voor de financiële administratie, inkoop, logistiek, personeelszaken, huisvesting en facilitaire dienst. Ook de koppeling aan het elektronisch patiëntendossier is een belangrijk project, net als de invoering van draadloos werken en de overstap naar voip-telefonie.
Toch zal het AMC ook in de toekomst externe ict'ers gebruiken, legt Hiele uit. 'We hebben de definitie van 'externen' wel aangescherpt. Het is niet de bedoeling dat er nog externen zijn die vier of vijf jaar blijven zitten. De externen die wij gebruiken, zitten tijdelijk op een project. Het zijn mensen met hele specifieke expertise.'
Mooi hoor, die golfbeweging.
Ik voorspel dat ze over 5 jaar een nieuwe visie (en/of IT directeur) hebben en alle internen eruit gooien en vervangen door externen. Met ongetwijfeld weer heel goede argumenten.
Ook dit is weer zo’n golfbeweging in de IT: eerst moet iedereen er uit en wordt er ingehuurd op basis van noodzakelijkheid en dan gaat het ineens weer de andere kant op. Wedden dat er binnen tien jaar weer vijftig uitvliegen omdat ze het dan weer gaan uitbesteden? Ik heb wel eens de indruk dat managers dit soort projecten alleen vanwege hun eigen bestaansrecht aan het doorvoeren zijn.
Ook met off-shoring, outsourcing en zelfs de cloud bespeur ik dit soort beleidsmatige getijdenschommelingen…
@P.Pankras
Vooral in een ziekenhuis mist een externe zoveel interne kennis van de interne organisatie dat het vaak vragen is om onnodige aannames, korte termijn denken en bijgaande fouten. Iets wat je in een ziekenhuis simpelweg niet kan veroorloven.
Het argument dat een externe technisch meer ervaring en een bredere horizon heeft is in dat opzicht secundair. Dan zou je een interne en externe medewerker samen moeten laten werken zodat je een optimale mix zou hebben. Dit lijkt een redelijk dure oplossing maar uit eigen ervaring kan ik verzekeren dat vaak zeer kosten effectief uitpakt.
@P.Pankras
Juist interne mensen hebben meer een toegevoegde waarde in een ziekenhuis. Korte termijndenken en ontbreken van kennis van interne organisatie wilt je niet. Daar wil je kwaliteit en stabiliteit zodat het aantal fouten zo minimaal mogelijk gehouden wordt.
En als je al een externe inhuurt voeg die dan samen met een interne zodat je een team krijgt dat samen zaken op kan pakken. Dit mag dan wel een dure oplossing lijken maar uit eigen ervaring kan ik verzekeren dat dit uiteindelijk kosten effectief is.
Straks wordt het leuk, allemaal zijn ze ìnterne krachten+
Dan gaan de projecten mis, want de meeste internen willen niks doen, maar argumenteren , vergaderen….en lekker negatief zijn.
Dus, als de projecten niet lukken, huren ze weer dure Projectmanagers en specialisatie in, die goed en snel werken, en als de projecten klaar zijn, flikkeren ze op straat, en management gaat het communiceren;’We hebben het gedaan’
Al lang bekend……..
Ah, daar komt de aap uit de mouw . ‘Internen willen niks doen, alleen maar vergaderen….Projecten mislukken’. Ik denk dat het eerder andersom is. Externen dekken zich vaak in, durven geen risico’s te nemen, zijn minder loyaal aan en betrokken bij hun opdrachtgever, maar worden per uur dikker betaald dan hun interne collega’s en klagen dat ze hun leaseauto niet bij de opdrachtgever kunnen parkeren. Oh ja, en declareren hun niet productieve uren ook doodleuk…. Maar dat zijn vooroordelen natuurlijk…..
Wat dacht je dan nog van externen op sleutelposities in sommige bedrijven, die het vaste personeel wegbonjouren.. en dan de vacatures opvullen met alleen maar nog meer externen … van hun eigen bedrijf… ook al zijn die niet eens geschikt soms (maar in ieder geval weer een concullega buiten de deur gehouden). Of je daar als bedrijf nu echt blij van wordt… wel arm…
Ik ben benieuwd of er meer bedrijven dit voorbeeld gaan volgen. Uiteindelijk ben je met een – goed geleide en up-to-date – eigen ict afdeling minder afhankelijk van de buitenwereld (en haar tarieven)….
Weer zo’n typisch forum-achtige constructie hier, men graaft zich in en begint als een soort van pvv met modder te gooien naar de ander.
Ikzelf ben ZZP’ er en op dit moment aan het werk voor een bedrijf om allerlei Java en C# dingen te bouwen. Er wordt, in vergelijking met interne medewerkers behoorlijk voor mij betaald. Daar staat tegenover dat iemand die zowel Java/J2EE kennis als C#/.net kennis heeft bijna onvindbaar is.
Als het project klaar is, dan geven we elkaar een hand en dan ga ik weer iets anders doen.
Mensen die intern bij een bedrijf werken zijn veel strikter aan bepaalde regels gebonden. In veel bedrijven zijn policies over programmeren, dat mensen in interne dienst niet mogen programmeren, hooguit configureren. Dan moet je wel met externen werken.
Persoonlijk vind ik een externe die bij jou on spot zijn werk doet, de beste combinatie van twee werelden. Je besteed het uit, maar het wordt wel controleerbaar bij jou in jouw omgeving gedaan.
Dat een externe niet betrokken is bij het bedrijf waar hij werkt is echt onzin en dat kan ook niet. Die betrokkenheid komt vanzelf, als je met je directe collega’s gaat lunchen etc. Als je als externe dan nog geen betrokkenheid voelt, dan zou ik toch voor een andere opdracht gaan.
Andersom is het wel vaak zo dat externen niet overal bij betrokken worden. Zitten ergens achteraf en horen vaak de dag erna dat het team ergens is gaan eten, zo krijg je het inderdaad voor elkaar dat een externe geen betrokkenheid krijgt. Iemand die serieus voor een bedrijf gaat, als externe probeert die betrokkenheid dan op te wekken. Soms lukt dat en soms ook niet. En dan heb je het als externe toch gemakkelijker, tijd voor een nieuwe opdracht.
Die tarieven vallen trouwens wel mee, tenminste voor de mensen die handson werken. Vaak tussen de 40 en 70 euro per uur. Ze zijn bij ontslag in ieder geval een stuk goedkoper.
‘Bijna de helft van de ICT afdeling van 300 man, bestond uit externen….’ Dat slaat toch helemaal nergens op!… 300 man ICT in een ziekenhuis…
Géén enkel argument rechtvaardigt het besluit om, in een ziekenhuis nb, 300 man ICT in dienst te hebben! Dhr. Hiele heeft het godzij dank wél begrepen. Eruit, zsm!