Afgelopen week dook in het nieuws op dat Nederlanders massaal hun DigiD-code vergeten voor de belastingaangifte. Het gaat om ruim 200.000 Nederlanders die dit jaar opnieuw een DigiD-code hebben aangevraagd, omdat ze hun gegevens waren kwijtgeraakt. Dat aantal komt overeen met vorig jaar. De code is nodig om online de belastingaangifte in te vullen.
Het bericht verbaast me niets, ik weet niet hoe het u vergaat, maar ik word ook duizelig van het onthouden van alle inloggegevens. Vroeger had ik nog wel eens 'n ezelsbruggetje om een wachtwoord te onthouden, nu moet je bijna een complete administratie bijhouden. Het is een ramp als ik die kwijtraak.
Het begon met het elektronisch bankieren, tegenwoordig heeft iedere organisatie als ‘service' dat je aan je informatie kunt komen door in te loggen. Vroeger kreeg je jaaropgaven gewoon per post toegezonden, nu moet ik naar een speciale site om de opgave ‘op te halen' uiteraard met wachtwoord.
Bij banken moet je ook nog eens goed opletten dat na de derde mislukte poging je rekening wordt geblokkeerd. Als je pech hebt neemt zo'n bank rustig twee weken de tijd om je een nieuw wachtwoord toe te zenden.
Ik dacht dat digitaal factureren betekende dat ik deze per mail toegezonden kreeg. Niets is minder waar, ik krijg weer een inlogcode waar ik mijn eigen factuur kan uploaden. Hou daar toch eens mee op! Je belastingaangifte moet je zelf intypen, (soms ongevraagde) abonnementen moet je via internet afmelden, papieren bankafschriften worden niet meer toegezonden en als je iets meer wilt doen dan word je doorverwezen naar ‘mijnbelastingdienst', ‘mijnbank' of ‘mijnenergieleverancier'.
Ik wil echter helemaal niets voor mezelf hebben, want dan moet ik het ook zelf beheren. En dat worden steeds meer eigen digitale kluisjes. Ik weet niet meer waar ik die lijst met inlogcodes en wachtwoorden moet laten. Ik kan ‘m wel in mijn stalen kluis leggen, maar daar zit ook weer een wachtwoord op.
Eigenlijk zijn we slaaf geworden van al die zogenaamde dienstverlenende organisaties. Sluipenderwijs moeten we steeds meer zelf doen, neemt de kwaliteit van de dienstverlening af en worden de kosten gewoon hoger.
“Ieder weldenkend mens heeft tegenwoordig een goed beveiligde password-manager, met goede encryptie en een veilig master-password erop.”
Dat is de grootst mogelijke flauwekul die er is. Volgens u is dus elke computerleek een niet-weldenkend mens? Een computerleek weet niet wat een password-manager is, en weet al helemaal niet hoe ie encryptie moet toepassen.
Vele computerleken weten ook niet dat als je niet een ingewikkeld wachtwoord als 4%3g&42(t3D423eli neemt (toch wel 14 willekeurige karakters, anders kan een snelle PC de boel al kraken – en helemaal als ’t geen willekeurige karakters zijn, dan wordt gewoon een rainbow table gepakt), dat dat dan gekraakt kan worden.
Natuurlijk zijn u en ik en topic-starter geen computerleken… Maar als we landelijk kijken en bovengenoemde kennisgebieden als ijkpunt nemen, dan is zo’n 99% van alle Nederlanders gewoon een computerleek. En dat is hun goed recht.
Een stuk naar mijn hart! Dit is voor het overgrote merendeel van de mensen (en daar deden we het toch voor?) een groot probleem (aan het worden).
En al dat technocratische gewauwel (password manager, Keepass, roboform) daar heeft jan-met-de-pet, tante-truus, de melboer en mijn moeder helemaal niks aan.