Aanbieder van mobiele telefonie en internet T-Mobile Nederland boekt over 2010 minder omzet dan het jaar ervoor. De omzet over 2010 bedroeg 1,76 miljard euro, dat is 2,2 procent minder dan in 2009. Dat komt volgens het bedrijf door de verplichte verlaging van de tarieven voor interconnectie. Dat is het doorgeven verkeer van klanten van een andere operator over het eigen netwerk en andersom. T-Mobile Nederland ziet het aantal abonnees met 10 procent groeien.
De telecomaanbieder telt per 31 december 2010 ongeveer 4,5 miljoen abonnees, dat is 10,1 procent meer dan in 2009. De gemiddelde omzet per klant steeg van 23 euro in 2009 naar 28 euro in 2010. Daarnaast stelt het bedrijf dat het mobiele dataverkeer in 2010 met 50 procent is gegroeid.
Het bedrijf beweert dat 60 procent van de smartphonegebruikers een T-Mobile-abonnement bezit. Om die explosieve groei het hoofd te bieden, is 142 miljoen euro geïnvesteerd in het netwerk voor mobiel verkeer. De capaciteit van het mobiele netwerk zou zijn verdubbeld.
Winstgroei
Het bedrijf communiceert dat het 2010 met een winstgroei afsloot, maar geeft geen nettowinstcijfer per land. Die gegevens zijn verwerkt in de cijfers van de Deutsche Telekom-groep.
De bekendgemaakte winstgroei is op basis van de brutowinst (ebitda) die met 7,2 procent steeg van 430 miljoen euro in 2009 naar 461 miljoen euro in 2010. De ebitda-marge steeg van 23,8 procent in 2009 naar 26,1 procent in 2010.