Netwerkleverancier Cisco neemt afscheid van zijn gehoste e-mailsoftware, dat een onderdeel zou worden van een samenwerkingsoplossing. Cisco wil met deze stap meer focus leggen op video en sociale software. Volgens analistenbureau Gartner moest Cisco met zijn e-mailaanbod veel te hard concurreren tegen Microsoft Exchange Online en Google Apps.
Cisco introduceerde in november 2009 de commerciële e-maildienst Cisco Mail, dat onderdeel zou moeten worden van een totale samenwerkingsoplossing. Cisco Mail nam het op tegen Google Apps, IBM Lotus Notes en andere gehoste e-mailoplossingen. Cisco Mail had per gebruiker een prijs van vijf dollar per maand, inclusief integratie met Microsoft Outlook en 5 GB aan storage.
Cisco had Microsoft's topmanager Debra Chrapaty aangenomen om van Cisco Mail een succes te maken. Zij leidt nu de Cisco Collaboration Software Group. Maar Chrapaty schrijft nu op haar blog dat e-mail een standaardproduct is geworden en niet meer past in de nieuwste samenwerkingsoplossingen van het netwerkbedrijf. Volgens haar zijn klanten meer geïnteresseerd in het gebruik van sociale software en video.
Cisco Mail
Cisco Mail wordt door ongeveer drieduizend gebruikers bij dertig organisaties gebruikt. Deze mensen worden nu overgeheveld naar andere samenwerkingsoftware van Cisco. De 125 werknemers die werkzaam zijn bij het Cisco Mail-project krijgen een andere baan aangeboden. Cisco heeft tot nu 250 miljoen dollar in Cisco Mail geïnvesteerd. Chrapaty benadrukt dat Cisco een actieve speler blijft op de markt voor samenwerkingsoplossingen.
Gartner
Volgens analistenbureau Gartner moest Cisco met zijn e-mailaanbod veel te hard concurreren tegen Microsoft Exchange Online en Google Apps. Gartner beaamt dat e-mail een algemeen goed is geworden, maar vindt tegelijkertijd dat Cisco een e-mailfunctie nodig heeft in zijn samenwerkingsoplossing. Zonder e-mail is het aanbod niet meer compleet, aldus Matthew Cain, research vice president bij Gartner.
Atos Origin
De beslissing van Cisco om te stoppen met Cisco Mail komt vlak na de aankondiging van ict-dienstverlener Atos Origin, dat het bedrijf binnen drie jaar tijd stopt met e-mailen. Het verzenden en ontvangen van e-mails tussen de vijftigduizend medewerkers van het bedrijf moet dan verleden tijd zijn. 'De tijd is rijp om af te rekenen met de overvloed aan informatie die de werkomgeving dagelijks vervuilt', stelt algemeen directeur Thierry Breton. Het dienstenbedrijf wil zelf het voorbeeld geven en vervangt e-mail door nieuwe vormen van communicatie en samenwerking zoals social media.