Het Waterschapshuis, de ict- en regieorganisatie voor de waterschappen, spant een kort geding aan tegen automatiseerder Logica. Kern van het conflict is het te laat opleveren van een nieuw centraal belastingsysteem en waterschapsdatabase. Wanneer het kort geding plaatsvindt, is nog niet bekend. Beide partijen wilden geen toelichting geven. In 2007 was er ook al juridisch gedonder, maar dan over het aanbestedingtraject voor Tax-i.
Het Waterschapshuis wil via de gang naar de rechter afdwingen dat de automatiseerder meewerkt aan onafhankelijke audits naar de toekomst van het belastingsysteem Tax-i. Het gaat Logica volgens de opdrachtgever niet lukken om Tax-i op 1 januari 2012 te laten draaien. Het Waterschapshuis twijfelt er zelfs aan of 1 januari 2013 haalbaar is. Oorspronkelijk had Tax-i begin 2009 opgeleverd moeten zijn.
Webgebaseerd belastingsysteem
De aanbesteding voor dit nieuwe systeem verliep al onder een slecht gesternte. Nadat Logica (met als onderaannemer Ordina), de opdracht gegund had gekregen, stapte de verliezende combinatie Getronics/Gouw IT vanwege procedurele bezwaren naar de rechter. De rechtbank stelde in oktober 2007 het Waterschapshuis in het gelijk.
Het Waterschapshuis was in mei 2007 namens alle waterschappen een Europese aanbesteding gestart voor de ontwikkeling van één gemeenschappelijk webgebaseerd belastingsysteem. Hierin bevindt zich overigens functionaliteit voor zowel waterschappen als gemeenten en drinkwaterbedrijven. Deze laatste twee partijen kunnen het systeem gebruiken voor het versturen van rekeningen voor gemeentelijke belastingen en waterverbruik. Het nieuwe systeem had al vanaf januari 2009 operationeel moeten zijn. Het idee erachter is dat aangesloten waterschappen onderling hetzelfde systeem gaan hanteren, waardoor bij wijzigingen slechts op één plek aanpassingen hoeven te worden doorgevoerd en gegevens slechts eenmalig te hoeven worden verstrekt.
Oracle
De Oracle-oplossing van Logica, waaraan nog steeds wordt gesleuteld, zou gebaseerd moeten zijn op standaard softwarecomponenten en een dienstgerichte architectuur (soa: service oriented architecture). De aanbestedingsopdracht omvat een centrale database, een gemeenschappelijk belastingsysteem en een 'enterprise service bus'.
@Ed,
Fixed price en date is vaak juist het probleem. Hiervoor zijn goede specificaties nodig, die maar op 1 manier uit zijn te leggen. Nu is het maken van specificaties iets waar mensen niet goed in zijn. De oplossing voor dit soort problemen ligt juist bij agile methodieken waarbij samen (opdrachtgever en opdrachtnemer) aan een systeem wordt gebouwd die het meeste waarde heeft voor de opdrachtgever.
Beste allemaal,
Het is weer zover, een negatief bericht in de pers en iedereen heeft er een mening over. Veel generalisme, duwen, schoppen, verwijten, maar vooral negatief, dat voelt vast het lekkerst. Zelfs als iemand een mening heeft, heeft een ander daar wel weer een (meestal negatieve) mening.
Wie er wel of niet over feiten kennis beschikt kan ik niet beoordelen. Wél kan ik me baseren op mijn eigen kennis.
Een paar zaken.
– vanuit mijn ervaring bij diverse grote partijen, kan ik niet bevestigen dat partijen in een aanbiedingsfase met de blinddoek voor goedkoop aanbieden en er dan maar het beste van maken in de uitvoering. Eerder het omgekeerde, men probeert ellende te voorkomen door goed te beschrijven wat er wordt aangeboden. Opdrachtgevers proberen dat middels het aanbestedingstraject. De regels die daarin gehanteerd worden zijn eerder een oorzaak, aangezien het niet compliant aanbieden wil zeggen dat je niet meer meedoet. Het zou daarom verstandig zijn om dit minder ‘zwart/wit’ te maken zodat partijen in staat zijn ‘eerlijker’ aan te bieden.
– opdrachtnemers hebben in veel situaties een (langdurige) relatie als belang naast het korte termijn belang van een project. Dat maakt het buitengewoon lastig om openheid van zaken te geven. Via dit soort fora zal er zeker niet openheid van zaken worden gegeven. Je mag er zelfs vanuit gaan dat betrokken die over ‘alle’ feiten beschikken, geinstrueerd zijn om daar niet over te communiceren. Daaruit zou je kunnen opmaken dat de reacties die er wél op staan uit bronnen komen die onvoldoende feiten kennis hebben. Op zijn minst is de reden van het geven van een negatieve reactie discutabel jegens de eigen organisatie (of beschikt de persoon niet over alle feiten kennis en heeft zijn eigen mening hierop gebaseerd).
– langlopende / grote projecten zijn bijzonder complex en de voorspelbaarheid vooraf van alle details is feitelijk onmogelijk. Dat wordt vaak wel gevraagd in aanbestedingstrajecten. Je mag daarbij verwachten dat in het verdere traject beide partijen het spel begrijpen en samen de hobbels gaan nemen. Als één van de partijen echter daar niet in wil meewerken, dan wordt het voor de ander nagenoeg onmogelijk gemaakt om door te gaan.
Succes met de verdere discussie en meningsvorming.
Kansloze zaak een standaardproduct inzetten voor verschillende overheidsinstanties. Zelfs voor één doelgroep is dat al moeilijk. Geen heffing is in Nederland namelijk hetzelfde. Uitzondering op….. is eerder de regel! Ben wel benieuwd welk Oracle product het is. De Belastingdienst is immers al 5 jaar bezig een van oorsprong standaardpakket voor waterleidingbedrijven,CC&B, van (jawel) Oracle om te bouwen naar een belastingpakket voor de invordering. O ja de eerste jaren met hulp van Logica.
Projecten die in handen zijn van mensen met een @Remko-mentaliteit worden inderdaad vaak een ict-fiasco.
“Dit soort projecten mislukken nu eenmaal vaak” aldus Remko 🙂
@ gast. Voor het belastingdeel gaat het om de Oracle EBS dat in Portugal voorzien is van maatwerk. En de waterschapsdatabase was eerst door ordina gemaakt. Dit is niet gelukt en logica heeft nu zelf maatwerk geprobeerd via Agile methodiek. En deze producten wil men nu geaudit hebben. Een normale zaak.
@Gast
Dus alleen als je een insider bent mag je een mening hebben over een zoveelste mislukt ict-project.
Nou dan kunnen we de meeste (online) fora, kranten, magazines, tv-programma’s etc. wel opdoeken. En reken maar dat er dan straks helemaal geen publiekelijke rekenschap meer wordt afgelegd. Dan regelen we alles lekker binnenskamers!
Succes!
Driekwart van de reacties zijn een typisch geval van “De beste stuurlui staan aan wal”.
Net nog even gegoogled, de zes andere grote spelers in ICT-land verprutsen ook nog wel eens een project.
Misschien ook eerst even hand in eigen boezem steken, voordat je begint te roepen.
Misschien dat er zo langzamerhand wat meer aandacht voor Governance moet komen, bij de opdrachtgevers.
@Sjaak. En laten we het SPEER project bij Min. van Def. ook maar aan het rijtje toevoegen. Dat was ook iets duurder dan gepland.
Als ex-Logicaan weet ik dat het Waterschapshuis weinig kans heeft om compensatie van Logica af te dwingen. Heb namens Logica veel offertetrajecten gedaan. Als typisch Anglo Saxisch bedrijf worden de voorwaarden vanuit Logica zo opgesteld dat de klant weinig ruimte heeft. Dat geldt ook voor de nadere afspraken tijdens de uitvoering.
Natuurlijk hebben beide partijen in het begin hun best gedaan om problemen te voorkomen. Het Waterschapshuis zal hun uitgangspositie en eisen zo goed mogelijk beschreven hebben en Logica zal alles gedaan hebben om het systeem zo te maken. Maar daarna krijgt men te maken met de nadere invullingen en het voortschrijdend inzicht. Dat kan problemen opleveren als de communicatie niet honderd procent is. Bij een goed project gaan de neuzen steeds meer dezelfde kant op staan. Dat is hier duidelijk niet het geval geweest. De projectmanagers van het Waterschapshuis en/of Logica en zeker ook hun beider bazen hebben gefaald.
Dat Logica relatief vaker problemen met overheidsprojecten heeft, dat klopt. Dat heeft te maken met een te groot cultuurverschil. Je hebt van die “ondernemende” overheden, maar als puntje bij paaltje komt, gedragen zij zich als gewone ambtenaren. Logica heeft maar een handjevol managers die met zo’n overheid weten te communiceren. Maar als het slecht met de economie gaat, dan moet Logica meer overheidsprojecten binnenslepen dan zij aankan om voldoende omzet te draaien. Vandaar die reeks van mislukte grote overheidprojecten van de laatste jaren.
Tja, een nieuw systeem voor belastingheffing en invordering of anders gezegd facturering en debiteurenbewaking. Hoe moeilijk kan het zijn? Ik ben geen ster in datastructurering maar dit is toch te simpel. Wat hebben we nodig:
– Klanten (voor de boekhouders debiteuren), bij waterschappen zijn dat belastingplichtigen
– Producten en diensten, bij waterschappen zijn dat er meestal grofweg maar drie, t.w. droge voeten, voldoende (niet te veel, niet te weinig) schoon oppervlakte- en grondwater en gezuiverd afvalwater (dat spul wat we allemaal in het riool spoelen)
– De prijzen voor deze producten en diensten, bij waterschappen noemen ze dat belastingtarieven
Ik heb me laten vertellen dat die laatste (de prijzen) de lastigste is, maar daar moet met 26 waterschappen toch wel uit te komen zijn (er zijn organisaties die vergelijkbare of veel complexere kostprijsberekeningen moeten maken om tot die prijzen te komen).
Een keuze voor (een op) Oracle EBS (gebaseerde oplossing) lijkt voor de hand te liggen omdat een ERP pakket natuurlijk veel bedrijfsfuncties ondersteunt en dus ook uit de voeten kan met gegevens over klanten, producten en diensten en prijzen en functies biedt waarmee kan worden gefactureerd en ingevorderd. Maar daar aan gaan knoeien met maatwerk is vragen om moeilijkheden. Helemaal objectief ben ik hierin niet omdat ik maar één implementatie heb meegemaakt van Oracle EBS waar ik niet vrolijker van ben geworden (veel tijd, veel geld, matige functionaliteit en een draak van een user interface, zowel de antieke forms als de ‘moderne’ webformuliertjes).
Dus waterschappen, pak je verlies (12 miljoen, echt waar?) en kijk is in de markt naar een paar mooie best of breed pakketten waarin je je klanten, producten en diensten en prijzen kan vastleggen, facturen kan versturen en een signaaltje krijgt als mensen niet betalen. Oh en bij de selectie wel ff denken aan de koppeling met andere interne en externe systemen (SOA ofzo?). Dan krijg je met al die gekoppelde best of breed pakketen uiteindelijk het ultieme ‘ERP’ pakket ;-).