Accountancy- en auditkantoor KPMG lijft uitbestedingspecialist Equaterra in. Het overnameplan werd in september 2010 nog ontkend, maar nu is het officieel. KPMG wil met de acquisitie de ict-adviespraktijk nieuw leven in blazen. Bij Equaterra werken wereldwijd zo'n 450 consultants die hoogwaardig ict-adviezen verstrekken aan overheden en grote bedrijven. In Nederland werken zo'n veertig mensen en houdt het bureau kantoor in Utrecht.
Officieel kondigen KPMG LLP (VS), KPMG Holdings Limited (GB) en KPMG International de overname aan van het adviesbureau Equaterra. De voorwaarden van de overeenkomst zijn niet bekendgemaakt. Equaterra heeft vestigingen in Nederland, België, Duitsland, Scandinavië, Groot-Brittannië, Noord-Amerika, India en China.
Met de overname wil KPMG inspelen op de sterk toenemende vraag naar sourcingdiensten. Equaterra verwacht door de aansluiting met het veel grotere KPMG meer klanten te kunnen bedienen en te kunnen profiteren van de 'shared services'-dienstverlening die KPMG biedt.
Ontkennen
Vorig jaar augustus gingen er geruchten over een op handen zijnde overname. Eind september meldde Computable dat er een afrondend boekenonderzoek liep. Beide partijen zeiden toen er niets van te weten.
Tot de Nederlandse klantenkring van Equaterra behoren onder andere Eneco, ProRail, Rijkswaterstaat, Vopak, Nuon, Wegener, Heineken, Maxeda en Van Gansewinkel Groep. KPMG Nederland (omzet ruim vijfhonderd miljoen euro met zo'n vierduizend medewerkers) is onderdeel van het wereldwijde KPMG-netwerk met kantoren in circa honderdveertig landen met meer dan 135.000 medewerkers.
Opbouw ict-adviestak
Voor KPMG vormt Equaterra een belangrijke uitbreiding van de adviestak. Het accountancy- en auditkantoor zoekt, net als andere grote bureaus zoals PricewaterhouseCoopers (PWC), Ernst & Young en Deloitte, naar manieren om de it-adviespraktijk weer op te bouwen.
In de periode 2000-2002 werden de grote accountants onder druk gezet om na de grote boekhoudschandalen in de Verenigde Staten een duidelijke scheiding aan te brengen tussen de consultancy- en accountancyactiviteiten. De schijn van belangenverstrengeling moest worden tegengegaan. Dat leidde tot diverse vervreemdingen, waarbij bijvoorbeeld Capgemini de adviestak van Ernst & Young overnam, Atos Origin delen van KPMG kocht en IBM zich ontfermde over de consultancydienst van PWC.
In de jaren erna bouwden de grote accountants de ict-dienstverlening ten dele weer op. Zo is KPMG sterk in risico management. Maar deze activiteiten schuren dicht tegen de auditdiensten aan. Om weer mee te spelen op de ict-adviesmarkt over onderwerpen als sourcing en governance, is een overname van een bureau met hoogwaardige ict-advisering, zoals Equaterra noodzakelijk.
Strategic Buy or Mercy Buy. It’s Mercy believe me!
KPMG’s buy of EquaTerra is possibly the repeat of a mistake that is something which established firms like McKinsey, Booz etc have avoided. Meaning the accountancy/tax advisory mixing with advisory business. Martin Bower has, in the 1930s, very rightly said that the interest of the clients which be jeaopardized. It is almost impossible to serve clients if you have guys who are into your large deals. This mix is dangerous and has been proven in the past when these firms had to shed their consulting outfits.
Equaterra was unfortunately losing steam as its internal management struggles, and I know of all of them believe me, created a big dilemma. No one was focused on sourcing advisory or the company Equaterra but merely making numbers. This led to several experts leaving EquaTerra when the Morgan Chambers incorporation happened. Others left to vendors when the news of an imminent acquisition was coming.
Equaterra had to sell because they were out of touch with the real deal advisory business and were selling 70% on non-deal work. In fact one vendor was telling me that EquaTerra was so desperate in the end that they were offering cleints to pay only 10% upfront and pay-later scheme if the deal went through!
Can you imagine, this is not what you want as a client to hear if your “sourcing” gurus are all too busy making numbers for themselves. Where is the value a sourcing expert was to provide?
All in all, the clients were already engaging the new-generation sourcing advisory outfits, start-ups that were SOLELY focused on advisory. So Equaterra won’t be missed and KPMG will have to figure out what new “products/services” they will launch to woo their clients and selling an “all-inclusive” (read = dangerous, litigation, law-suit prone etc) consulting. Buyers must beware!
The same principle that McKInsey maintained. Focus on the client, because that is the reason you are here in this market.
Disclaimer: I don’t work for McKinsey.
Dit waren mijn 2 cents