Wat ik eerst als trend had aangegeven is nu daadwerkelijk een focus voor 2011. Namelijk de focus binnen de wereld van business intelligence (bi) voor de optimalisatie van het gebruik van hun platform (of de integratie daar naar toe). Daarnaast is er steeds meer aandacht rondom de strategie en aanpak betreffende data-, gegevens- en informatiekwaliteit.
Een voortzetting van die trend voor 2011 is de aandacht op het terugdringen van de complexiteit in de bekende BI/DWH keten en de bijbehorende bedrijfssoftware, zoals voor SAP BW/ BO XI, IBM Cognos, Microsoft en andere.
Kwaliteit daarintegen wordt niet alleen aangepakt ten behoeve van datadefinities, metadata-management, data-stewardship, verbeteren van processen en daardoor ook kosten en contentverbeterende aspecten maar mede ook voor imago, best of the best te worden of te blijven en dus marktcompetitief te acteren.
Wat zorgelijk lijkt te worden, is onze ambitieniveau. We zien volgens mij. in Europa een steeds lagere ambitieniveau terwijl in met name. de Aziatische landen het ambitieniveau steeds hoger wordt. De roep om meer innovatieve en creatieve ideeën wordt wel steeds nijpender. Uitzonderingen daargelaten met als voorbeelden in Nederland als ASML en de collaboratie rondom het initiatief zoals Sensor City.
Social networks, mobile technologie, cloud computing (en daardoor ook reductie opslag et cetera) zal er tevens voor zorgen dat de samenwerking tussen maatschappij en ondernemingen onderling sterk gaat veranderen. Voor bedrijven die nog te weinig doen rondom gegevensmanagement en data/informatiekwaliteit wil ik adviseren daar heel snel op te gaan oriënteren. Het bezig blijven met de optimalisatie van de gehele bi (informatie)-keten is cruciaal om aangehaakt te blijven met de vele initiatieven en mogelijkheden die er tegenwoordig zijn. Om wat voorbeelden te noemen, hoe makkelijker is het nu een eigen bedrijf te beginnen met behulp van het internet? Zelfs de gehele verzekeringsbranche kan in principe volledig digitaal bestaan, wie gaat er nog naar tussenpersonen, wie gaat langs vele winkels of bedrijven om offertes te halen. Alles wordt tegenwoordig eerst op het internet met alle media van tegenwoordig vergelijken en bekeken en zonodig bekritiseerd. Denk bij dat laatste aan Twitter of You Tube, hoe eenvoudig het is je mening breed uit te dragen. We zien ook steeds meer hoe bedrijven geneigt zijn om daar op te reageren en er uiteraard ook gebruik van te maken.
De reden om nu de optimalisatie van de bedrijfsplatformen en de bijbehorende kwaliteit van data in de gehele bi-keten nu op orde te hebben wordt daarom steeds groter.