Het bedrijfsvliegtuig van softwarebedrijf Exact staat nog steeds te koop. De softwareleverancier heeft moeite met het vinden van een koper voor de Cessna 525 Citation die sinds 2010 voor ongeveer 3 miljoen dollar te koop staat. Het softwarehuis schreef over het eerste halfjaar ongeveer 1 miljoen euro af op het toestel. De directie van Exact wil niet zeggen wat de jaarlijkse kosten zijn voor onderhoud en stalling van het vliegtuig.
Financieel directeur Max Timmer zei tijdens de presentatie van de jaarcijfers van 2010 dat het 'niet echt de tijd is om een vliegtuig te verkopen'. Daar komt bij dat het bedrijf het niet in het huidige beleid voor duurzame bedrijfsvoering vindt passen om een eigen vliegtuig te hebben. Het bedrijf liet eerder al weten dat het toestel de afgelopen drie jaar minder in gebruik was. Exact zette het toestel vooral in bij de internationale uitbreiding van het softwarehuis.
Tussen 1996 en 2005 vestigde het bedrijf zich in 14 landen. Wereldwijd werden ongeveer veertig vestigingen opgericht. Dat gebeurde onder andere door Rajesh Patel die eerst leiding gaf aan de internationale organisatie en tussen 2005 en 2010 algemeen directeur was van het softwarebedrijf.
Twee vliegtuigen
Volgens zakensite Z24 had Exact tot 2006 twee vliegtuigen in bezit. Dat tweede toestel, ook een Cessna 525 Citation, zou verkocht zijn aan voormalig Exact-directeur en medeoprichter Eduard Hagens.
Wat een afgunst voor een vliegtuig?
In IT is het nu blijkbaar de norm dat de Sales Manager met de fiets naar de klanten rijdt.
De support medewerkers krijgen in het beste geval een fiets met versnellingen om sneller bij de klant te komen.
Als open souce bedrijven alle software gratis weggeven is er geen geld voor deftig vervoer.
Denk dat ze op het tweede vliegtuig, welke aan de heer Hagens, hebben overgedragen ook geen boekwinst hebben gemaakt.
Leuk afscheidscadeautje!
Dit is geen afgunst, maar absolute hoogmoed om twee van dit soort vliegtuigen aan te schaffen.
Gelukkig heb ik mijn aandelen al ruim voor de periode verkocht, waardoor ik niet indrect heb meebetaald aan deze verspilling.
Als de topmanager in een uur in Duitsland kan zijn in plaats van in vijf uur, dan is dat pure winst. Echter, in Nederland denken wij hier anders over. Een beetje hetzelfde probleem waar Tulip jaren geleden mee te maken kreeg.
Aandeelhouders kijken ook te kortzichtig en met name de pers rekent op valse wijze af met dergelijke investeringen.
Toch had een bedrijf als Exact lering moeten trekken uit de geschiedenis, met name in de IT en had het prima privevluchten kunnen maken in tal van learjets die te huur staan. Dan schrijf je ook niet af en heb je niets uit te leggen aan bemoeizuchtige aandeelhouders.
In de natuur is het overlevende dier niet per se het sterkste dier, maar het dier dat zich het best aanpast aan zijn omgeving. Zo geldt het eigenlijk ook voor ons, het vereist aanpassingsvermogen. In Nederland kun je als relatief klein bedrijf geen bedrijfsvliegtuig bezitten, maar je kan er nog steeds prima mee vliegen. Een beetje een kwestie van aanpassen aan de omgeving.
@ Bjorn
In één uur in Duitsland met het vliegtuig? Kan je dat even voorrekenen? Qua doorlooptijd bedoel ik dan.
Niet qua kosten, want dat is duidelijk niet voordeliger lijkt me.
“Niet echt de tijd is om een vliegtuig te verkopen” Dat klopt; er zijn relatief veel Cessna 525 Citation in de aanbieding. Ze staan vaak al jarenlang te koop. De meeste Cessna 525 Citations staan te koop voor 1- 1,5 miljoen Euro, een enkeling komt in de buurt van de 2 miljoen. Dan moet die zo goed als nieuw zijn en weinig vlieguren hebben.
Een bedrijf moet 200-300 echte vlieguren maken voordat het goedkoper is dan de lease van een vergelijkbaar vliegtuig. Dus pas met een afstand Rotterdam – Milaan met een uurtje begint het aan te tikken. Daarom hebben/hadden naast patsers zoals Dirk Scheringa, vrijwel alleen grote multinationals dergelijke zakenvliegtuigen.
De Cessna 525 A PH-ECL van Exact zal al gauw €200.000,- / jaar kosten aan onderhoud, stalling en verzekering (dus exclusief bemanning, landingskosten en brandstofkosten). Dan moet men zeker 400 extra licenties per jaar verkopen om de balans gelijk te houden. Gaat men er mee vliegen, dan wordt het kostenplaatje heel anders.