Microsoft introduceert Dynamics CRM 2011 in Nederland in een on-premise en online versie. Het pakket is opgebouwd volgens een rolgebaseerd ontwerp. Gebruikers hebben aan de hand van hun functie bepaalde gebruikersprofielen en rechten. Voorbeelden van rollen zijn medewerker verkoop, marketing of klantenservice. Het nieuwe pakket speelt onder andere in op klanten die gebruikmaken van social media.
Microsoft Dynamics CRM 2011 werd onlangs op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Dat gebeurde officieel in theater Het Spant! in Bussem, waar ongeveer vijfhonderd zakelijke en it-beslissers aanwezig waren. Annemarie Brandsen, product marketing manager Dynamics CRM bij Microsoft Nederland, zegt dat het nieuwe crm-pakket op drie peilers is gebouwd. ‘Ten eerste een Microsoft Outlook-omgeving die nauw geïntegreerd is met de nieuwe crm-software. Om de gebruiksvriendelijkheid van de software te verbeteren is het crm-programma volledig geïntegreerd in Outlook en werkt net zo makkelijk als e-mail. Ten tweede een intelligente omgeving, waarmee gebruikers onder andere zelf dashboards kunnen aanmaken. Ten derde is het crm-pakket geschikt voor koppelingen met andere software voor het uitwisselen van informatie. Zo werkt CRM 2011 nauw met Microsoft Sharepoint om documenten uit te wisselen met andere medewerkers.’
Grip op klanten
Een belangrijke ontwikkeling is de koppeling met sociale netwerken, aldus Brandsen. Het aantal communicatiekanalen neemt fors toe. Social media-platformen zoals Facebook, LinkedIn en Twitter spelen een belangrijke rol in de interactie tussen bedrijven en klanten. Daarom is CRM 2011 gekoppeld aan sociale netwerken om grip op klanten te houden.
Microsoft spreekt hierbij van een ‘nieuwe klant die overal is maar toch lastig is om te grijpen’. Klantloyaliteit is tegenwoordig niet langer meer vanzelfsprekend, aldus Brandsen. ‘De nieuwe klant wil zelf kunnen bepalen hoe het contact wordt gelegd met een organisatie. De klant rekent erop dat alle gegevens voortdurend up-to-date zijn en het systeem te allen tijde functioneert en bereikbaar is.’
Partners
Tijdens de introductie van de nieuwe Microsoft Dynamics CRM 2011 demonstreerden een aantal partners van Microsoft aanvullende software voor verticale marktsegmenten. Zo heeft Avanade een oplossing ontwikkeld voor marketingmanagement met Microsoft Dynamics CRM 2011. Dat kan worden ingezet voor cross- en up-selling en klantensegmentatie.
Ciber liet een branche-oplossing voor verzekeringen zien, dat beschikbaar is op Microsoft CRM 2011 en geïntegreerd is met Microsoft Office en Sharepoint. CRM Resultants demonstreerde CRM2011 for Finance. Dit is een oplossing voor verzekeraars, intermediairs, vermogensbeheerders en private banken, die bestaat uit een reeks van elf geïntegreerde modules. CRM2011 for Finance biedt financiële instellingen verkoop, customer service en marketing functies, ondersteuning van diverse distributiemodellen. Het accent van de oplossing ligt op ‘customer due dilligence’, centraal klantbeeld en klantbedienmodel.