Capgemini Benelux had de afgelopen twee jaar te maken met een acute crisis, schijft de ict-dienstverlener in zijn jaarverslag over 2010. 'Dit heeft tot gevolg dat de regio de grootste jaarlijkse krimp van het gehele concern doormaakte.' In de regio bleef de omzet steken op ruim 1,3 miljard euro. Dat is 6 procent minder dan in 2009. Tegelijkertijd steeg de operationele winst bovengemiddeld met 9,7 procent naar 127 miljoen euro. Op groepsniveau groeide de omzet 3,9 procent en de nettowinst ruim 57 procent.
'De crisis is voorbij, het herstel nog weifelachtig', meldt het jaarverslag. Waar de omzet in de Benelux daalde met 6 procent, nam die in de meeste andere regio's flink toe. Zo werd in het Verenigd Koninkrijk en Ierland 3,2 procent meer omgezet, in Scandinavië 11,3 procent en in de regio Zuid-Europa en Latijns-Amerika zelfs 38 procent. De Franse activiteiten genereerden 0,9 procent minder omzet.
Winstgevend
De Benelux is wel de meest winstgevende regio van het concern. Over 2010 bedroeg de brutowinst ('operating margin': het verschil tussen omzet en operationele kosten) 127 miljoen euro, wat 9,7 procent hoger is dan in 2009. Andere regio's zien de winst ook toenemen, waardoor de brutowinst op concernniveau stijgt met 6,8 procent. De nettowinst stijgt zelfs met 57,3 procent en komt uit op 280 miljoen euro.
De omzet van Capgemini's grootste divisie, Technology Services, nam toe met 1,6 procent. De divisie Outsourcing Services, goed voor ongeveer 36 procent van de concernomzet, zag zijn omzet teruglopen met 3,2 procent.
Consulting en Sogeti
De grootste krimp deed zich echter voor in de adviesdivisie Consulting Services. De adviesactiviteiten brachten maar liefst 7,5 procent minder omzet op. Sogeti, de vierde divisie van het concern ('Capgemini Local Professional Services') zag zijn omzet met 0,3 procent teruglopen.
In 2009 boekte Capgemini in de Benelux een omzetdaling van 12,9 procent. Daarbij is de omzet van de pas aangekochte divisie Business Application Services (BAS) niet meegeteld. Inclusief BAS draaide de dienstverlener in de Benelux in 2009 een winst van 122 miljoen euro bij een omzet van bijna 1,4 miljard euro. Bestuursvoorzitter Henk Broeders vond de resultaten over 2009 teleurstellend.
Bij Capgemini heeft het laatste jaar veel personeel “vrijwillig” ontslag genomen, daardoor zijn de operationele kosten sterk verlaagd en dus de winstgevendheid verhoogd.
Ik ben er eind 2009 “vrijwillig” uitgestapt!
“Vrijwillig” ontslag.. of je zult nog wat beleven.. Wat moet je als eenling tegen een zo’n groot concern? Nooit weer zal ik voor ze werken, en als ik ooit de kans krijg om ze een hak te zetten dan zal ik het niet laten.
Sogeti is in Nederland zelfstandig en geen vierde divisie of ‘local professional services’, hoewel Capgemini dat altijd wel graag zo doet voorkomen.
Hmm, als ik dit zo lees met al die “vrijwillige” ontslagen kan ik dus blij zijn dat eind 2008 (net voor het begin van de crisis) op het laatste moment toch niet ben aangenomen. Als ik in de proefperiode eruit gezet was, dan was dat voor de statistieken natuurlijk ook geen gedwongen ontslag.
Paul Hermelin (de bestuursvoorzitter) is er stevig op vooruit gegaan in zijn loon. Dan zullen de werknemers vast ook wel snel flink beloond gaan worden.
En het zijn zeker niet de slechtsten die eruit gegaan zijn. De mensen van het onderdeeltje BAS (voorheen Getronics) hebben zowel binnen als buiten Cap een bovengemiddeld goede reputatie.
De crisis is – vooral Cap-intern – zeker niet voorbij. Niet met het sales-apparaat dat Cap heeft. Business ga je halen door toegevoegde waarde te brengen, niet door koffiedrinkend aanvragen af te wachten.
Heel slechte reclame voor Cap.
Hier zullen ook wel weer veel overbetaalde ‘suits’ blijven zitten… mensen die allang niet meer bijdragen aan de omzet van Cap en alleen maar geld kosten.
En Business ga je ook zeker niet halen door die ‘overhead’ te verrekenen in de tarieven naar de klant.
Rond 2000/2001 is bij het samengaan van Cap Gemini met Ernst & Young Consulting de ‘ouderwetse’ accountmanager die op de stoel naast de Fax vastgeprikt zat, vervangen door business development medewerkers.
Blijkbaar is dat niet helemaal gelukt als ik de voorgaande reactie lees.. Jammer voor zowel Capgemini als de klant !