In Nederland worden we de laatste tijd steeds beter in symboolpolitiek. Dit houdt in iets roepen wat allang wordt uitgevoerd of wat om praktische redenen totaal niet uitvoerbaar is. Een recent voorbeeld is natuurlijk de tuigdorpen van mijn favoriete partij. In de tuigdorpen worden overlastplegers in containers weggestopt. Ik ben heel benieuwd of er ook een container komt voor mensen die in de brievenbus van de buren pissen of barkeepers voor de bek slaan, de PVV-container.
Atos Origin kwam vorige week ook met een sterk staaltje symboolpolitiek. Het bedrijf stopt binnen drie jaar met e-mailen. Niet een serieuze maatregel natuurlijk, maar bedoeld zodat iedereen er op gaat reageren en vervolgens denkt: nee maar, wat een leuk bedrijf is dat. ik ga er solliciteren. En reageren, dat deed ook bijna iedereen. Omdat dit blijkbaar de bedoeling is, doe ik het ook maar.
Flutschatting
Waarom wil men bij Atos Origin stoppen met e-mailen? Het management besteedt wekelijks tussen de vijf en twintig uur aan het lezen en schrijven van e-mails. Ik zeg dus: schaf niet e-mail af maar het management. Hoef je ze ook niet meer te e-mailen. Daarbij zou ik iemand in dienst nemen die beter kan schatten. Tussen de vijf en twintig uur? Wat is dat voor flutschatting?
Het toverwoord is social media. Nu is e-mail eigenlijk ook social media, maar daar denkt de social media-specialist heel anders over en dat is ook meteen de reden dat je hem nooit moet inhuren. De tijd is volgens Atos Origin rijp om af te rekenen met de overvloed aan informatie die de werkomgeving dagelijks vervuilt. En dan is social media de oplossing? Ik zit sinds kort op Facebook. Vorige week was ik jarig en ik heb nog nooit zo veel felicitaties en nog nooit zo weinig cadeaus gekregen. Social media maakt communiceren eenvoudiger en bovenal laagdrempeliger. Het gevolg is dus niet minder informatie maar juist veel meer informatie.
Allochtonen
Dus ik stel voor om ook social media af te schaffen en iedereen die ook maar iets via internet durft te communiceren in tuigdorpen te zetten. En nu maar hopen dat er veel allochtonen tussen zitten, want dan slaan we direct twee vliegen in één klap. Heerlijk die symboolpolitiek.
Anderen symboolpolitiek verwijten, terwijl je voorstel de internets af te schaffen hetzelfde is? Vroeger heette zoiets een luchtbalonnetje. Of beetje commercieler een viral. En bovendien praktisch bekeken: niet meer mailen betekent meer langslopende speechers die je moet afkappen, terwijl een nietszeggend mailtje zo PLOINK in het digitale ronde archief verdwijnt. Social media: hoe je op Twitter in 140 tekens een gedachte rondstuurt met de verwachting dat het iemand boeit, of iemand het leest. Of SMS in 160 tekens als je meer te vertellen hebt. Neem jouw Facebook. Iemand stuurt je een oneliner die in het echt niet langs zou komen om die ene regel uit te spreken.
Schaf je mail af dan krijg je geen onderbouwingen, geen uitleg, geen bijlages en is het net hoe goed je geheugen is. Kun je gelijk als bedrijfsuitje langs omroep MAX voor de geheugentest om de interne communicatie performance te verhogen…
Kortom: mail en social media kunnen elkaar niet vervangen, maar vullen elkaar prima aan qua inhoud, doel en contactvorm. Over symboolpolitiek gesproken: het wachten is op de eerste IT toko die de mobiele telefoon en mobiel internet afschaffen. Immers, bij de klant of op het werk kun je alles gewoon in 1x goed regelen en uitvoeren?
Helemaal eens met je uitspraak over het bericht van AO. Puur bedoeld om aandacht te trekken. Zonde dat het overal wordt opgepakt (zelfs ik doe er nu aan mee!). Ik snap ook niet hoe ze denken dat Social Media gaat helpen in het terug dringen van die “verloren” tijd. En is het verloren tijd of kunnen we juist meer door e-mail? Ach, ik heb er al weer veel meer tijd aan het bericht van AO verdaan dan dat het bericht verdient.
Meneer Spoelstra,
Ik zou u graag het verschil uitleggen tussen gegevens en informatie:
– Gegevens zijn een opeenstapeling van feiten, dingen, zaakjes (data voor de vrienden)
– Informatie is een bruikbaar gedeelte van de gegevens binnen een gegeven kader.
Voorbeeld:
Gegeven: het regent
Dit wordt pas informatie als het gebruikt wordt vlak voordat je de deur verlaat en je een beslissing moet nemen of je een paraplu moet meenemen. Buiten dat kader verwordt het gegeven tot alleen dat: een gegeven.
De felicitaties (of liever gezegd de adressen van de mensen die je hebben gefeliciteerd) worden pas gegevens als je al die mensen wilt bedanken voor de felicitaties (of expliciet wilt vragen om kado’s). Tot die tijd is het een stapeltje bits dat ergens in de USA liggen opgeslagen op een harde schijf.
Jacob, een stuk naar mijn hart. Schijnbaar ontgaat een aantal mensen dat reageert de ironie. De “info” die geboden wordt door symboolpolitiek (De integratie is mislukt) is inderdaad geen info, want het is een losse flodder. Als iedereen na zou denken over het begrip communicatie, in plaats van alleen maar te fungeren als “zender”, zou de hoeveelheid verkeer aardig afnemen.
John