Het Frans-Nederlandse ict-dienstenbedrijf Atos Origin ziet zijn nettowinst over 2010 verdrievoudigen ten opzichte van crisisjaar 2009. De winst steeg van 36 miljoen naar 118 miljoen euro. De omzet nam in dezelfde periode echter met 2 procent af van ruim 5,1 naar net 5 miljard euro. Ook in de Benelux groeide de winst bij een krimpende omzet. Vooral de Nederlandse tak van Atos Consulting kreeg het in 2010 zwaar te verduren. Dat blijkt uit het jaarverslag over 2010.
De winststijging in de Benelux is voornamelijk te danken aan de divisie Managed Services. Dat grootste bedrijfsonderdeel van Atos Origin in de Benelux profiteert van veelal langlopende beheercontracten. Ook het nieuw ingevoerde delivery platform zorgt voor een hogere winstmarge. Dat desondanks de omzet in de regio met bijna 6 procent daalde ten opzichte van vorig boekjaar, wijt het bedrijf aan cyclische activiteiten.
Zo heeft de dienstverlener in de Benelux veel adviesklussen, bijvoorbeeld in de financiële sector. Adviesdivisie Atos Consulting draagt slechts 4 procent bij aan de omzet van het dienstenconcern. Een derde van de divisieomzet wordt echter gegenereerd in de Benelux. De omzetdaling binnen de divisie concentreerde zich in Nederland en Spanje, meldt het jaarverslag expliciet.
Omzetdaling
Drie van de vijf divisies van het dienstenbedrijf ondervonden het afgelopen boekjaar een omzetdaling. De omzet van de grootste divisie, Managed Services, daalde met 5 procent, die van Systems Integration met 4,8 procent en die van Consulting zelfs met 16 procent.
De divisie High-tech Transactional Services (HTTS), die bijvoorbeeld elektronische betaalsystemen ontwikkelt, zag zijn omzet toenemen met 4,4 procent. Ook het kleinste onderdeel Atos Medical BPO, dat voornamelijk in Groot-Brittannië actief is, boekte zestiende procent winst.
Atos Consulting, die dus slechts 4 procent bijdraagt aan de omzet van het dienstenconcern, eindigde 2010 als enige met een operationeel verlies. Dat bedroeg 5 miljoen euro.
Besparing
Atos Origin zegt de afgelopen periode veel kosten te hebben verminderd door zijn besparingsprogramma TOP, dat begin 2009 bedrijfsbreed werd opgezet. Zo namen de onderhoudskosten (voor gebouwen enzovoorts) in 2010 af met 15 procent en gaf het bedrijf 17 procent minder uit aan marketing. Het plan voorziet ook in initiatieven om verkoopactiviteiten effectiever te maken.
Ik snap dit artikel niet helemaal. Eventjes puntsgewijs en vereenvoudigd:
1. De omzet is gedaald;
2. De winst is gestegen;
3. Managed Services heeft het meeste bijgedragen aan de winststijging.
Wat andere stellingen:
a. Winst is omzet minus kosten
b. Winst verhogen kan door de omzet te verhogen of de kosten te verlagen, of beide.
c. Als de omzet daalt, maar de winst stijgt, zijn de kosten dus flink gedaald.
Als ik 123 en abc combineer kom ik tot deze conclusies:
I. De winst is gestegen omdat ergens de kosten flink zijn gedaald.
II. Ik heb geen idee wat stelling ad. 3 hier mee te maken heeft. Tenzij daar de grootste kostenbesparing is gerealiseerd.
Concluderend vind ik dit een redelijk onduidelijk artikel, waar ik voornamelijk de uitleg mis over hoe Atos deze winststijging heeft gerealiseerd.
@Vlacon,
Ik denk dat de concurenten van Atos dit ook graag zouden willen weten…
Dus 118 miljoen, gedeeld door 5 miljard, levert een rendement op van 2,3%. Beste aandeelhouder, dit overtreft zelfs de spaarrente niet; kunt u geen beter fonds vinden?
@Jurist:
rendement is niet winst gedeeld door omzet, maar winst gedeeld door geinvesteerd vermogen, of bij beursgenoteerde bedrijven winst gedeeld door (aandelen)kapitaal.
Rendement voor de aandeelhouder is niet de verhouding winst/omzet, maar de verhouding winst/aandeelwaarde. Als ik aandelen van €10,- kan kopen waarop het bedrijf, middels een omzet van €5 miljard en een marge van 0,1%, een dividend van €1 uitkeert, dan ben ik spekkoper.
Dit is wel heeel erg. Veel personeel ontslaan, geen salarisverhoging, veel uren, en vertellen dat het allemaal zo slecht gaat. Groot graaien was al een tijdje bezig, dit is misdadig.
Ad 3. Managed Services heeft het meeste bijgedragen aan de winststijging.
Uitleg: “de grootste kostenreductie is behaald door te snijden in Managed Services.”.
Dit is bereikt door zwaar in te zetten op off-shoring en personeel te ontslaan. Met als gevolg nu een dramatisch en verlies van kwaliteit en zeer, zeer veel operationele problemen.
Er zijn er eind 2010 zeker 1000 werknemers minder bij AO dan eind 2009. Dat scheelt natuurlijk in de kosten!
Mooi financieel resultaat! Helaas valt dit nieuws in de categorie: window dressing by AO. Ik heb het idee dat voor dit resultaat een erg hoge prijs betaald is.
Jammer om zo toch weer te moeten lezen dat bepaalde dingen nog steeds niet verbeterd zijn!
Hogere winst bij dalende omzet = hogere winstmarges. Wat betekent dat? Dure ICT’ers in Nederland vervangen door een handvol Indiers die 4-6 keer minder verdienen en het werk sneller doen en bovenal zonder te klagen over ditjes en datjes.
Het begint al zichtbaar te worden, outsourcing is de hype in de komende 10-15 jaar. Bereid je er maar op voor jongens. Dat wordt aansluiten bij loket 1 van de UWV.