Het Frans-Nederlandse ict-dienstenbedrijf Atos Origin ziet zijn nettowinst over 2010 verdrievoudigen ten opzichte van crisisjaar 2009. De winst steeg van 36 miljoen naar 118 miljoen euro. De omzet nam in dezelfde periode echter met 2 procent af van ruim 5,1 naar net 5 miljard euro. Ook in de Benelux groeide de winst bij een krimpende omzet. Vooral de Nederlandse tak van Atos Consulting kreeg het in 2010 zwaar te verduren. Dat blijkt uit het jaarverslag over 2010.
De winststijging in de Benelux is voornamelijk te danken aan de divisie Managed Services. Dat grootste bedrijfsonderdeel van Atos Origin in de Benelux profiteert van veelal langlopende beheercontracten. Ook het nieuw ingevoerde delivery platform zorgt voor een hogere winstmarge. Dat desondanks de omzet in de regio met bijna 6 procent daalde ten opzichte van vorig boekjaar, wijt het bedrijf aan cyclische activiteiten.
Zo heeft de dienstverlener in de Benelux veel adviesklussen, bijvoorbeeld in de financiële sector. Adviesdivisie Atos Consulting draagt slechts 4 procent bij aan de omzet van het dienstenconcern. Een derde van de divisieomzet wordt echter gegenereerd in de Benelux. De omzetdaling binnen de divisie concentreerde zich in Nederland en Spanje, meldt het jaarverslag expliciet.
Omzetdaling
Drie van de vijf divisies van het dienstenbedrijf ondervonden het afgelopen boekjaar een omzetdaling. De omzet van de grootste divisie, Managed Services, daalde met 5 procent, die van Systems Integration met 4,8 procent en die van Consulting zelfs met 16 procent.
De divisie High-tech Transactional Services (HTTS), die bijvoorbeeld elektronische betaalsystemen ontwikkelt, zag zijn omzet toenemen met 4,4 procent. Ook het kleinste onderdeel Atos Medical BPO, dat voornamelijk in Groot-Brittannië actief is, boekte zestiende procent winst.
Atos Consulting, die dus slechts 4 procent bijdraagt aan de omzet van het dienstenconcern, eindigde 2010 als enige met een operationeel verlies. Dat bedroeg 5 miljoen euro.
Besparing
Atos Origin zegt de afgelopen periode veel kosten te hebben verminderd door zijn besparingsprogramma TOP, dat begin 2009 bedrijfsbreed werd opgezet. Zo namen de onderhoudskosten (voor gebouwen enzovoorts) in 2010 af met 15 procent en gaf het bedrijf 17 procent minder uit aan marketing. Het plan voorziet ook in initiatieven om verkoopactiviteiten effectiever te maken.
Het is al een aantal jaren zo dat er continu reorganisaties en bezuinigingsrondes aan de gang zijn. Er wordt voortdurend gesneden in kwaliteit, al denkt men in kosten te snijden.
Ik heb afgelopen jaar 2 keer bij andere bedrijven gesolliciteerd omdat ik bij Atos Origin niet verder kwam, maar kwam daar niet aan de bak door mijn achterstand in kennis. Bij Atos Origin heb ik me de afgelopen jaren niet verder kunnen ontwikkelen door het schrappen van opleidingsbudgetten.
In feite zit ik dus klem bij Atos Origin en dat door dit soort “positieve” persberichten…geld geld geld maar aan de mensen wordt maar zelden gedacht.
Deze neerwaartse spiraal m.b.t. anti-personeelsbeleid is al jaaaaaaaaaaren aan de gang bij de firma Atos Origin. De medewerker staat niet centraal zoals een jaar of tien geleden, de medewerker is gepositioneerd als kostenpost. Zelf heb ik het bedrijf dan ook 2,5 jaar geleden verlaten voor een ander bedrijf waar ik inmiddels eenmeer verdien en daarnaast ook véél meer toekomstperspectief heb.
Ik snap al die negatieve recaties niet helemaal. Noem mij één ICT bedrijf (zeker niet eentje met gelijke omvang) die niet gesneden heeft in personeel, budget etc. Droom verder zou ik zeggen. Reactie over trainingen is pure onzin er wordt wel degelijk geinvesteerd, Ja het klopt je mag geen dure externe trainingen meer volgen niet zo onlogisch in deze periode. De meeste besparing is gerealiseerd door de processen in de factory beter – lees slimmer- in te richten. Wat is daarop tegen ?
Inderdaad ben ik het eens met de vorige spreker. Valt mij op dat er altijd zoveel (ex) medewerkers) in de slachtoffer-rol gaan zitten. Inderdaad is AO een commerciële organisatie die probeert een goed rendement te realiseren. Soms worden er kosten-maatregelen genomen die ten koste van medewerkers gaan om rendabel te blijven (te overleven). Ik zou zeggen welkom in de realiteit van het bedrijfsleven.De belangen van het geld zijn meestal groter dan die van het individu.
De laatste 2 reacties en AO zijn vergeten, dat de mensen de omzet bepalen bij AO en dit soort bedrijven.
Door in te zetten op goedkope ICT’ers wordt de qualiteit alleen slechter dat is bekend. En zo goedkoop zijn Indiers niet meer. Dit is korte termijn denken. Ik wacht tot de boel in stort bij dit soort bedrijven.
Per 01-11-2010 AO verlaten maar wel via de Kanton. Waren ze niet blij mee omdat werd aangetoond dat zij zich niet zorgvuldig aan de voorschriften hadden gehouden. Kost natuurlijk wel een paar centen (haha!)