De rijksoverheid brengt het aantal datacentra terug van 64 naar vier à vijf. Dat gebeurt in het kader van een grootschalige centralisatie. Ook komt er één ict-werkplekbeheerder voor de kerndepartementen in Den Haag. Verder worden de activiteiten en de backoffices van uitvoerings- en toezichtorganisaties zoveel mogelijk geclusterd. Dit staat in het uitvoeringsprogramma Compacte Rijksdienst dat minister Piet Hein Donner van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de Tweede Kamer heeft aangeboden.
Met dit ambitieuze efficiencyprogramma wil het kabinet een compacte rijksdienst creëren die moet leiden tot een efficiëntere bedrijfsvoering en minder bureaucratie. In het regeerakkoord is besloten tot een ombuiging van 6,14 miljard euro in 2015 en structureel 6,56 miljard euro voor een kleinere overheid. Minister Donner presenteert binnenkort ook reorganisatievoorstellen voor andere bestuurslagen, zoals provincies, gemeenten en waterschappen.
Het programma kent drie hoofdlijnen: een rijksbrede infrastructuur voor de ondersteunende bedrijfsvoering, een concentratie van de ondersteunende bedrijfsvoering bij de kerndepartementen en de clustering van uitvoerings- en toezichtsorganisaties.
Samenvoegen
Op ict-gebied betekent het bezuinigingsprogramma het terugbrengen van 64 datacentra tot vier à vijf en het instellen van één ICT-werkplekbeheerder voor de werkplekken bij de ministeries in Den Haag. Op wat voor termijn deze concentratie plaatsvindt en wat de gevolgen zijn voor het betrokkken ict-personeel is nog onbekend. Er wordt al langer gepraat over het samenvoegen van datacentra bij de rijksoverheid. Daarnaast bestaan er al diverse shared service centra, zoals SSO-ICT bij Verkeer & Waterstaat dat al werkplekbeheer voor andere departementen uitvoert, P-Direkt voor de personeels- en salarisadministratie van het Rijk en het aangekondigde Doc-Direct voor archiefopslag en -bewerking.
Clustering
Daarnaast heeft minister Donner maatregelen aangekondigd die van invloed zullen zijn op de inrichting van backoffices en het gebruik en beheer van systemen. Zo worden de werkzaamheden op het gebied van personeel en organisatie ondergebracht in één dienst en komen er één facilitair dienstverlener voor de Haagse gebouwen.
Ook worden uitvoerings- en toezichtstaken geconcentreerd. Zo komt er één rijksincassodienst bij het ministerie van Veiligheid en Justitie en één subsidiedienst bij het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie geconcentreerd. Voorts moeten de uitvoerende taken van de inkomensondersteunende uitvoeringsorganisaties van de rijksoverheid (UWV, SVB en DUO) zoveel mogelijk worden geclusterd.
Zeker ambitieus, maar niet onrealistisch.
Zal in de praktijk weerstand ondervinden van de IT-profs binnen de overheid en daarom alleen met harde hand te realiseren.
Lijkt mij een fantastische uitdaging voor de echte profs.
De huidige versnippering is een chaos en niet te beheren en zeker niet te beveiligen.
Leuk onderwerp voor een poll: denkt u dat dit plan kans van slagen heeft?
Ik sluit me aan bij de meerderheid van de bovenstaande reageerders; kansloos. Om te zorgen dat er niet te veel geld wordt weggegooid bij de poging dit plan ten uitvoer te brengen zou men moeten beginnen met inventariseren van de ‘uitdagingen’ bij het samenvoegen van bijvoorbeeld 3 tot 6 datacentra van 1 tot 2 ministeries. Als bij dat project dan 1 van de volgende mijlpalen is bereikt kan men stoppen.
Welke mijlpalen?
A) Twee jaar verstreken zonder 1 concrete migratie uitgevoerd te hebben.
B) Overschrijding van het budget bij het eerste migratietraject met 200%.
C) Acht managers vertrokken (via ontslag, ziektewet of anders, dat maakt niet uit).
Mogelijk zouden ze de mogelijkheden van cloud computing moeten onderzoeken. Dit biedt zeker mogelijkheden voor een veel efficiëntere ict voor de overheid. In de Verenigde Staten wordt dit al volop met succes toegepast.
Gaan we weer terug naar de 70-80’er jaren toen we ook nog maar enkele landelijke rekencentra hadden bij de (rijks-)overheid; denk aan CCL en RCC. CCL verzorgde voor vele overheidsinstellingen (Biza, Buza, V&W, Gemeenten, Brandweer, Politie, CRI, Loodswezen, Kadaster en nog vele andere niet nader genoemde instanties de automatisering op basis van mainframes, mini’s en terminals via landelijke (WAN-)netwerken. Tengevolge van allerlei nieuwe ontwikkelingen (PC’s, low cost printers…) ontstond er meer decentralisatie, versnippering en uiteindelijke opheffing van deze landelijke rekencentra… GOING BACK IN TIME?
Gezien het huidige klimaat zou de overheid er goed aan doen om eens te gaan focussen op kerntaken en haar ICT-ambities flink te temperen.
De geschiedenis leert dat bij overheidsprojecten waar meerdere ministeries bij zijn betrokken, de kans op falen evenals de kans op budgetoverschreidingen kwadratisch toeneemt met de grootte ervan.
Als freelancer zeg ik echter : “doen” ! Dat houdt mij weer een paar jaar aan de gang.
Centraliseren, de-centraliseren, centraliseren, de-centraliseren, centraliseren, de-centraliseren, en ga zo maar door het is wel aan te zien wat voor duur extern architectenbureau de minister geadviseerd heeft. hij heeft toch geen verstand van ICT.
De blauwe pakken van Nederland zullen blij zijn met dit initiatief van de minister. Dat wordt weer flink wat uurtjes declareren tegen een bovengemiddeld tarief. Al die mooie termen zoals cloud computing gaan erin als koek. De hackers zullen ook blij zijn omdat je nu nog maar een enkel rekencentrum hoeven te kraken. Ze hebben dan opeens toegang tot de hele overheid. Dat is pas lucratief!
overheidscloud, dat gaat het worden
Maak je geen illusies, mensen. De meesten van ons zullen niet meer leven als dit plan eindelijk wordt doorgevoerd. Dat is nadat het klauwen met geld gekost heeft. Er is maar 1 oplossing voor de overheid, meer dan de helft van het personeel eruit pleuren zodat de overgebleven ambtenaren harder gaan werken, want dat is echt hard nodig!
Ik vind het een dapper plan, maar ben alleen bang dat we voor de zoveelste keer op een peperduur debacle afstevenen. Het eerste symptoom is er al: de beslissing is blijkbaar al genomen, maar in een professionele omgeving worden EERST een haalbaarheidsonderzoek en impactanalyse uitgevoerd voordat een dergelijke beslissing wordt genomen en gecommuniceerd.
In de praktijk hebben we het over werkelijk een gigantisch meerjarenproject, en een IT-organistie die een serviceportfolio voor letterlijk duizenden applicaties en versies zal moeten ontwikkelen en ondersteunen. Tel daarbij op het grote aantal documenten met een geheiemhoudingsclassificatie en langjarige bewaarplicht en je weet dat je het over een opdracht hebt met talloze mogelijke knelpunten die puur organisatorisch gezien misschien wel onoverkomelijk zijn. En in de tussentijd verwachten we van de overheid natuurlijk wel dat vergunningen tijdig worden verstrekt, dossiers beschikbaar zijn, wetten worden in- en uitgevoerd, met alle beleidsmaatregelen die daarbij horen. Terwijl er de komende jaren nog een groot aantal ambtenaren worden wegbezuinigd, waardoor veel ‘handjes’ zullen moeten worden ingehuurd.
Het idee is nobel, maar zal veel duurder zijn dan nu kan worden gecalculeerd en zonder de reeds genoemde haalbaarheids- en impactanalyses tot mislukken gedoemd.