Drie jonge Nederlandse ondernemers introduceren een platform dat berichten die via sociale media worden verstuurd, scheidt in privé en zakelijke berichten. Het platform Whoopaa bundelt de accounts van een gebruiker van sociale media als Twitter, Linkedin en Facebook in een dashboard. Per bericht wordt bepaald of de inhoud privé of zakelijk is. Een onbekende geldschieter heeft een half miljoen dollar in het platform geïnvesteerd.
Het nieuwe platform is 15 februari 2011 in Amsterdam gepresenteerd. De oprichters verwachten voor het einde van 2011 ongeveer honderdduizend geregistreerde gebruikers te hebben. Ze springen in op de toename van zakelijk gebruik van social media. Ze stellen: 'Een baas die via internet kan zien wat je in het weekend uitspookt is het laatste wat je wilt. Steeds meer internetgebruikers hebben daarom behoefte om hun sociale netwerken efficiënter te beheren, waarbij ze makkelijk kunnen bepalen of iets privé of zakelijk is.'
Irriteren
Mede-oprichter Bas Prass (21):'In het echte leven proberen we privé en zakelijk vaak gescheiden te houden. Dat willen wij ook online realiseren. Iemand op Twitter zakelijk volgen en dan lezen dat hij zijn kat kwijt is, kan irriteren.'
Accounts van sociale netwerken worden geïntegreerd in Whoopaa, vervolgens wordt per bericht gekozen of het om een privé of zakelijke uiting gaat. Een gebruiker kan bijvoorbeeld zijn Twitter en Facebook onderbrengen in zijn privédomein en LinkedIn in het zakelijke deel. Gebruikers die Facebook en Twitter ook zakelijk willen gebruiken, moeten van die social media meerdere accounts aanmaken. Ze hebben dan een zakelijke en een privéaccount. Het gemak van de portal moet zijn dat één post zowel in Twitter als Facebook belandt zonder dat de gebruiker beide accounts moet openen. Whoopaa plaats het bericht automatisch door naar beide accounts als die aangevinkt zijn.
Half miljoen
Een onbekende investeerder heeft een half miljoen dollar in het platform geïnvesteerd. De oprichters houden de naam van die geldschieter geheim.
De oprichters ontwikkelen nieuwe diensten. 'We willen een matchsysteem bouwen dat zakelijk wordt gebruikt voor de uitwisseling van kennis en informatie en privé voor online dating.'
Whoopaa is opgericht door Bass Prass (21), Sezan Keers (22), Rens Netten (21). Zij kennen elkaar van business school Team Academie Nederland in Haarlem. Dat is een praktijkgerichte school waar op mbo- en hbo-niveau les wordt gegeven in ondernemen en het oprichten van een eigen bedrijf.
Mijn eerste reactie: Ik zie het onderscheidend vermogen nog niet zo.
Je kunt, vrij gemakkelijk, al social media aan elkaar knopen. Met behulp van hashtags kun je ook kiezen of iets wel of niet in bijv Facebook of LinkedIn moet verschijnen.
Gebruik je platforms als Hootsuite (er zijn er vele), dan kun je al makkelijk meerdere twitter accounts managen.
Wellicht mis ik het inzicht.
Echter, wanneer een groot publiek moet worden verkregen moet het ook duidelijker worden wat de ”differentiator” is cq zijn.
Beste jongens het is een goed initiatief. Zoals vele nieuwe projecten moet deze ook zijn weg van kind naar volwassenheid vinden. Zelf zit ik nu in een proces om mijn zakelijke netwerk online te realiseren. Ik vind het een doolhof aan informatie, aanbiedingen, registraties en wachtwoorden. Ik ben er niet van gecharmeerd dat ik meerder accounts moeten maken en onderhouden. Ik hou van efficiency en effektiviteit. Response tijden van maximaal 3 seconden en overzicht passend op ’n A4. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt. Ben benieuwd naar de inrichting en compleet pakket die worden aangeboden. Veel succes!
Als iedereen stopt met het tweeten van onbenulligheden als ‘mijn kat is zoek’ ‘ik heb een kater’ of ‘ik blijf lekker binnen want het regent’ heb je zo’n platform helemaal niet nodig.